سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقاومت بانک ها سدی در برابر کاهش نرخ سود سپرده

یک کارشناس اقتصادی گفت: دلیل تاخیر در کاهش نرخ سود سپرده مقاومت بانک هاست.

ساسان شاه ویسی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تاخیر در اجرای طرح کاهش نرخ سود سپرده بانکی گفت: از اردیبهست ماه سال 94 تعریف شده بود که هر سه ماه بعد از اینکه یکبار نرخ ها را حدود 2 درصد کاهش دادند، هر سه ماه شورا تشکیل جلسه بدهد و نرخ ها را با توجه به روند تورم و کشش بازار بانکی مورد ارزیابی قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه بعد از اردیبهشت ماه این جلسه در مرداد ماه تشکیل نشد افزود: نهایتا این بحث در اعضای شورا مطرح شد که مکانیزم تغییرات نرخ سود در بانک ها و اثرگذاری آن چگونه است و گزارشی که در حال حاضر بانک های عامل و شبکه بانکی و اعتباری کشور از آن استفاده می کند به چه صورت است.

شاه ویسی با بیان  اینکه طبق گفته رییس بانک مرکزی در جلسه سه شنبه هفته گذشته بنا نیست که به نرخ سود سپرده پرداخته شود و دیدگاه همه اعضا نیز در مخالفت با این که نرخ سود کاهش یابد نیست افزود: اما یک عدم اتفاق وجود دارد که نگاه ها به نرخ و چگونگی کاهش نرخ سود بانکی دچار اعوجاج است و بنا بود طی یک گزارش این هماهنگی در بین اعضای شورای پول و اعتبار برقرار شود.

کارشناس بازار اقتصادی در خصوص خلق پول گفت: خلق پول با یکی از ابزارهای مشتقه که در اختیار است طی یک آیین نامه 58 ماده ای تنظیم شده است و نهایتا بعد از چندین جلسه به تصویب رسید که چگونگی استفاده از اعتبار اسنادی – ریالی را بررسی می کند که این اثراتی را در بازارهای مختلف مالی، تولید، مصرف و بازار کالا خواهدد اشت.

وی با بیان اینکه بنظر می رسد بخشنامه ای که در شورای پول و اعتبار تصویب می شود تا وارد شبکه بانکی و سیستم بانکی و نهایتا بانک عامل شود یک تلورانس را می گذراند گفت: دغدغه ای که دولت دارد این است که تا پایان سال مالی بتواند حداقل تغییرات را در نرخ رشد اقتصادی و نرخ تولید ناخالص به وجود آورد.

شاه ویسی بر همین اساس اظهار کرد: در بحث کاهش نرخ سود سپرده نیز صرفا شاهد بودیم که به سود کالای انتظار در بازار مسکن پاسخ داده شد و نهایتا سود تسهیلاتی که مد نظر است در این جلسه به آن پاسخ داده نشد.

کارشناس بازار اقتصادی در خصوص تاخیر تصویب کاهش نرخ سود سپرده گفت: دلیل این تاخیر مقاومت بانک هاست.

وی در هین راستا افزود: در یکسال گذشته و در 9 ماهه اخیر تخصیص تسهیلات بانکی را داشتیم و اتفاقا از دوره سنواتی خود نیز حدود 27 تا 30 درصد بالاتر هم بوده است.اما این کشش پذیری در حوزه تولید وجود ندارد. چرا که سایر عواملی که می تواند عوامل کل تولید را افزایش دهد از جمله : کشش تقاضا، ظرفیت های اثرگذار در حوزه تولید و حمایت های تولید است که هنوز اتفاق نیوفتاده است و لذا بانک ها نیز به عنوان یک طرف کارکردهای بازار و اقتصاد وارد شدند و از پول خود سایر ظرفیت ها را با بالا بردن نرخ پول نرخ پول به وجود می آورند.

شاه ویسی با اشاره به اینکه حصول چنین مزیتی در حال حاضر امکان پذیر نیست گفت: با توجه به اینکه نرخ ارز طی 2 ماه گذشته حدود 10  درصد تغییر یافت هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد، چنین پولی که به این سهولت حاصل و در پرسرعت ترین رقابت می تواند جابه جا شود را وارد بازار تولیدی کند که باید با عواملی همچون بیمه و کارگر و مالیات به شکل های مختلف درگیر باشد و نهایتا مشخص نیست که درب بازار واردات باز شود یا خیر و آن مزیت نسبی و کشش تقاضا را برای محصول نهایی به وجد آورد یا خیر.

این کارشناس اقتصادی در پایان یا آور شد: به نظر می رسد سایر عوامل تولید نیز در کنار مقاومت ظرفیت تولید منابع و درآمد برای بانک ها از عوامل مقاومت در برابر کشش پذیری بانک ها برای تولید است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.