سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیوع قارچ درختان موز، تولید را به خطر انداخت

معاون سازمان حفظ نباتات گفت:بیماری قارچ 4 از حدود 60 سال گذشته در دنیا گزارش شده و این نوع قارچ قدرت بسیار بالایی در کاهش باردهی وخشک کردن درختان موز دارد.

یحیی ابطالی معاون سازمان حفظ نباتات کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص شیوع قارچ، درختان موز گفت: بیماری قارچ 4 از حدود 60 سال گذشته در دنیا گزارش شده و این نوع قارچ قدرت بسیار بالایی در کاهش باردهی وخشک کردن درختان موز دارد.

وی  افزود: طی دو الی سه سال اخیر این بیماری در جهان شدت یافته واز طرفی همه معتقدان درحال فعالیت هستند که ارقام و نژادهای مقام به این بیماری را تولید کنند.

 ابطالی در ادامه گفت: خوشبختانه تاکنون با وجود مباحث قرنطینه‌ای این بیماری درکشور ما مشاهده نشده است و همواره با اقداماتی باید بروز این نوع قارچ را به کشور مهار کنیم.

معاون سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: درواقع به هیچ وجه نباید نهال موز رابه کشور وارد کنیم واز طرفی واردات و ترخیص موز در بندر چابهار نباید صورت گیرد زیرا امکان انتقال قارچ همراه وسایل و کارتن درمناطق موز کاری کشور وجود دارد.

 وی یادآور شد: آلودگی درختان موز در اکثر کشورهای آسیای جنوب و پاکستان گزارش شده و به همین خاطر باید ما اقداماتی از ورود بیماری مذکور به کشور جلوگیری کنیم و باید گفت که انتقال آن از طریق میوه موز صورت نمی‌گیرد وتنها توسط خاک آن امکان پذیر است.

** وضعیت متعادل تولید گردو در کشور
 
مجتبی شادلو نائب رئیس اتحادیه باغداران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وضعیت تولید گردو در سال جاری اظهار داشت: تولید گردو امسال تنها در استان کرمان با مشکل مواجه بوده اما تولید در سایر نقاط کشور متناسب و متعادل بوده است.

وی افزود: مرغوب‌ترین نوع گردو به مناطق سردسیری و نیمه گرمسیری کشور است.

شادلو بیان کرد: تولید این محصول به غیر از استان کرمان نسبت به سال گذشته حدود 10 درصد افزایش داشته و ضمن اینکه در سال گذشته در مناطق دیگر تولید با مشکلاتی مواجه بوده است.

 نائب رئیس اتحادیه باغداران تصریح کرد: تولید گردو محصول کم آفتی است که از نظر ارزش اقتصادی جایگاه بالایی دارد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/ 
برچسب ها: اقتصادی ، بیماری ، موز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.