سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب روستايی استان تهران خبر داد:

قرائت هوشمند کنتورهای آب روستاهای تهران از اسفند

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب روستايی تهران گفت: از اسفندماه امسال قرائت هوشمند کنتورهای آب روستايی آغاز و با این اقدام تخلفات انشعاب‌های آب روستايی و انشعاب‌های غيرمجاز تا 80 درصد کاهش می يابد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا پور رجب با بيان اين مطلب اظهار داشت: قرائت دوره اول سال 95 کنتورهاي آب روستايي از اسفندماه سال جاري به‌صورت هوشمند آغاز خواهد شد.
وي با بيان اين مطلب که 30 مجتمع آب‌رساني در استان تهران، 230 روستا را تحت پوشش دارند، گفت: در اين مجتمع‌ها 103 حلقه چاه در حال بهره‌برداري است تا آب مورد نياز بیش از 276 هزار نفر را تامين کند.

پوررجب تعداد روستاهاي تحت پوشش شبکه فاضلاب را 3 روستا و جمعيت روستايي تحت پوشش شبکه فاضلاب را 6 هزار و 268 نفر ذکر کرد و افزود: تا پايان سال 93، به ميزان 7.6 کيلومتر توسعه خطوط انتقال فاضلاب اجرايي شده و با يک واحد آزمايشگاه فاضلاب، 869 فقره مشترک فاضلاب را تحت کنترل و خدمات‌رساني داشته‌ايم.

وي با بيان اينکه اجراي طرح‌هاي جمع‌آوري فاضلاب و دفع بهداشتي آن به سلامت محيط زيست، افزايش سطح بهداشت عمومي کمک نموده و از آلودگي آب‌هاي زيرزميني جلو گيري مي‌کند، گفت: دو واحد تصفيه‌خانه فاضلاب اين شرکت، ‌کار گندزدايي و بازگرداندن حاصل از پساب روستايي به‌صورت تصفيه شده و بهداشتي به منظور استفاده مجدد اين آب‌ها در بخش کشاورزي و صنعت را به عهده دارند.

مديرعامل آبفار استان تهران، بهره‌برداري از تصفيه‌خانه‌هاي روستاي آهار با ظرفيت 750 مترمکعب و منجيل آباد با ظرفيت 850 مترمکعب را بخشي از اقدام‌های آب و فاضلاب روستايي استان تهران در سال 93 ذکر کرد و در ادامه افزود: احداث تصفيه‌خانه روستاي امام به روش MBBR (لجن فعال چسبيده معلق) در راستاي استفاده از روش‌هاي نوين بوده و پيمانکاراني به روش EPC انتخاب و براي اولين بار در سطح روستاهاي کل کشور تصفيه‌خانه‌هايي با اين روش در حال اجرا دارند.

وي ادامه داد: تصفيه‌خانه‌هاي روستاهاي امامزاده داوود، سعيد آباد و نيکنامده (شميرانات) هر يک با ظرفيت 200 مترمکعب در شبانه‌روز با روش MBBR در حال اجرا هستند.

پوررجب مدت زمان اجرايي تصفيه‌خانه‌هاي به روش MBBR را 8 ماه ذکر کرد و افزود: هزينه هر يک از تصفيه‌خانه‌ها به روش فوق، 3 ميليارد تومان خواهد بود.

وي با بيان اينکه ساخت تصفيه‌خانه به روش لجن فعال در فضايي به مساحت 3 تا 4 هزار مترمربع با هزينه‌اي بالغ بر 10 ميليارد تومان بوده و 10 سال به‌طول مي‌انجامد، گفت: احداث تصفيه‌خانه‌هاي به روش MBBR در فضايي حدود 1500 متر مربع، با هزينه‌اي حدود 3 ميليارد تومان در مدت زمان اجرايي 8 ماهه از مزاياي اين نوع تصفيه‌خانه است.

بهره‌برداری از 10 مجتمع آب‌رسانی در روستاهای استان تهران

پوررجب گفت: در سال جاري، حفر 37 حلقه چاه،‌ 31 حلقه تجهيز چاه، احداث 62 کيلومتر خط انتقال، احداث 86 کيلومتر شبکه توزيع و ساخت 28 باب مخزن هوايي و زميني با حجم 15 هزار و 600 مترمکعب در دست اجرا است.

وي تصريح کرد: به منظور کنترل و مديريت بهتر و کاهش تخلفات در بخش آب، 180 دستگاه کنتور هوشمند با هدف مديريت عرضه و تقاضا خريداري شده و نصب خواهد شد.

پوررجب با اشاره به طرح جامع آب‌رساني روستايي به منظور تامين و پتانسيل‌يابي بالقوه و بالفعل از يکسو و بررسي مشکلات موجود در راستاي بهره‌برداري بهينه و ارائه راه‌حل‌هاي بلندمدت شرکت آب و فاضلاب روستايي استان تهران از سوي ديگر، اظهار داشت: بسترسازي مشارکت روستایيان در امور آب‌رساني،‌ تعيين پتانسيل‌هاي بهينه کمي و کيفي تامين آب شرب روستاها و افزايش راندمان و عمر مفيد چاه‌ها و همچنين استفاده بهينه از تاسيسات موجود آب‌رساني روستاها از اهداف طرح جامع آب تهران است.

وي ادامه داد: استفاده بهينه از انرژي و جلوگيري از هدررفت آب، ممانعت از دوباره کاري‌ها، افزايش سرعت و ضريب دقت و در نهايت، ارتقاي سلامت و بهداشت مردم روستايي نيز از ديگر اهداف طرح جامع آب تهران تا افق 1425 خواهد بود. 

مديرعامل آبفار استان تهران با اشاره به اينکه، سرانه مصرف آب براي هر نفر بايستي 150 ليتر در شبانه روز باشد، بيان داشت: به دليل ارزان بودن نرخ آب قابل عرضه در کشور و عدم مديريت در مصرف، سرانه آب مصرفي در روستاها به 185 ليتر در شبانه روز رسيده که بايد اين ميزان مصرف را تا حد استاندارد کاهش داد. 

وي با اشاره به اينکه بيش از 99 درصد آب روستاهاي استان تهران از چاه تامين مي‌شود، گفت: حدود 10 ميليون مترمکعب آب از سد ماملو در طول سال، براي افزايش کيفيت آب شرب روستاهاي جنوب استان تهران تخصيص يافته است.

پوررجب اعتبارات سال 93 را حدود 68 ميليارد تومان به‌صورت مصوب دانست که 32 ميليارد تومان آن از محل خزانه در خصوص تامين و توليد آب و اصلاح و بازسازي شبکه‌ها تخصيص يافته است و گفت: اعتبارات سال 94 نيز با افزايش 10 درصدي مصوب شده که تاکنون 20 درصد آن از محل خزانه تخصيص داده شده است.

وي با بيان اينکه در فيروزکوه، دماوند، پرديس، ‌شميرانات و شهريار حدود 4500 انشعاب غير متمرکز داريم گفت: قيمت تمام شده آب براي هر مترمکعب حدود 900 تومان است که ما هر مترمکعب حدود 71 تومان در اختيار مشترکان مي گذاريم و پايين بودن قيمت آب منجر به مصرف بيش از حد مشترکان شده است.

مديرعامل آبفار تهران با بيان اينکه بايستي ضمن واقعي کردن قيمت آب، فرهنگ صحيح مصرف را نيز در روستاها ترويج کنيم، گفت: طرح دو شبکه‌اي يعني جداسازي آب شرب و آب بهداشتي در يکي از روستاهاي استان تهران به‌صورت پايلوت در دست اجراست که سال آينده به بهره‌برداري مي‌رسد.

وي تکميل و بهره‌برداري از 10 مجتمع آب‌رساني استان تهران، تکميل و بهره‌برداري سه تصفيه‌خانه فاضلاب امامزاده داوود، نيکنامده و سعيدآباد و اصلاح و بازسازي شبکه‌هاي فاضلاب روستايي و ساخت مخازن هوايي به منظور مديريت تعديل فشار را بخشي از پروژه‌هاي سال 95 دانست که هم‌اکنون در حال اجرا است.

وی در ادامه گفت: مجتمع آب‌رساني کوثر در مسير ملارد، شهريار و رباط کريم براي تامين آب حدود 21 روستا و همچنين حفر و تجهيز چاه، خط انتقال و ساخت مخزن است، در 22 بهمن مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
برچسب ها: آب ، فاضلاب ، روستا ، هوشمند ، کنتور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.