سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه؛

جمعیت مولد روستاها در حال پیر شدن است

معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه گفت: بر اساس آمارهای موجود میانگین سن روستائیان بالای 50 سال است و درصد بالایی از آن‌ها نیز بی‌سواد هستند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه گفت: بر اساس آمارهای موجود میانگین سن روستائیان بالای 50 سال است و درصد بالایی از آن‌ها نیز بی‌سواد هستند.

مجتبی نیک‌کردار در همایش تبادل تجربیات طرح‌های مشارکت مردمی در پروژه منارید که در کرمانشاه، اظهار داشت: روستاها با چالش‌های زیادی مواجه هستند، اولین و مهمترین چالش پیش روی روستا، نگاه‌ صرفا آماری به روستا نخواهد توانست نقش مهمی در توسعه روستاها داشته باشد.

وی اضافه کرد: از آنجا که نگاه برنامه‌ریزان مملکتی بر اساس تعداد افراد ساکن در یک منطقه است، پس برای روستاهایی که جمعیت کمی دارند چیزی باقی نخواهد ماند.

نیک‌کردار بیان داشت: مگر به روستاها به عنوان کانون تولید نگاه کنیم، با این دید روستاها حامل بار تاریخی، فرهنگی و تولیدی خواهند بود و مهم می شوند.

معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نسبت جمعیت روستایی 70 درصد و جمعیت شهری 30 درصد بود، گفت: این ترکیب در شرایط کنونی کاملا برعکس شده و 30 درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کنند که این زنگ خطری برای کشور است.

وی با بیان اینکه مهاجرت روستائیان به شهرها سبب خواهد شد تا بخش عظیمی از سرزمین ایران خالی از سکنه بماند، گفت: باید با برنامه‌ریزی درست مانع از مهاجرت روستائیان به شهرها شده و در شرایط آرمانی آن حتی شاهد مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها باشیم.

نیک‌کردار  تصریح کرد: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران کارهای خوبی در حوزه‌های مختلف راه، آب، بهداشت، دانش، تکنولوژی در روستاها انجام شده است، اما این اقدامات نتوانسته کارکردهای لازم را داشته و در ماندگاری روستائیان در روستاها موثر باشند.

وی با بیان اینکه روستائیان جمعیت مولد کشور را تشکیل می‌دهند، گفت: هر روستایی یک ایرانی است که ارزش او از شهروندان پایین‌تر نیست و این نگاه خواهد توانست در تسریع یافتن روند توسعه روستاها موثر باشد.

نیک‌کردار با بیان اینکه استان کرمانشاه 2700 روستا دارد، گفت: 1700 روستای استان کرمانشاه بالای 20 خانوار جمعیت و هزار روستا نیز زیر 20 خانوار جمعیت دارند که جمعیت این روستاها به 100 نفر هم نمی‌رسد.

وی افزود: استان کرمانشاه با چالش‌های زیادی همچون خشکسالی و بحران آب، ریزگردها، چالش خشکیدگی بلوط مواجه است، چالش زمین‌های کوچک یکی دیگر از این چالش هاست.

انتهای پیام/ز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.