سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در پاسخ به سوال رسایی؛

نعمت‌زاده: بعد از استعفایم رای اعتماد مجلس را گرفتم

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به موجب اصل 141 باید برای قبول وزارت از تمام مسئولیت‌هایم استعفا می‌دادم که این کار را قبل از 15 مرداد 92 انجام دادم.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت که برای پاسخگویی به سوال حمید رسایی نماینده مردم تهران امروز (دوشنبه 16 آذر) به صحن علنی مجلس شورای اسلامی رفت، با بیان اینکه من پیش از این کارمند نهاد ریاست جمهوری بودم و سال 88 پس از 30 سال خدمت بازنشست شدم و قریب به 3 سال هم بازنشسته بودم گفت: با توجه به سابقه 40 ساله‌ام در امر صنعت و مدیریت، قطعا صلاح نبود که بیکار بنشینم. لذا به درخواست نهادها صندوق‌های بازنشسته و بخش خصوصی به آنها در جهت پیشبرد پروژه‌های مختلف صنعتی کمک کردم.

وزیر صنعت و معدن اضافه کرد: در چندین شرکت به صورت مدیریتی و واگذاری یک سهم به عنوان هیئت مدیره حاضر شدم که عمده آنها در چابهار به جهت ایجاد یک پروژه پتروشیمی و با توجه به تجربیاتی که داشتم بود. بنابراین یک سهم مدیریتی به ما دادند که مدارکش اینجا موجود است و از ما هم امضا گرفتند که این سهم متعلق به شما نیست.

نعمت‎زاده ادامه داد: این مجموعه که طراحی و برنامه‌ریزی آن برعهده ما بود وابسته به سرمایه‌گذاری «ساتار» است که آن هم متعلق به صندوق‌های بازنشستگی نیروهای مسلح و چندین شرکت خصوصی می‌شود.


او تصریح کرد: من در اوایل مرداد سال 92 به دستور دکتر روحانی مسئولیت وزارت صنعت و معدن و تجارت را پذیرفتم که چون قبلا بازنشست شدم به موجب اصل 141 باید از تمام مسئولیت‌هایم استعفا می‌دادم که من این کار را قبل از 15 مرداد 92 انجام دادم و پس از آن به مجلس آمدم و رأی اعتماد گرفتم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه من قبل از پذیرفتن تمامی این مسئولیت‌ها استعفا داده بودم و مدارک همه آنها موجود است، تاکید کرد: چون برای ثبت آنها باید مجامع عمومی این شرکت‌ها تشکیل می‌شد و این کار از عهده من خارج بود و در زمان‌های مختلف انجام می‌شد باید منتظر می‌ماندیم.

او در ادامه با اشاره به اینکه برخلاف ادعای آقای رسایی بنده به جای 16 مورد در 19 شرکت عضو مدیره بودم و تمام آگهی‌های روزنامه‌های رسمی هم موجود است و می‌توانم تقدیم ریاست مجلس کنم گفت: بنده این مقدار به قوانین جاری کشور آشنا هستم که تخلفی را انجام ندهم هرجا که مدارک کافی موجود نبوده از طریق تلفنی مکاتبه کرده‌ام و تمامی آنها را مردادماه امسال تقدیم اکبریان نایب رئیس کمیسیون مجلس کرده‌ام.

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت و معدن در نطق خود در جلسه علنی (دوشنبه 16 آذرماه) مجلس گفت: بنده قبل از انقلاب عضو هیئت مدیره نبودم، ولی در بخش خصوصی کار می‌کردم و افتخار هم می‌کنم و از سال 57 هم به جمع عزیزانی که پرچم امام خمینی (ره) به دست گرفتند، بنده هم همراهشان بودم. 

وی ادامه داد: ما هم در آن جبهه سعی کردیم درحد توانمان خدمت کنیم و از اول انقلاب هم بنا به حکم دولتی عضو هیئت مدیره ایران خودرو شدم، یعنی نماینده دولت بودیم کار خصوصی نبود و اگر هم در صنایع دفاع عضو هیئت رئیسه بودیم یا در وزارت نیرو همش وظیفه دولتی بود.

نعمت‎زاده تصریح کرد: در هیچ بخش خصوصی از اول انقلاب تا بعد از بازنشستگی حضور نداشتم، اگر این را آقای رسایی می گویند اطلاعاتشان نادرست است و باید تصحیح کنند و بعد از بازنشستگی بله ها شروع کردیم اینم نیست که زیرمجموعه ها ما شرکتمان مدیریتی است. 

نعمت زاده ادامه داد: این‌ها حرفهای روزنامه‌ای است و در شان نمایندگان مجلس نیست که استناد روزنامه‌ای داشته باشند، طبق قانون ما اموالمان را چه در دولت‌های قبل و چه این دوره اعلام کردیم و اگر فکر می‎کنید زیاد است، حاضرم آن را تقسیم کنم. غیر از حقوقم مقداری ارث از گذشته دارم که با آن زندگی می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نمایندگان محترم درگذشته این مسائل را مطرح و به دیوان محاسبات رونوشت ارائه دادند برای بررسی آنها هم رسیدگی کردند و حتی از اداره ثبت استعلام کردند و برمبنای این رسیدگی‎ها به  دادستان دیوان محاسبات و رئیس مجلس نامه نوشتند و مشخص شد که من در هیأت مدیره هیچ شرکتی عضویت نداشتم. همچنین چند رو نوشت سازمان بازرسی کل کشور داده بودند که اسنادش نیز موجود است.

وی ادامه داد: در 27 ماه گذشته جناب رسایی نامه نوشتنند به دیوان محاسبات و دوباره استعلام کردند رونوشت آن را به آقای رسایی دادند که بر مبنای رسیدگی ما در هیچ یک از هیئت مدیره‎ها وی عضویتی ندارند. و همچنین استفعا های بنده و  زمان های آن  وجود دارد و تاریخ 13/5/92 زمانش  قبل از اینکه بنده معرفی بشوم برای رای اعتماد بود.

وزیر ادامه داد: بنده  در هیچ شرکت خصوصی و حتی تعاونی شرکت ندارم و هر آنچه گفته می شود خلاف واقعیت است. اگر می‌خواهید بنده را تخریب کنید خوب، من کوچک‌تر از آن هستم.  ولی به عنوان یک مسئول نظام این مقدار قانونمندی را متوجه هستم.

وی در رابطه با اموالش گفت: ما وقتی در صندوق بازنشستگی نیروی مسلح عضو هیئت مدیره شدیم اولا یک سهم به من دادند، که به عنوان سهم مدیریت بود. 

وزیر صنعت گفت: امیدوارم دوستان به آنچه حق است رای دهند و مدارک را هم تقدیم ریاست مجلس می کنم که اگر دوستان دیگری هم بخواهند بعدا رسیدگی کنند.

نعمت زاده  بیان کرد: بجای 16 شرکت که گفتید 19 مورد بوده و اینها شرکت‌هایی هستند که مالکیت ما نیستند، جز یکی دوتا که در آن سهم مختصر خانوادگی داریم و باقی آن شرکت‌های مدیریتی بوده که یک سهمی دادند که بتوانیم مدیریت انجام دهیم و بعد هم از ما گرفتند.

وزیر صنعت تاکید کرد: بازرسی کل کشور و گزارش آن و استعفاهای بنده همه در اینجا وجود دارد و استعفاهایی که برای قبل از معرفی بنده به مجلس است.

انتهای پیام/

برای دریافت پیامک‎ها و اخبار باشگاه خبرنگاران جوان به کانال تلگرامی ما بپیوندید.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.