سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیشگیری و درمان با طب ورزشی

بهترین نوع گوشت برای ورزشکان (2)

ورزشکاران به خصوص کسانی که تمایل به استفاده از مکمل های غذایی ندارند با قراردادن گوشت در برنامه غذایی خود می توانند، بسیاری از نیازهای تغذیه ای خود را برآورده کنند.چرا که گوشت کمک بسیاری به رشد عضلات می کند.

به گزارش خبرنگار سایر حوزه های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان اهمیت وجود پروتئین بخصوص حیوانی در برنامه غذایی ورزشکاران باعث شده تا سوالات بسیاری در مورد بهترین نوع گوشت مطرح باشد ورزشکاران در شرایط مختلف تمرینی هم به مصرف گوشت قرمز و هم به مصرف گوشت سفید نیازمندند و ورزشکاری که مشکل خاصی ندارد باید هر دو نوع این گوشت را در برنامه غذایی خود بگنجاند.

گوشت شتر مرغ توصیه مربیان ورزشی

وقتی صحبت از تامین پروتئین با خوردن گوشت به میان می‌آید گوشت شتر‌مرغ نسبت به بسیاری از گوشت‌های قرمز دیگر دارای اولویت است.تا جاییکه بسیاری از مربیان به ورزشکاران خود این گوشت را پیشنهاد می کنند .

گوشت شترمرغ که در گروه گوشت هاي قرمز طبقه بندي مي شود، از ارزش غذايي بالايي برخوردار است، گوشت شتر مرغ در گروه گوشت های قرمز طبقه بندی می شود البته با خواصی بسیار بیشتر و مضراتی بسیار کمتر. گوشت شترمرغ  از ارزش غذایی بسیار بالایی برخورداراست، طوری که می توان گفت یکی از کم چرب ترین و سالم ترین نمونه های گوشت قرمز در دسترس است. گوشت شترمرغ به رنگ قرمز است ولي تقريبا خصوصيات گوشت مرغ را دارد.
 
-گوشت هضم پذیر و نرم

گوشت شتر مرغ عضلانی بوده و به راحتی از استخوان بافت رابط جدا می شود . اگر چه به خاطر طعم و رنگ قرمزش با گوشت گاو قابل مقایسه است ،اما گوشت شتر مرغ به تردی گوشت مرغ است و دارای فیبر ماهیجه ای کوتاه است . در مقایسه با انواع گوشت ها هضم پذیر و نرم تر است و احتیاج به زمان پخت بالایی ندارد . گوشت شتر مرغ با عالی ترین نوع گوشت گوساله یعنی فیله قابل مقایسه است و اغلب به صورت کبابی و استیک استفاده می شود .

- انتخابی مناسب در تامین نیاز های پروتئینی

گوشت شتر مرغ دارای پروفیل خوبی از لحاظ ترکیب اسید های آمنه در مقایسه با گوشت گاو و جوجه است، که می تواند در تامین نیاز های پروتئینی فرد ، انتخاب ارجحی در مقایسه با گوشت گاو ،گوسفند و گوساله باشد .

ارزش غذایی گوشت شترمرغ

در منابع علمی میزان کلسترول موجود در گوشت شترمرغ کمتر از سایر انواع گوشت قرمز و حتی کمتر از گوشت مرغ ذکر شده ،اما باید توجه داشت که میزان کلسترول موجود در بافت های بدنی شتر مرغ از 57 میلی گرم در 100گرم تا 65 تا 68 میلی گرم در 100 گرم متفاوت است.
 
مهم ترین مزیت بهداشتی گوشت شتر مرغ آن است که در مقایسه با گوشت گاو هیچگونه بیماری انگلی را به انسان منتقل نمی کند البته گوشت شتر مرغ کمی خشک است و این خشکی زمانی بیشتر آشکار می شود که گوشت برای مدت زمان طولانی پخته شده باشد این گوشت شتر مرغ میزان بالایی از عناصری مثل روی و منیزیم را دارا است و حاوی ویتامین B1, B2 و نیاسین نیزاست.  
فواید گوشت شترمرغ

خواص گوشت شترمرغ برای داشتن تناسب اندام و سلامت جسمی مورد توجه است. زنان باردار و ورزشکاران برای تقویت جسمی باید از گوشت شترمرغ استفاده کنند و از فواید بیشمار این گوشت بهره ببرند.

-کاهش وزن

کم بودن چربی بین ماهیچه ای گوشت شترمرغ یکی از خواص مهم آن به شمار می رود لذا مصرف متعادل آن برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند یا از بیماری قلبی عروقی رنج می برند مفید است.

-رفع افسردگی و لخته شدن خون

این گوشت به دلیل دارا بودن اسید چرب و غیراشباع امگا 3 تاثیر مفیدی در جلوگیری از لخته شدن خون و افسردگی دارد.

-درمان کم خونی با گوشت شتر مرغ

همچنین گوشت شترمرغ، آهن مناسبی را برای افراد کم خون و زنان باردار فراهم می کند. میزان آهن این گوشت تقریبا به اندازه گوشت گاو و بسیار بیشتر از گوشت مرغ است. گوشت شترمرغ با عالی ترین نوع گوشت گوساله یعنی فیله قابل مقایسه است و اغلب به صورت کبابی و استیک استفاده می شود. در این روش طبخ، باید گوشت را در درجه حرارت ملایم قهوه ای کرد.
 
-سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی

این گوشت دارای موادمعدنی ضروری مانند روی، منیزیم و ویتامین های B1، B2 و نیاسین است. به دلیل خواص رژیمی و ترکیبات شیمیایی مناسب گوشت شترمرغ، این گوشت به ورزشکاران به خصوص افرادی که دارای فعالیت طولانی مدت هستند و افرادی که تازه بیماری شان بهبود یافته و همچنین جوانان توصیه می شود.

-رفع خواب رفتگی

مصرف گوشت شترمرغ برای افرادی که دچار فلج، سستی و خواب رفتن اعضا، درد مفاصل، سیاتیک، نقرس مفید است.

-گوشت شترمرغ و کاهش فشار خون و بیماری قلبی

استفاده از اسید چرب امگا-3 تأثیرات مفیدی در کاهش بیماری های قلبی عروقی داشته و برای رشد و نمو مؤثر است. به نظر می رسد که این اسید چرب در مقایسه با اسید چرب غیراشباع امگا-6 تأثیرات مفیدی در جلوگیری از لخته شدن دارد. اکثرجیره های غذایی افراد از لحاظ اسیدهای چرب امگا-3 کمبود دارند.از طرف دیگر میزان کم سدیم در گوشت شترمرغ، استفاده از آن را برای افرادی که دچار فشار خون بالا هستند، ممکن می سازد.

گوشت شترمرغ مناسب برای ورزشکاران 

به دلیل خواص رژیمی و ترکیبات شیمیایی مناسب گوشت شتر مرغ ،این گوشت به ورزشکاران به خصوص افرادی که دارای فعالیت طولانی مدت هستند ( شنا گران ،دو چرخه سواران ،پهلوانان و دوندگان ماراتن ) و افرادی که تازه بیماری شان بهبود یافته و همچنین جوانان توصیه می شود.

ورزشکاران چه نوع گوشتی مصرف کنند؟

با توجه به توضیحات داده شده به طور کلی می توان نتیجه گرفت که گوشت شتر مرغ جایگزین مناسبی برای گوشت گاو ،گوساله و گوسفند بوده و همراه با مصرف ماهی ( بعنوان منبع غنی اسیهای چرب امگا 3 ) در مصارف روزمره تغذیه اکثر افراد جامعه ،ورزشکاران و در رژیم درمانی و کاهش وزن یا بیماری های قلبی عروقی موثر واقع می شود .

اما در این گزارش بارها و بارها تاکید شده بود که گوشت شترمرغ بهترین جایگزین برای گوشت قرمز است و با توجه به اینکه ورزشکاران بنا بر هدف ورزشی خود باید از گوشت های مختلف استفاده کنند شاید بازهم این سوال مطرح شود که بهترین گوشت با کلیه اهداف ورزشی برای ورزشکاران چه گوشتی خواهد بود؟

در مطلب قبلی ذکر یادآور شدیم که از دیدگاه کارشناسان تغذیه بهترین انتخاب برای ورزشکاران در مصرف گوشت، سینه مرغ بوقلمون است.حال با توضیحات امروز و با توجه به خواص بیشمار گوشت شترمرغ و توصیه مربیان و کارشناسان علم تمرین به مصرف این گوشت ،تصمیم گرفتیم تا این دو گوشت را با هم مقایسه کنیم.

نسیبه نیکروش دبیر کمیته تغذیه و بهداشت فدراسیون پزشکی ورزشی در گفتگو با خبرنگار سایر حوزه های گروه ورزش باشگاه خبرنگاران درخصوص مقایسه گوشت شترمرغ و سینه بوقلمون برای مصرف ورزشکاران اعلام کرد: در صورتی که ورزشکاری سالم باشد و ممنوعیت خاصی در مصرف هیچ نوع ماده غذایی نداشته باشد، مجاز به مصرف هردوی این گوشت ها را در رژیم غذایی خود هست اما به طور حتم انتخاب بهتر گوشت سینه بوقلمون هست زیرا  چربی گوشت شتر مرغ دوبرابر بوقلمون هست همچنین کلسترول آن نیز بیشترهست و اگرمیل فردی به مصرف گوشت شتر مرغ  بیشتر باشد از آنجاییکه نسبت به گوشت گوسفند چربی کمتر دارد ،توصیه می کنیم که به جای گوشت گوسفند از آن استفاده کند.

گوشت بوقلمون نسبت به گوشت شترمرغ دارای منیزیم و کلسیم بیشتری هست و کربوهیدارات این دو نوع گوشت برابر هستند .اما میزان آهن گوشت شترمرغ از بوقلمون بیشتر است و مقدار پروتئین موجود در گوشت شترمرغ از تمامی گوشت ها بیشتر است.

کارشناس تغذیه ورزشی در پایان تاکید کرد: با این وجودبازهم  گوشت سینه بوقلمون برای مصرف ورزشی ها بهترین انتخاب خواهد بود.

(طیبه خزاعلی)

 *برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.