سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون وزیر آموزش و پرورش:

ممنوعیتی برای ثبت نام دانش آموزان داوطلب علوم انسانی در مدارس دولتی وجود ندارد

زرافشان معاون آموزش متوسطه گفت :مدارس فرهنگ راهی برای ارتقا کیفیت در کنار توسعه کمی هستند اما باید دانش آموزان در نظر داشته باشند ک ممانعتی برای ثبت نام در مدارس عادی دولتی در رشته علوم انسانی نیست

به گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  علی زرافشان معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در گفت و گوی ویژه خبری ساعت 18 و 30در خصوص اهمیت رشته علوم انسانی تاکید کرد و گفت: آموزش و پرورش برای تقویت و حمایت از رشته علوم انسانی مدارس فرهنگ را توسعه می دهد و نکته ای به نام ممنوعیت ثبت نام در مدارس عادی دولتی وجود ندارد زیرا مدارس فرهنگ مدارس خاصی هستند که دارای شرایطی مانند حداقل معدل 17، شرکت در آزمون ورودی می باشد و حتی زمانی که دانش آموز وارد این مدارس می شود معدل او در طول تحصیل نباید پایین تر از 15 باشد و هر درس نیز نباید کمتر از 12 باشد.  

وی تاکید کرد: اگر دانش آموزی چنین شرایطی را نداشته باشد می تواند در مدارس عادی دولتی ثبت نام کند و مدارس فرهنگ تنها راهی برای تقویت رشته علوم انسانی می باشد زیرا علوم انسانی از جایگاه والایی برخوردار می باشد. 
 
زرافشان ادامه داد: طی مطالعات انسانی در کلان کشور رویکرد جدید ما در سند تحول رویکرد چرخشی ازموضوعات درسی به نیازهای انسان است و چون این هدف مورد توجه واقع شده علوم انسانی جایگاه والایی پیدا می کند زیرا این رشته جایگاه روشی و طریقی برای ما دارد و ما از این راه می توانیم به ارتقای دانش آموزان کمک کنیم. 

وی ادامه داد: در سند تحول 22 هدف عملیاتی وجود دارد که شماره 15 آن هدف به این معناست که اصلاح محتوا، افزایش کیفیت و کارآمدی علوم انسانی مبتنی بر مبانی دینی در نظام معیار باشد که ذیل این هدف شش راهکارآمده است.  

معاون آموزش متوسطه مطرح کرد: در حال حاضر 12 مدرسه فرهنگ در شهر تهران داریم که با توجه به هدفگذاری در برنامه توسعه پنجم ماده 19 بند 4 تاکید براین است که انگیزه لازم برای دانش آموزان رشته علوم انسانی به صورت کیفی و کمی صورت پذیرد. هم چنین 30 درصد از دانش آموزان دوره متوسطه در رشته انسانی 46درصد در رشته تجربی و 22 درصد در رشته ریاضی هستند. 

معاون آموزش متوسطه ادامه داد: آن چیزی که در سند تحول مطرح است بسته جامع علوم انسانی است که هدفهای عملیاتی به تیترهای آن اشاره کرده است و ما باید تدوین منابع علوم انسانی، تدوین برنامه به منظور فرهنگ سازی برای تقویت منزلت علوم انسانی برای ارتقای کیفیت در کنار توسعه کمی را در نظر بگیریم همان طور که در جشنواره جابربن حیان نوجوانان خوارزمی و جوانان خوارزمی بخشی از این جشنواره ها را به رشته علوم انسانی اختصاص داده ایم.  

وی افزود: در شهر تهران از 30 درصد دانش آموز رشته انسانی در کل کشور 22 درصد دانش آموز در رشته انسانی هستند هم چنین در رشته تجربی 31 درصد از دانش آموزان و دررشته ریاضی 47 درصد از دانش آموزان در مدارس مشغول به تحصیل هستند. هم چنین یکی از راهکارها برای استعداد برتر مدارس خاص هستند که شامل دو مصوبه می شوند که می توان به مدارس فرهنگ و مدارس معارف اشاره کرد. 

مدارس فرهنگ راهی برای توسعه علوم انسانی 

خسرو قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی در این خصوص گفت: همان طور که در سند تحول نیز آمده هدف ما براین است که مدارس خاصی برای تقویت رشته علوم انسانی وجود داشته باشد که می توان به مدارس فرهنگ اشاره کرد اما باید در نظر داشته باشیم که مدارس دولتی نیز می توانند در این رشته پذیرش داشته باشند و باید شرایط طوری فراهم شود که خانواده ها به همراه آموزش و پرورش دست به دست هم دهند تا فرزندشان انتخاب رشته ای مناسب داشته باشد چرا که معیار اشتغال فرزندان است و خانواده ها باید از جایگاه بالای رشته علوم انسانی آگاهی پیدا کنند.  

وی افزود: بخش مهمی از گرایش دانش آموزان به رشته دردوران مدرسه صورت می گیرد و آموزش و پرورش وارث این نگاه است من نیز عقیده دارم که مدارس فرهنگ دانش آموزان ضعیفی ندارند و می توانند در ارتقای کیفیت نقش مهمی داشته باشند. 

 زرافشان بیان کرد: بحث ارتقای کیفیت در خصوص این موضوع در نظر گرفته شده است در مقایسه های انجام شده 30 درصد دانش آموزان در کل کشور و 22 درصد آن ها در تهران مشغول به تحصیل در رشته علوم انسانی هستند و هم چنین در خصوص رشته تجربی 46 درصد دانش آموزان در کل کشور و 36 درصد در تهران مشغول به تحصیل هستند بنابراین تهران به لحاظ توزیع دانش آموز از بافت متفاوت نسبت به کشور برخوردار است و موضوع تهران یک موضوع خاص می شود که علاوه بر راه حل های عمومی به راه حل های خاص هم احتیاج دارد.  

وی ادامه داد: این رشته علوم انسانی در مدارس خاص باید تدریس شود در این مدارس طبق نظر آموزش و پرورش دو مصوبه داریم مصوبه اول مدارس فرهنگ و مصوبه دوم مدارس معارف است در این مدارس برای دانش آموزان معلمان خاص و تدریس های خاص درنظر گرفته شده است تا براساس قانون شورای عالی آموزش و پرورش بتوانند این دانش آموزان از حمایت ویژه ای برخوردار باشند. 

قبادی ادامه داد: در خصوص این رشته در مدارس فرهنگ خوب بود که مطالعات در اختیار مراکز پژوهشی گذاشته می شد تا اگر اشتباهات و نواقصی در این مطالعات بود توسط این مراکز تصحیح می شد هم چنین باید از مشاهیر علوم انسانی و فرهیختگان این سوال پرسیده می شد که آیا این اقدام به نفع دانش آموزان رشته علوم انسانی خواهد بود یا خیر. و آن ها بتوانند با تجربه خود در این زمینه آموزش و پرورش را در تصمیمات بهینه کمک کنند.  

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در تدوین سند تحول از حضور فرهیختگان در حوزه های مختلف استفاده شده است و این مسئله مطرح شده که ممکن است در سال های آینده هم مطالعاتی صورت گیرد اما رویکرد کلی در این سند جدا سازی به عنوان رویکرد دائمی پذیرفته نیست و دانش آموزان باید در یک محیط عادی مثل جامعه درس بخوانند حتی کودکان استثنایی هم باید در مدارس عادی در کنار بقیه دانش آموزان باشند اما این که برخی جداسازی ها اتفاق افتاده است به این دلیل است که دولت بتواند در یک دوره کوتاه به اهداف خود برسد. 

وی ادامه داد: پژوهشگاه تعلیم و تربیت و شورای عالی انقلاب فرهنگی پیوسته در حال بررسی و پیگیری هستند یک پژوهشی هم از طریق کمیسیون تعلیم و تربیت سفارش داده شده است چون در سند تحول پیش بینی شده که هر 5 سال یک بار موارد مورد بازبینی و رصد قرار بگیرند. آموزش و پرورش به جهت ماهیت پویا دائما باید مورد رصد قرار گیرد و تحولات جدید در آن صورت بگیرد.  

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی در خصوص پیوند دستگاه ها با هم تصریح کرد: نهادهایی هستند که هم افزایی را در موضوع تحولات آموزش ایجاد کنند اما در عمل ناهماهنگی هایی دیده می شود و باید پیوند بین نهادها و تصمیمات آن ها بیشتر و بیشتر شود.  

زرافشان در پایان خاطر نشان کرد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی تقسیم کار ملی انجام شده و در بحث تقسیم وظایف نهادی هم این موضوع دیده شده است آموزش و پرورش در حوزه علوم انسانی تولید کننده علم نیست بلکه ما از علم تولید شده در نهادهای پژوهشی کشور استفاده می کنیم برای توسعه علوم انسانی در کشور به همین جهت به شدت احتیاج داریم که دانشگاه ها و حوزه های علمیه در مرجع نظریه پردازی در توسعه علوم انسانی پیشتازی کنند و به آموزش و پرورش کمک کنند تا از دستاوردهای علمی آن ها استفاده نمایند.  

قبادی نیزدر پایان گفت: باید راهکارهای رشد علوم انسانی را در کشور مطرح کنیم چرا که علوم انسانی مزیت ما می باشد و با توجه به سابقه تمدن کشور باید در این رشته کار کنیم منابع انسانی و ادبیات و غیره برای ما فراوان است و آموزش و پرورش به این لحاظ باید برای تقویت علوم انسانی در کشور تلاش کند.  

انتهای پیام/ 


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.