به گزارش خبرنگار
مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، روز گذشته (17 آذر ماه) صحن علنی مجلس شورای اسلامی در حالی آغاز شد که بررسی "طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور" در دستور کار قرار داشت، اما در زمان بررسی این طرح و به قول برخی از نمایندگان مجلس "طرح سیاسی" حواشی در صحن علنی به وجود آمد.
تبلیغاتی برای دانشگاه آزاد در مجلس!یکی از موضوعات حاشیهساز، توزیع کتابی توسط علی عسگری معاون پارلمانی دانشگاه آزاد در میان نمایندگان در صحن علنی مجلس بود که به قول کوچکزاده نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر کتابی برای به رخ کشیدن موافقت قبلی نمایندگان با توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد بود!
این کتاب جنجالی 152 صفحهای که به عنوان اهرمی برای یادآوری میان نمایندگان
مجلس توزیع میشد، چیزی نبود جز مجموعهای از اسامی و تصاویر 242 نفر از
وکلای ملت که بیانیهای را چندی قبل به منظور قدردانی از عملکرد دانشگاه
آزاد در دوره جدید عرصه توسعه تحصیلات تکمیلی صادر کرده بودند البته با ذکر نام
این حامیان توسعه.
همچنین در ادمه قدردانی حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد از نمایندگان، برخی
متون تقدیر و تشکر نمایندگان از عملکرد دانشگاه آزاد، تصویر و گزارش دیدار
روسای کمیسیونهای مجلس با میرزاده و در نهایت بازتاب نامه نمایندگان در روزنامهها و
سایتها در این کتاب خودنمایی میکند.
از دید مخالفان این کتاب را بیشتر به عنوان یک ابزار تبلیغاتی برای دانشگاه آزاد
برشمرد هرچند که برخی از نمایندگان مجلس همچون بهروز نعمتی، دانشگاه آزاد را
مجموعهای در سطح بالایی از پتانسیل علمی و جذب دانشجو در کشور میدانند که
توانسته به صورت مستقل و غیردولتی به فعالیت خود ادامه دهد.
این کتاب با نام "242 امضا برای آینده ایران" در 1000 نسخه توسط مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی و به همت معاونت امور مجلس و مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی در آبان 94 منتشر شده است.
کتابی که انکار شد!
اگرچه برخی از نمایندگان از دیدن نام و تصویر خود در این کتاب متعجب شده و اعلام کردند که آنها با هدف و موضوع دیگری نامه را امضا کردهاند.
اما در فروردین ماه سال گذشته نمایندگان با بررسی یک فوریتی "طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور" به دلیل شکایاتی که از وزارت علوم در جذب دانشجویان دوره دکتری شده بود با جذب فرا قانونی داوطلبان دوره تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد، موافقت کردند و در روز دوششنبه (16 آذر) نیز با در خواست ۵۰ نفر از نمایندگان بررسی این طرح در اولویت کار مجلس قرار گرفت.
منادی سفیدان عضو هیئت رئیسه مجلس به عنوان یکی از مخالفان این طرح تاکید داشت: مسکوت ماندن این طرح
باید به دستور گذاشته شود، زیرا یکی از دغدغههای مقام معظم رهبری بحث
توسعه علم و تحصیلات تکمیلی است و این طرح برنامههای دولت در این زمینه را
متوقف میکند.
وی تصریح کرد: تجمیع کنکور اقدام درستی نبوده و
اجرای این طرح مخالف اصل 44 قانون اساسی است چرا که در حال حاضر در اکثر
استانهای کشور 400 تا 500 دانشگاه وجود دارد و نمایندگان نیز 2 هفته پیش
برای توسعه تحصیلات تکمیلی از دانشگاه آزاد تشکر کردند لذا این طرح، یک طرح
ناپخته است.
افشاگریهای کوچکزاده از پشت پردهاگرچه پیشنهاد مسکوت ماندن این طرح در مجلس رای موافق نمایندگان را کسب نکرد ولی در ادامه کوچکزاده نماینده تهران پرده از اقداماتی برداشت که معاون
پارلمانی دانشگاه آزاد و برخی نمایندگان طرفدار این دانشگاه برای زمینگیر
کردن طرح برداشته بودند.
سخنان منادی سفیدان در مخالفت با این طرح، تذکر
آییننامهای مهدی کوچکزاده را به همراه داشت و این تذکر آغازی شد بر
جنجال در صحن علنی. کوچکزاده با استناد به ماده 204 آییننامه داخلی مجلس
نحوه بررسی طرح مزبور را خلاف آییننامه برشمرد و اظهار کرد: آقای منادی
سفیدان در حالی با طرح سنجش دانشجو مخالفت میکند که در دستور نبود و قصد
وی تنها دفاع از دانشگاه آزاد بود.
همچنین کوچکزاده با در دست
گرفتن و نشان دادن برگهای به توزیع آن در مخالفت با این طرح بدون اجازه
مکتوب هیئت رئیسه توسط منادی سفیدان اعتراض کرده و آن را خلاف آییننامه
دانست.
در ادامه این نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر
کتابی را با اعتراض بلند کرد و بیان داشت: از صبح تاکنون عسگری معاون
پارلمانی دانشگاه آزاد کتابچهای را با عنوان حمایت تاریخی 83 درصدی
نمایندگان مجلس از توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد که تصاویر و
امضاءهای بسیاری از نمایندگان بر روی آن است را پخش میکند.
وی
تاکید کرد: اما برخی نمایندگان به بنده اعلام کردهاند که اصلا موضوع این
نبوده و اکنون عسگری این مسئله را به رخ نمایندگان میکشد که شما موافق
توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد بودید!
منادی سفیدان عضو هیئت
رئیسه مجلس نیز در پاسخ به کوچکزاده ساکت نماند و با استفاده از فرصت
روشن شدن میکروفون خود به منظور قرائت اسامی ناطقان خطاب به وی تصریح کرد:
براساس اخطار179 ، یکشنبه آتی حتما پاسخ شما را خواهم داد.
مشاجره لفظی با طعم دانشگاه آزاد
اما حواشی بررسی این طرح در مجلس تا درگیری لفظی برخی از نمایندگان هم پیش رفت و
مشاجره لفظی دیگری در زمان ایراد نطق ناطقان بین بهروز نعمتی و مهدی زاهدی
درگرفت، مشاجرهای که از گفتوگویی ساده آغاز شده و به خط و نشان کشیدن این
دو نماینده برای یکدیگر تبدیل شد.
مشاجره بهروز نعمتی و مهدی زاهدی بر سر این موضوع در حالی در مجلس ادامه داشت که چندین بار
نادر قاضیپور نماینده مردم ارومیه، زاهدی را از حلقه مشاجره با نعمتی بیرون
میکشید که البته تأثیری هم نداشت و مجددا زاهدی به سمت نعمتی میرفت تا مابقی
حرفهای خود را با خطاب قرار دادن این نماینده ادامه دهد.
البته فیاضی سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس نیز با اشاره به انتقادات وزارت علوم و مجلس از دانشگاه آزاد در زمینه جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی اعلام کرد: دانشگاه آزاد بدون مجوز در ۱۵۰۰ رشته محل اقدام به جذب دانشجو کرده است و دانشگاه آزاد در مناطقی که هیات علمی نداشته، اقدام به جذب دانشجو کرده و یا در مناطقی با مجوز جذب ۱۵ دانشجو اقدام به جذب ۷۰ دانشجو در مناطق دیگر اقدام به جذب ۲۰۰ دانشجو نموده است.
فیاضی ادامه داد: زمانی که از وزیر علوم سوال میکنیم علت جذب افسارگسیخته دانشجویان چیست، میگوید به من ربطی ندارد، دانشگاه آزاد در حوزه اختیارات من نیست. حال بر اساس این طرح مجلس، شورای سنجش و پذیرشی تشکیل میشود تا موضوع پذیرش دانشجویان دوره دکتری را ساماندهی کند.
تلاش برخی برای زمینگیر شدن طرحسخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد علت مخالفت وزارت علوم با این طرح گفت: وزارت علوم در ابتدا دغدغه زیادی نسبت به این موضوع داشت و پای کار تهیه این طرح بود، اما در روزهای منتهی به ارائه این طرح در مجلس، وزارت علوم شُل شد، به نظر میرسد پشت پردههای این موضوع اتفاقاتی افتاده. ما به دنبال ایجاد عدالت تحصیلی هستیم و این کار مانع ویژهخواری و رانتخواری علمی میشود، لذا دستهای پشت پرده به حرکت درآمده است و شخصیتهای مختلف به هر نوعی تلاش دارند تا این طرح را زمینگیر کنند تا ترکتازیها در حوزههای علمی همچنان ادامه داشته باشد.
وی این روند را نگران کننده دانست و تاکید کرد: دانشگاههایی در کشور تاسیس شدهاند که بدون حساب و کتاب مدرک تولید میکند، این روند به ضرر توسعه کشور است. یکی از بهترین دستاوردهای مجلس نهم میتواند تصویب همین قانون باشد که حوزه علمی کشور را ساماندهی میکند.
براین اساس شاید بتوان اعلام کرد که هفته آینده در جریان ادامه بررسی طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور شاهد بحثهای دیگری در این زمینه باشیم و باید دید آیا این طرح سرانجام با موافقت نمایندگان تصویب خواهد شد؟
انتهای پیام/
جوانان کشور به امید کار و زندگی بهتر، عمر و سرمایه خود را در این راه بکار میگیرن، اما بعد اتمام تحصیل و سن بالای 30 تازه میفهمن باید برگردنو برن کارگری تا حداقل از گشنگی نمیرن !
آیا منزلت کسی که تحصیل کرده این است که در سن بالا محتاج نان باشه؟؟!