سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پوست اندازی نظام مالیاتی به مذاق برخی ها خوش نیامد

رئیس سابق سازمان امور مالیاتی کشور گفت: تحول و پوست اندازی‌های مسائل نظام مالیاتی به مزاق برخی افراد خوش نیاید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عسگری رئیس سابق سازمان امور مالیاتی کشور در نهمین همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی کشور اظهار داشت: در حال حاضر نظام مالیاتی در یک دوره تحول و پوست اندازی است به طوری که باید این دوران را پشت سر گذارد هر چند که در این دوران چالش‌ها و مسائل زیادی وجود دارد اما برخی بدعت‌هایی بوده که باید عوض شود و از طرفی برخی بدعت‌های جدید جایگزین آن شود.

وی ادامه داد:در بسیاری از این موارد این تحول و پوست اندازی‌های مسائل نظام مالیاتی ممکن است به مزاق برخی افراد خوش نیاید.

وی افزود: در واقع اگر به عنوان یک برنامه بلندمدت به این تحول‌ها نگاه کنیم نباید فراموش کرد که این موارد لازمه تحول نظام مالیاتی کشور است که امیدواریم در آینده نیز این موارد استمرار داشته باشد.

عسگری در ادامه گفت: بنده در همان سال اول که به سازمان آمدم عرض کردم که اگر بنده هنر داشته باشم باید کارهای قبلی را تکمیل کنم و از طرفی اگر بتوانم این کارها را انجام دهم خدمتی به نظام مالیاتی کشور کرده‌ام و اکنون خوشبختانه نظام مالیاتی کشور بسیار کارآمد است و باید این مسیر را ادامه دهد.

رئیس سابق سازمان امور مالیاتی بیان کرد: در واقع در این چند سال کارهای مختلفی از جمله طرح جامع مالیاتی انجام شده و نرم‌افزارهای آن تولید و در 20 استان پیاده‌سازی ملی شده و در 10 استان دیگر در سال جدید تکمیل خواهد شد.

گفتنی است که بهترین زیرساخت‌های لازم برای نظام مالیاتی برای خدمت رسانی به مردم فراهم شده و از طرفی اصلاح قانون مالیات انجام و ابلاغ شده که از اول سال آینده در کشور اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اصلاحات قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده انجام شده و در همین هفته در کمیسیون اقتصادی دولت شروع به کار خواهد شد و همچنین لایحه استفاده و نگهداری از صندوق فروش تدوین و به زودی به مجلس ارائه خواهد شد و لازم به ذکر است که 50 درصد معادل 12 هزار نفر نیروی تازه‌نفس و جدید به سازمان امور مالیاتی کشور افزوده شده و بنده معتقدم هر کوله باری که لازمه یک نظام مالیاتی بوده برداشته‌ایم و به دوش کشیده‌ایم تا به مقصد برسیم.

** نظام مالیاتی کشور الگوی سایر دستگاه‌های اجرایی

عسگری با اشاره به اینکه نظام مالیاتی کشور الگوی سایر دستگاه‌ها است، گفت: در واقع شاید تنها دستگاه اجرایی ایران که تدوین را انجام داده نظام مالیاتی کشور است و حال این دستگاه الگویی برای تمامی دستگاه‌ها که بر اساس این الگوها کارشان را دنبال کنند.

وی افزود: خوشبختانه از لحاظ فنی و اجرایی نظام مالیاتی علی‌رغم تبلیغاتی که علیه نظام مالیاتی صورت گرفته نیروهای ورزیده و کارآمدی دارد و باید گفت که نظام مالیاتی از بهترین نظام اداری کشور است و از طرفی بنده کمتر دستگاهی را می‌شناسم که به اندازه نیروهای سازمان مالیاتی کشور وفادار و زحمت‌کش باشند هر چند که ممکن است در این میان ممکن است نیروهای خوشنامی هم وجود نداشته باشد که همان تعداد اندک نیز نظام مالیاتی را دچار چالش کرده اما نباید فراموش کرد که اکثر نیروهای نظام مالیاتی خدوم و زحمت‌کش هستند.

عسگری تصریح کرد: کارهای خوبی از سال گذشته تاکنون انجام شده و همواره امیدواریم که این همایش‌ها در راستای اهداف بتوانند کار خود را دنبال کنند هر چند که کیفیت مقالات بیانگر این مسئله است که در این حوزه کارهای خوبی صورت گرفته که امیدواریم به یاری خداوند در آینده نیز استمرار داشته باشد. 

همچنین علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی طی پیامی اظهار داشت: در دو دهه اخیر برای توسعه نظام مالیاتی کشور تلاش‌ها و اقدامات بسیاری صورت گرفته که با هیچ برهه از تاریخ اقتصاد ایرن قابل قیاس نیست اما با وجود این به دلیل فقدان پایگاه اطلاعات اقتصاد، معافیت‌های مالی گسترده و مکانیزه نبودن کامل سیستم مالیاتی، مالیات هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است.

وی افزود: در شرایط فعلی اقتصاد به دلیل افت شدید قیمت نفت تمرکز دولت از نظام مالی وابسته به درآمدهای نفتی بیش از پیش به سمت نظام مالی مبتنی بر درآمدهای مالیاتی است و با این وجود این مشکل ساختاری باعث گردیده نه تنها نقش مالیات مورد غفلت قرار گیرد بلکه مالیات به عنوان ابزار مناسب بودجه نتواند به طور مطلوبی نقش خود را ایفا کند و از طرفی پایین بودن نقش مالیات در اقتصاد معافیت بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور است که هم اکنون بر اساس برآوردها و مطالعات علمی شامل 43 درصد کل تولید ناخالص ملی است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.