سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

داعش، ویروسی که باید ریشه کن شود

برخورداری از منابع مالی قابل توجه ظرفیت‌های نظامی بالا و بهره‌ برداری از نارضایتی‌های جوامع محلی از عوامل اصلی موفقیت‌های اخیر داعش بوده است.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  گروه تروریستی داعش که حدود 15 ماه پیش رسما اعلام خلافت کرد، با تکیه بر منابع مالی و ظرفیت‌های نظامی به حیات خود ادامه داد. هرچند خلافت تازه تأسیس ابوبکرالبغدادی بدون تردید پس از یکسال توسعه و موفقیت، در ماه‌های اخیر متحمل شکست‌هایی شده است.

حملات حشدالشعبی و ارتش عراق، تروریست‌ها را مجبور به عقب نشینی کرده است، اما آن‌ها به موفقیت‌هایی نیز دست پیدا کرده‌اند که می‌توان به تصرف دو شهر بزرگ تدمر و موصل در همان روزهای نخست اشاره کرد.



تاسیس در عراق و انتقال به سوریه

دولت اسلامی درعراق و شام، این عنوان کامل آن است که با جمع حروف اول کلمات آن در مناطق تحت سیطره در سوریه به اختصار «داعش» خوانده می شود و برخی از شهروندان این مناطق این گروه را «دولت» نیز می نامند . هدف از تشکیل آن به اصطلاح بازگرداندن خلافت اسلامی و اجرای شریعت است که عراق و شام را جایگاهی برای عملیات خود برگزیده است. این گروه از هنگام پدیدآمدن در سوریه با بحث و جدل طولانی درخصوص علت تاسیس، اقدامات، اهداف و روابطش مواجه شد و به محوری برای اظهار نظرها و تحلیل ها و گزارش های مطبوعات و رسانه ها تبدیل شد و به علت تناقض گویی درباره آن، هویت این گروه اصولگرا و اهداف و روابط آن فراموش شد و برخی به آن به عنوان شعبه ای از شبکه القاعده نگریستند و برخی نیز آن را گروهی مستقل که برای تشکیل یک کشور اسلامی تلاش می کند تلقی کردند و تعدادی نیز آن را گروهی ساختگی از سوی نظام سوریه برای ایجاد تفرقه بین اپوزسیون سوریه و دیگر گروهها در این کشور توصیف کردند.




آنچه در عراق و سوریه از سوی گروه‌های تروریستی مانند داعش مشاهده می‌کنیم در حقیقت نتیجه طراحی مشترک آمریکا، عوامل آنان در منطقه و صهیونیست‌ها است که سه ضلع مثلث طراحان توطئه تکفیری‌ها را تشکیل می‌دهند که در قالب گروه‌ها و اشکال مختلفی مانند داعش، القاعده، النصره و... به افراطی‌گری می‌پردازند.


میان تکفیری های دیروز و تکفیری های امروز عناصر مشترک بسیاری وجود دارد که خیلی ها ممکن است، از آنها بی خبر باشند. این ماجرا واقعا از کجا شروع شد؟

سرمنشاء افراط گرایی و تندروی را باید از سرزمین «نجد» جست وجو کرد، چراکه این سرزمین کانون و مرکز سیاسی جنبش ها و تحرکات اعتراض آمیز پس از وفات پیامبر صلى الله علیه وآله و سلم به شمار می آمد، به گونه ای که از «سهل حنیفه» شاهد ظهور «مسیلمه» دروغگو بودیم که «سجاح التمیمیه» با وی هم پیمان شد و از «سهل حنیفه» بود که «محمد بن عبد الوهاب»، صاحب دعوت وهابیت بعدها زاده شد و به حیات خود ادامه داد و به تبلیغ دعوت خود پرداخت.


به این ترتیب بسیاری از نجدی‌ ها در دوره پیامبر (ص) از دین برگشته و مرتد شدند و این ارتداد آنها آنقدر ادامه یافت تا بر علی بن ابی طالب، امیر مومنان علیه السلام نیز شوریدند و به «خوارج» معروف شدند، در حالی که برای توجیه خویش پرچم «حکم فقط از آن خداست» را برافراشتند و براساس آن به قتل و کشتار مسلمانان در عراق و ایران پرداخته و قتل و کشتار تمام مسلمانان را مباح کردند تا به این ترتیب جنبش آنها با خشونتی آمیخته به تفسیر دینی و مذهبی در آمیخت و به مهمترین ویژگی و صبغه این افراد تبدیل شد و این مهمترین و اصلی‌ ترین پایه مکتب نجدی در تعامل با دیگران حتی پیش از ورود آنها به آیین اسلام بود.



اقدامات داعش احیای تفکر خوارج در صدر اسلام است

اگر بخواهیم مروری بر تاریخ صدر اسلام داشته باشیم باید گفت که در صدر اسلام برپاکننده هسته مرکزی خوارج و طراح این تفکر طایفه بنی‌امیه بوده است و علیرغم این که گفته بودند از جنگ میان مسلمانان ناراحت هستند و بر عبارت «لاحکم الا لله» تاکید می‌کردند اما نتیجه تصمیماتی که گرفتند موجب شد تا تنها حضرت امیرالمومنین (ع) به شهادت برسد و کس دیگری آسیب ندید.






خیانتی که از جانب دوستان سر زد

نیروهای عراقی در روزهای نخست در مواجهه با داعش به دلیل خیانت یاران خود، دومین شهر بزرگ کشور خود را از دست دادند، هنوز هم موفق به بازپس گیری آن نشدند اما در جبهه ‌های دیگر نیروهای عراقی بسیار موفق‌تر از داعش ظاهر شده‌اند. علیرغم حضور تروریست‌های داعش در دو جبهه اصلی سوریه و عراق، این گروه تروریستی به سایر کشورهای جهان از جمله لیبی، عربستان، مصر و افغانستان نفوذ کرده و جنایات زیادی در این کشورها رقم زده است.



گروه تروریستی داعش یک گروه کاملا چریکی است، ممکن است در یک منطقه و جبهه تضعیف شود و شکست بخورد اما در نقطه‌ای دیگر پیروز شده و  قدرت می‌گیرد. پس می‌توان گفت که داعش فعلا به حیات خود ادامه می‌دهد . هم اکنون داعش از زمین و هوا مورد هجوم ارتش عراق، حشد الشعبی عراق و پیش مرگی‌های کرد و ائتلاف است، اما داعش هنوز در مقابل این حملات مقاومت می‌کند، شاید انگیزه ایجاد شده در ذهن اعضای داعش مبنی بر ایجاد خلافت دلیل محکمی برای مقاومت شدید داعش در مقابل حملات حریف باشد.



ثروتمندترین گروه تروریستی فعال جهان

داعش ثروتمندترین گروه تروریستی فعال در جهان است که درآمد آن در هفته نزدیک به دو میلیون دلار است. داعش علاوه بر سیطره بر چاه‌‌های نفت و فروش آن راه‌های دیگری از جمله زورگیری، جمع آوری مالیات و فروش اموال غنیمت گرفته شده در جنگ را در مسیر درآمد زایی خود قرار داده است.از لحاظ نظامی داعش دارای فرماندهان آب دیده‌ای است. اکثر فرماندهان داعش از فرماندهان سابق رژیم صدام و حزب بعث و دیگر ارتش‌ها مثل ارتش چچن هستند. مقامات عراقی اعلام کردند شمار تروریست‌های خارجی که در صفوف داعش حضوردارند نه تنها کاهش نیافته است، بلکه روز به روز در حال افزایش است.



صدای دهل از دور خوش است


داعش پس از تصرف یک منطقه، تشکیلات اداری خاص خود را در آنجا برقرار می‌کند و نیروهای پلیس خود را درآنجا بکار می گمارد. داعش در برخورد با ساکنان مناطقی که اشغال می‌کند، از هیچ راهی فروگذار نمی‌کند. از طرفی با ایجاد اعدام های وحشیانه در انظار عمومی، رعب و وحشت در میان مردم ایجاد می‌کند و از طرفی با ایجاد ثبات نسبی در این مناطق برخی خدمات عمومی رایگان از جمله خدمات درمانی و آموزشی به ساکنان آنها ارائه می‌کنند. شاید دلیل عدم مقاومت برخی شهرهای تحت تصرف داعش مثل موصل در عراق و سوریه این است که مردم این مناطق از خشونت‌ها و اعدام‌های داعش ترس دارند اما به برخی روش‌های زمامداری داعش اعتماد دارند و گزینه مناسبی برای جایگزینی داعش نیز در این زمینه نمی‌بینند.


مردمان شهرهای موصل و تدمر هم اکنون به بزرگترین قربانی اعدام‌های داعش تبدیل شده‌اند. مردمان این دو شهر به داعش بعنوان نوعی منجی نگاه می‌کردند اما حال فهمیده‌اند که صدای دهل از دور خوش است.


جایی که وحدت نباشد، تفکر داعش رشد می‌کند

شاید اهل تسنن عراق و سوریه احساس می‌کنند که توسط شیعیان که قدرت را در دست دارند طرد شده‌اند و این موضوع اصلی ترین زمینه سوء استفاده داعش و قدرت گرفتن آن است. حال به این سخن گوهربار مقام معظم رهبری می‌رسیم که وحدت بین مسلمانان در جامعه لازم و ضروری است.



در اتفاقات سوریه، ارتش آزاد و جبهه‌النصره همگی از مردم سنی مذهب سوریه بودند که برضد نظآم علوی سوریه شوریدند و همین فتنه اکنون به بزرگترین معضل خاورمینه تبدیل شده است. داعش، آمریکا، ترکیه و اسرائیل از این شورش نهایت استفاده را بردند و نتیجه آن هم فرزندی ناخلف می‌باشد که به سن 5 سالگی رسیده است. پس شاید بتوان به این نتیجه رسید که باید تمامی زمینه‌های داخلی که داعش می‌توند از آن به عنوان ابزاری برای بدست آوردن قدرت و حفظ آن استفاده کند از بین برود.


سگی که صاحبش را گاز می‌گیرد

حال داعش به معضلی بزرگ حتی برای حامیانش تبدیل شده است. فرزند ناخلف قدرت طلبان حتی به حامیان خود نیز رحم نمیکنند. تارنمای "دار‌الخلافه" وابسته به داعش نوشت: ترکیه با اعلام جنگ به داعش به پایان حیات خود نزدیک شده است و بخاطر اقداماتش بهای سنگینی خواهد پرداخت. ترکیه که با حمایت از داعش و جبهه‌النصره رویای احیای امپراطوری عثمانی را در سر می‌پروراند حال باید به حفظ  زنده نگهداشتن همین دولت خود باشد و چه زیبا ضرب‌المثل ایرانی است که می‌گوید "کاچی بعضی هیچی". فرانسه هم که به تازگی از گیجی آن سیلی که از داعش خورد، در آمده است.



قطعاً زمانی که عربستان بذرهای اولیه داعش را می‌کاشت فکر چنین روزی را نمی کرد. حال داعش داعیه حکومت بر کل جهان را دارد و برای تحقق این رویای خام، حاضر به شروع جنگ جهانی سوم است. رسانه‌های وابسته به داعش بارها اعلام کردند که آمریکا، ترکیه و عربستان هدف بعدی آنها خواهد بود.

 
ویروسی که باید ریشه‌کن شود

تفاوت اصلی داعش با دیگر گروه ‌های تروریستی از جمله القاعده، طالبان و جبهه‌النصره این است که داعش علاوه بر داشتن تسلیحات نظامی از سازماندهی بسیار حرفه‌ای و تمام سطوح برخوردار است. سیستم داعش همانند سیستم یک دولت کاملا قانونی، سازماندهی پیچیده‌ای دارد.سیستم تبلیغاتی داعش بسیار قدرتمند عمل می‌کند. برای کمک کردن به عراق در مقابل داعش نیاز به حضور سربازان خارجی نیست، تنها کافی است که حمایت از داعش متوقف شود. در هر حال خطر داعش،خطری بزرگ است، اگر این ویروس از بین نرود، قطعاً همگان را آلوده می‌کند.


 
حالا داعش خود را در میدان جنگ می‌بیند و  به این مسئله توجه ندارد که جنگ در اکثر مناطق، جنگی شهری است و طرف حساب داعش مردم هستند. داعش با استفاده از بمب‌های شیمیایی و خردلی نشان داده است که جنگ، جنگی تمام عیار است. جنگی که داعش به راه انداخته تنها برای بدنام کردن اسلام و کسب قدرت است. بسیاری از اعضای داعش مسلمان نیستند و دارای سوء سابقه کیفری و منکراتی می‌باشند، اما پیرو خط مشی گروه، خود را مسلمان جلوه می‌دهند تا به هدف خود که سیاه جلوه دادن اسلام است دست پیدا کنند. اسلام دین زیبایی و درستی‌ها است و هیچ فتنه‌ای نمی‌تواند دامان پاک اسلام را لکه دار کند. همانگونکه قرآن کریم پس از حدود 1400 سال حتی کوجکترین تحریفی در خود نمی‌بیند. چشم مردم سوریه و عراق به سوی این کتاب آسمانی و این آیه شریفه آن دوخته شده است .

"ان الله مع الصابرین"



گزارش از حمیدرضا قربانی


انتهای پیام/

برچسب ها: داعش ، تروریستی ، سوریه ، عراق ، روسیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۶:۴۴ ۲۹ آذر ۱۳۹۴
داعش ویروسی است که به زودی زود توسط آنتی ویروس امت متحد حزب الله جهان اسلام نابود میشود . لبیک یا حسین ع .
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۹ آذر ۱۳۹۴
چه اصلاح طلب و چه اصول گرا زیر پرچم ولایت با استقامت می ایستیم
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۹ آذر ۱۳۹۴
داعش ویروس نیست غده سرطانی است که بایدهرچه زودترشرش ازسربشریت کوتاه شود.
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۴
الموت سعود
الموت داعش
الموت اسرائیل
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۹ آذر ۱۳۹۴
داعش نشان می دهد که اگر عرب ها می خواستند می توانستند اسرائیل را نابود کنند.