سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

طراحی مجموعه قالی با عنوان صلح جهانی در تبریز

عضو رسمی انجمن طراحان ایران از طراحی 40 قطعه قالی با عنوان مجموعه صلح جهانی توسط یکی از طراح های بنام تبریزی خبرداد و گفت: بزودی بافت این قالی ها شروع می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛رحیم آغاسی جاوید با اشاره به اینکه طراحی این قالی ها سه سال زمان برده است، گفت: یعقوب عبدی مدیریت طراحی این قالی ها را بر عهده داشته است.

وی با اشاره به اینکه این هنرمند تبریزی پیش از این 70 تابلو فرش مربوط به چهره شهدای دفاع مقدس را بافته است، گفت: برای مجموعه صلح جهانی از مکتب های فرش رایج ایران همچون هریس ، افشان و جوشقان الگو گرفته شده و برای هر فرش چهره یکی از شخصیت های مشهور کشور از جمله سعدی، شهریار و پروفسور حسابی طراحی شده است.

آغاسی جاوید با بیان اینکه هر تخته قالی این مجموعه توسط یکی از قالی باف ها تبریزی بافته خواهد شد، گفت: درصدد به نمایش گذاشتن مجموعه صلح جهانی درکشورهای واقع در مسیر جاده ابریشم هستیم.

تبریزجایگاه مهمی در طراحی قالی دارد و در سال های اخیر طراح ها و قالیباف های تبریزی خود را پایبند تعصب ها قرار نداده و با برخورداری از هرگونه نقش زیبا و تلفیق نقوش مختلف کشور با یکدیگر تلاش می کنند برگ جدیدی بر دفترطرح های جاودانی فرش ایران بیفزایند.

از قدیمی های طراحی درتبریز، رسام ارژنگی و میرمصور را که مینیاتوریست و نقاش قالی و از بنیان گذاران مدرسه صنایع مستظرفه تبریز بوده اند و هم چنین حبیب الله امین افشار هنرمند برجسته دیگری که در سال 1367 چهره در نقاب خاک کشید و محمد تقی خیابانی را می توان نام برد.

از هنرمندان نسل جوان تر ابوالحسن خیابانی، اکبر برگی، قلی نامی، محمد حسین نجف زاده، یوسف تأملی، ابوالقاسم اماقانی، رضا اسکندری و ابراهیم رضایی شایسته یادآوری هستند.
انتهای پیام/ز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.