سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نظام تعلیم و تربیت باید زمینه بروز استعداد را فراهم کند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: نظام تعلیم و تربیت باید زمینه بروز و ظهور استعداد را فراهم کند تا ظرفیت‌ها و ارزش‌ها محقق شود و بشر توسعه یابد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش صبح امروز در جشنواره نوجوان خوارزمی با رویکرد کار آفرینی اظهار داشت: ظرفیت‌ها و ارزشهای یادگیرنده باید با توجه به تفاوت‌های منحصر بفرد هر فرد شناسایی شود و تمام ظرفیت‌هایش به کار گرفته شود.

روشهای یادگیری یک روش ناظر به کشف استعدادها، بارور کردن و شکوفا کردن آنهاست که وظیفه نظام تعلیم وتربیت انتخاب‌ روشهایی است که استعدادهای افراد را شکوفا و بارور کند تا ظرفیت‌های درونی یادگیرنده محقق شود. 

وی در ادامه گفت: تربیت شناسایی ظرفیت‌ها و ارزشها و جهت‌ دادن رفتاری با رویکرد فطری است که در این رویکرد یادگیرنده تمایلات و گرایش‌های خود را به ودیعه می‌گذارد. 

زرافشان تصریح کرد: تربیت وظیفه شناسایی تمایلات درونی و زمینه ظهور استعدادها را دارد و ما در نظام تعلیم و تربیت باید زمینه شکوفایی استعدادها را فراهم کنیم. 

معاون آموزش متوسطه با اشاره به روشهای یادگیری و یاددهی گفت: بحث آموزش، یک تقسیم بندی یادگیری و یاددهی ساختار یافته است یعنی محتوا‌، روش و مواد آموزشی تعیین می‌شود. که در این سیستم اهداف، تکه تکه می‌شوند و برای هر کدام روشی تعیین می‌شود. که در این نظام هیچ انعطافی وجود ندارد. 

وی اذعان کرد: نوع دیگری از آموزش هدایت شده است که در این نظام دانش‌آموز محور است ولی توسط معلم هدایت می‌شود تا نقش تعلیم و تربیت در مسیر یادگیری جهت‌دار شود.

زرافشان در ادامه اذعان کرد: نوع دیگر یادگیری به شکل باز است یعنی دانش‌آموز محور یاددهی و یادگیری است یعنی خود دانش‌آموز محتوا و روشهای یادگیری را با توجه به نیازهایش تعیین می‌کند همچنین دانش‌آموز باید خودمدیریتی کند. یعنی خودش برنامه‌های آموزشی را مدیریت کند. که در این سیستم دانش‌آموز از وضعیت نیمه فعال به فعال تبدیل می‌شود. 

معاون آموزش متوسطه با اشاره به موقعیت محوری گفت: در سند تحول کلید واژه‌ای به عنوان موقعیت محوری وجود دارد که یادگیرنده محتوای آموزشی را در موقعیت منحصر بفرد خود تعیین می‌کند. 

وی تصریح کرد: گاهی باید از روشهای ترکیبی با جهت‌گیری‌های مناسب استفاده کرد تا موقعیت و اهداف آموزشی تحقق یابد و در نظام آموزشی صحیح باید یادگیری هدایت شده باشد. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.