براساس آمار بدست آمده سالانه در حدود یك میلیارد دلار محصولات آرایشی بهداشتی وارد كشور میشود كه عمده این كالاها غیر مجاز و تقلبی بوده و بصورت قاچاق وارد كشور شده اند.
افرادی كه بدون در نظر گرفتن سلامت خود تنها به ارزان بودن كالاها توجه می كنند و مصرف این مواد آرایشی با پوست و سلامت آن ها در ارتباط است و از دستفروشان و شوهای لباس لوازم آرایشی بدون هیچ گونه مهر و نشانی كه گواهی بر اصل و سلامت كالا باشد آنها را تهیه و مصرف میكنند.
٨٠ تا
٩٠ درصد لوازم آرایشی در ایران بصورت قاچاق از مرزها وارد كشور میشوند و
افراد تنها به دلیل داشتن یك نشان و برند معروف اروپایی و آمریكایی آنها را
خریداری كرده و از پر شدن و بسته بندی بسیاری از این كالاها در چین ، تایلند
و تركیه غافل هستند.
ایران بعد از عربستان بیشترین میزان مصرف لوازم آرایشی رادر منطقه خاورمیانه دارد با كاهش سن استفاده از لوازم آرایشی در میان دختران ، نگرانی از عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی میتواند بسیار در معرض هشدار قر ر گیرد و زنگ خطری برای مصرف كنندگان و ابتلا به بیماری های ناشی از این مواد تقلبی و قاچاق باشد زیرا محصولات تقلبی دارای تركیبات زیان آوری هستند كه تنها سلامت مصرف كنندگان را نشانه می رود .
برندهای تقلبی بیشترین مقدار سرب و آرسنیك را در خود جای می دهد ، كرم پودرها و رژ لب در طول روز جذب پوست شده و براحتی وارد بدن میشوند و در نهایت همراه با غذا خورده می شوند كه در آینده نچندان دور می تواند مشكلات پوستی وگوارشی و سرطان را برای مصرف كنندگان خود به ارمغان داشته باشد .
درحال حاضر دولت با افزایش تعرفه های بالا خود مسبب اصلی ورورد كالاهای قاچاق به كشور شده است . افزایش تعرفه های گمرگی و ضوابط سختگیرانه موجب شده تا تنها ٤٠ درصد از حجم بازار مصرف لوازم آرایشی ایران برعهده توزیع كنندگان رسمی برندهای شناخته شده باشد و بخش عمده ی دیگر آن از طریق كالاهای قاچاق وارداتی تامین میشود.
باتوجه به تقاضای مصرف بالای لوازم آرایش در ایران دولت باید سیاستی را اتخاذ كند تا از واردات لوازم آرایشی تقلبی كه براحتی در مترو و دستفروشان قابل دسترس هستند جلوگیری كند و با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی از طریق رسانه ها ، مردم را از خطرات و بیماری های ناشی از مصرف لوازم آرایشی قاچاق آگاه كند.
همچنین شركت های تولیدی داخل باید با بهره گیری از دانش برندهای روز اروپایی ، مواد آرایشی و بهداشتی با كیفیت بالا تولید كنند ، تا برند های اروپایی و آمریكایی تنها معیار انتخاب برای برند لوازم آرایش نباشد .
انتهای پیام/