سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون سازمان میراث فرهنگی:

انتقاد از جای خالی بسته‌بندی در صنایع دستی

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی با انتقاد از عدم توجه به بسته‌بندی صنایع دستی گفت: جلوگیری از فروش محصولات صنایع دستی بدون بسته‌بندی از اقدامات این سازمان برای حمایت از بسته‌بندی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و گردشگری سازمان میراث فرهنگی امروز در اولین کنفرانس بین‌المللی بسته‌بندی صنایع دستی و توسعه پایدار در دانشگاه الزهراء برگزار شد گفت: قدمت بسته‌بندی به اندازه قدمت تولید کالا است و هر گاه صحبت از تولید و حمل و نقل شده بحث بسته‌بندی نیز مطرح شده است و در شرایط امروز بسته بندی یک عنصر تزئینی محسوب نمی‌شود و وجود آن ضروری است .

وی با تأکید بر اینکه توجه به بسته‌بندی یک بحث فرهنگی است گفت: در همه فرهنگ‌ها به بسته‌بندی به یک شکل توجه نمی‌شود و میزان اهمیت آن در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است.

وی افزود: قطعا یکی از عناصر زنجیره تولید تا مصرف، بسته‌بندی است که موجب برندسازی می‌شود که کالای بدون بسته‌بندی مانند کتاب بدون جلد است.

نامور مطلق تصریح کرد: در حال حاضر شرایط بسته‌بندی در کشور ما مطلوب نیست و در سال‌های گذشته توجه به این موضوع بسیار کم شده است و در شرایط کنونی با توجه به ورود نسل جدید به این عرصه امیدواریم شاهد تحول در این بخش باشیم.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که در بسته‌بندی مناسب هم اطلاعات مربوط به کالا ارارئه می‌شود و هم مصرف‌کننده از نحوه حفاظت و نگهداری کالا مطلع خواهد شد.

به گفته معاون سازمان میراث فرهنگی بسیاری از گردشگران خارجی پس از تهیه یک کالای صنایع دستی در ایران با مشاهده وضعیت بسته‌بندی آن از خرید آن کالا پشیمان شده‌اند که این موضوع جدی است که باید به آن توجه شود. 

وی ادامه داد: موضوع مهم دیگر این است که باید میان بسته‌بندی کالا و نوع کالا هماهنگی وجود داشته باشد و بسته‌بندی صنایع دستی با پلاستیک همخوانی ندارد چرا که صنایع دستی به عنوان صنایع سبز تهیه می‌شود و در بسته‌بندی باید به این مورد توجه شود.

نامور مطلق با اشاره به مشکلات موجود در بسته‌بندی گفت: نبود فرهنگ و عدم توجه به ضرورت بسته‌بندی توسط تولیدکنندگان یکی از موانع توسعه صنعت بسته‌بندی است و همچنین با توجه به اینکه ایران در دنیا دارای بیشترین تنوع صنایع دستی است هنوز به این بخش توجه کافی نشده است.

وی افزود: با توجه به اینکه اندازه، جنس و نوع صنایع دستی متفاوت است نمی‌توان برای بسته‌بندی آن در حجم زیاد اقدام کرد و بسته‌بندی هر کالا باید متناسب با نوع آن باشد و همین امر موجب افزایش قیمت بسته‌بندی می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی برای توسعه صنعت بسته‌بندی گفت: ترویج و فرهنگ‌سازی در بین تولیدکنندگان همچنین حمایت مالی از بسته‌بندی و طراحی بسته‌بندی و نیز جلوگیری از فروش محصولات صنایع دستی بدون بسته‌بندی از اقدامات انجام شده توسط این سازمان می‌باشد.

نامور مطلق گفت: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک رشته بسته‌بندی در دانشگاه‌ها ایجاد شود چرا که در شرایط کنونی توجه به بسته‌بندی یکی از مسائل مهم در توسعه صنایع دستی است.

** لزوم نگاه به بسته‌بندی در عرصه جهانی

ابراهیم بایسلام عضو شورای عالی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری در ادامه این کنفرانس با تأکید بر اینکه بسته‌بندی صنایع دستی موضوع مهمی است که باید به آن توجه ویژه شود، گفت: به این موضوع باید در عرصه جهانی توجه شود.

وی افزود: با توجه به اینکه تنوع تولید صنایع دستی در ایران در دنیا بی‌نظیر است متأسفانه صنایع دستی هنوز نتوانسته معیشت خانواده‌ها را متحول کند و در حال حاضر تنها 5 میلیون نفر در این بخش مشغول به کار هستند.

وی در ادامه بیان کرد: اگر یک کالا بی‌ارزش باشد آن را به صورت فله‌ای و بدون بسته‌بندی مناسب عرضه می‌کنند اما بسته‌بندی مناسب با نوع کالا می‌تواند موجب افزایش 30 درصدی قیمت کالا شود و در شرایط کنونی صنایع دستی و صنعت بسته‌بندی ما نیازمند تبلیغات است.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که در بسته‌بندی باید به قابلیت صادرات به کشورهای دیگر و همچنین جلوگیری از آسیب در حمل و نقل توجه شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.