سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور؛

به دنبال ایجاد تعادل در فضای‌مجازی هستیم

دبیر شورای عالی فضای مجازی در دیدار با رئیس و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بر ایجاد تعادل در فضای مجازی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی  دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در جلسه مشترک با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت:  این شورا سعی دارد تا در فضای مجازی تعادل ایجاد کرده تا ٣ عنصر اصلی فضای مجازی یعنی بخش سرگرمی، خدماتی و اطلاع‌رسانی به یک میزان کاربرد داشته باشند چرا که در حال حاضر بخش اعظمی از استفاده از فضای مجازی مربوط به بخش سرگرمی بوده و در دو بخش دیگر ضعیف‌تر عمل شده است.

وی افزود: در بخش خدماتی در حوزه بهداشت، بیمارستان‌ها فعالیت خاصی ندارند و در بخش آموزشی و اقتصادی نیز به جایگاه مطلوبی نرسیده‌ایم . همچنین در بخش  دولت الکترونیک رتبه ١٠٤ را داریم که بسیار پایین است. رئیس مرکز ملی فضای مجازی اظهار داشت: در بخش آموزش اهتمام ملی و همه جانبه و سرمایه گذاری جدی در امر ایجاد و توسعه انواع فناوری‌ها و منابع کاملا پیشرفته و رقابتی خصوصاً با استفاده و ایجاد رشته‌های نوین دانشگاهی و تربیت سرمایه‌های انسانی متعهد، متخصص و کارآمد مورد نیاز در بخش‌های مختلف باید صورت گیرد.

 دکتر فیروزآبادی با اشاره به این که توسعه محتوا و خدمات کارآمد رقابتی منطبق بر ارزش‌ها و فرهنگ اسلامی- ایرانی در تمامی قلمروهای مورد نیاز جامعه از اهداف این شورا است، تاکید کرد: آموزش مجازی، آینده‌پژوهی، آموزش عمومی و فرهنگ‌سازی، خط و زبان فارسی، دانش‌نامه‌های برخط و بانک‌های اطلاعاتی، کتابخانه الکترونیکی، بانک اطلاعات الکترونیکی،  رصد کاربری، محتوا و خدمات، بازی رایانه‌ای، IPTV و IPMedia، سایت و پرتال، سایت‌های خارجی کشور و باشگاه، کانون و انجمن از جمله اولویت‌های شورای عالی فضای مجازی محسوب می شود. وی با بیان این که شبکه ملی اطلاعات تا یک سال آینده تحقق خواهد یافت، گفت: با شروع دور جدید فعالیت شورای عالی فضای مجازی، مقام معظم رهبری به منظور ایجاد جایگاه فراقوه‌ای برای این شورا وظایفی را تبیین کردند و بر همین اساس شوراهای عالی مصوب در گذشته که موازی این شورا بودند، منحل شدند. 

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: پیشنهاد می شود فراکسیون فضای مجازی برای هماهنگی بیشتر شورا با مجلس تشکیل شود و همچنین در صورتی که  ٤ هزار میلیارد تومان به یارانه انرژی اختصاص می‌یابد، ردیفی نیز به تولید محتوا، خدمات و سرمایه تخصیص یابد تا از طریق تغییر کاربری بتوانیم تولیدات خود را افزایش دهیم. همچنین در ادامه این جلسه علیرضا منادی سفیدان - عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تشکر از مقام معظم رهبری برای ورود به موقع به حوزه فضای مجازی و جلوگیری از موازی‌کاری‌ها در این زمینه گفت: در این‌خصوص باید همه زوایا مدنظر قرار بگیرد که به این منظور هم باید دولت الکترونیک اجرا شود و هم باید برای تعداد زیاد کارمندانی که به این واسطه بیکار می‌شوند، فکری شود. نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه آموزش‌ها در حوزه فضای مجازی در خانواده پایین است، افزود: از سوی دیگر بحث تامین محتوا بسیار اهمیت دارد و می‌تواند منجر به اشتغال زایی شود. 

جبار کوچکی‌نژاد - نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز گفت: متاسفانه هنوز فضای مجازی در بخش قانونگذاری کند است و  از سوی دیگر فرهنگ‌سازی نیز در فضای مجازی ضعیف است که نیازمند کار بیشتر هستیم.

 علیرضا منظری توکلی - عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه گزارش‌های ارائه شده از سوی شورای عالی فضای مجازی حاکی از اهمیت به فرمایشات مقام معظم رهبری است، گفت: در این‌خصوص نگرانی برای افزایش پهنای باند وجود دارد و ممکن است حفره‌ای برای نفوذ ایجاد کند که مرکز پژوهش‌ها نیز بر این خطر تاکید داشته است. نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی افزود: شورای عالی فضای مجازی باید بیاندیشد که افزایش پهنای باند چقدر خطرناک است و چطور می‌توان مانع این خطر شد.  



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.