سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

موش های اصفهان اعتبارات شهرداری را می جوند

مسوولان شهرداری اصفهان مهمترين دليل افزايش جمعيت موش‌ها در شهر را بي‌توجهی شهروندان در نوع دفع زباله‌ها می دانند.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز اصفهان، رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: در شهر اصفهان بحث موش ها به طور جدی کنترل شده است و در این شرایط کنترل شده سالانه 500 میلیون تومان برای خرید سم و نیروهای انسانی هزینه می شود.

موش خانگی، موش سیاه، موش قهوه ای یا موش های نروژی موش هایی هستند که در بعضی از اماکن عمومی اصفهان دیده می شوند.

غلامرضا ساکتی ادامه داد: موش ها با اینکه از لحاظ جمعیتی زیاد هستند اما در اصفهان کنترل شده اند و شاید در طول 500 متر و یا حتی یک کیلومتر در برخی از معابر یک موش یا لانه ی موش دیده شود که این نشان از کنترل فعالیت موش ها است.

وی اضافه کرد: روش فعالیت برای به دام انداختن موش ها اینگونه است که پس از گزارش مردمی، بازدید ناظرین و یا اعلام کارشناس مسوول خدمات شهری مبنی بر وجود موش، شناسایی محل انجام، نقشه ای از محل تهیه و نقشه پراکندگی جمعیت ترسیم شده و سپس لانه کوبی انجام می شود تا مشخص شود کدام لانه فعال است و موش داخل کدام لانه است ، پس از گذشت 2 روز به محل مراجعه و سوراخ لانه های فعال دوباره باز می شود، تعداد محل های فعال بار دیگر طعمه گذاری شده و روزانه بازدید می شود تا مشخص شود کدام طعمه موش را به دام انداخته است.

رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: طرح‌های مختلف شهرداری برای مبارزه با جوندگان موذی تله‌گذاری و استفاده از دو نوع سم "پفکی" و "کیکی" است، طرحی که یکی از عمده‌ترین اهدافش ممانعت از رسیدن غذای کافی به موش‌ها بود تا از این راه مانع زاد و ولد آنها شود و بمیرند.

موش‌ها تا زمانی که جوی‌ها مملو از آشغال است و به راحتی در آنها تکه‌های پیتزا و ساندویچ پیدا می‌شود، سراغ تله‌های سمی نمی‌روند.

امسال در مناطق 15 گانه اصفهان 10 هزار هشتصد لانه موش شناسایی شده که از این تعداد حدود 2 هزار لانه غیر فعال و 9 نزار لانه طعمه گذاری شده که به دنبال آن 1900 لاشه موش جمع آوری شده است.

رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان با ابراز گلایه از اینکه روزانه زباله قابل توجهی فقط از انهار و جوی‌های اصفهان جمع‌آوری می‌شود، گفت: موش‌ها تا زمانی که جوی‌ها مملو از ذباله است و به راحتی در آنها تکه‌های پیتزا و ساندویچ پیدا می‌شود، سراغ تله‌های سمی نمی‌روند.

گفتنی است رشد موش ها به صورت تصاعدی است و بر اساس مطالعات کارشناسان شهری، هر جفت می توانند در هر ۳ ماه۱۰، بچه به دنیا بیاورد و اگر شرایط زیست و تولید مثل برای آنها فراهم باشد، در عرض سه سال ۳۰ میلیون موش تولید می شود که هر کدام ممکن است ناقل بیماری باشند.

به گفته مسوولان شهرداری اصفهان به طور میانگین سالانه 5 میلیارد ریال برای مبارزه با جانوران موذی در شهر هزینه می‌شود، این در حالی است که حدود یک میلیارد ریال فقط برای خرید سموم مبارزه با موش ها هزینه می شود.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ب
برچسب ها: افزایش ، موش ، سطح شهر ، اصفهان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.