سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرگ تدریجی باغ های گردو در راه است

معاون سازمان حفظ نباتات گفت: آفت کرم خراط یکی از آفات کلیدی باغات گردو سراسر کشور است که باعث زوال و مرگ تدریجی درختان گردو می‌شود.

یحیی ابطالی معاون سازمان حفظ نباتات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص آفت کرم خراط اظهار داشت: آفت کرم خراط یکی از آفات کلیدی باغات گردو سراسر کشور است که هر یکسال و نیم تا دو سال تجدید نسل می‌کنند و باعث زوال و مرگ تدریجی درختان گردو می‌شود. 

وی افزود: آفت کرم خراط آفت جدیدی نیست، بلکه از ابتدا باغداران با آن مواجه بودند، اما با توجه به خشکسالی‌های اخیر، کاهش آب و شرایط اقلیمی کشور، شرایط رشد این آفت‌ها در حالت طغیانی قرار گرفته به طوری که براساس آخرین گزارش‌های رسیده، درختان گردو در استان‌های خراسان جنوبی، مرکزی و مناطق غرب کشور بالای ۲۰ الی ۳۰ درصد شاخه‌های خود را از دست دادند. 

ابطالی در ادامه گفت: یکی از بهترین روش‌های مبارزه با این آفت مدیریت تطبیقی است، یعنی اینکه مبارزه با مدیریت، هرس باغ، استفاده از روش‌های فنی و مدیریت آب به صورت همزمان صورت گیرد، زیرا یکی از بهترین روش‌ها برای زنده نگهداشتن درخت از طریق آبیاری، تغذیه و هرس باغ‌ها است. 

معاون سازمان حفظ نباتات یادآور شد: در واقع این آفت از بین برنده محصول درخت نیست، بلکه به اصل درخت نیز خسارت زیادی را وارد می‌کند و گفتنی است که طرح مدیریت تلفیقی و اجرایی شدن آن در سراسر کشور به سرمایه اولیه و کمک دولت نیاز دارد و به همین خاطر ما این طرح را به ستاد بحران کشور پیشنهاد دادیم و لذا درخواست اعتبارات لازم را در این زمینه برای تجهیز امکانات لازم نموده‌ایم. 

وی تصریح کرد: باغداران باید نسبت به این آفت هوشیار باشند و از طرفی توصیه ما به همه باغداران مدیریت هرس و بریدن شاخه‌های آلوده است و از طرفی با شروع فصل مدیریت تغذیه و کود را داشته باشند تا عمر درخت افزایش یابد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۷:۳۷ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
این گردو ها ی داخلی برای سلامتی خطرناک است گردوی با یورو 5 از خارج وارد کنید