سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج ؛

کاهش 150 میلیمتری بارش در یاسوج سالی با بحران کم آبی را هشدار می دهد

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد از کاهش بیش از 150میلیمتری بارش در یاسوج نسبت به حد نرمال و مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ خدیجه یاری افزود: میزان بارش در سال زراعی جاری در تمام شهرها و مناطق کهگیلویه و بویراحمد نیز با کاهش محسوس روبرو بوده است.

وی میزان بارش در سال زراعی امسال در یاسوج را تاکنون حدود 73 میلیمتر اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال زراعی 93-94 حدود 150.7 میلیمتر کاهش نشان می دهد.

یاری جو میزان بارندگی در مدت مشابه سال گذشته در یاسوج را نیز حدود 223 میلیمتر اعلام کرد و گفت: میانگین بارندگی بلند مدت در این شهر نیز حدود 817.1 میلیمتر است.

وی میانگین نزولات جوی درشهر دهدشت در سال زراعی جاری را نیز تاکنون حدود 168میلی متر ذکر کرد و گفت: این میزان در مدت مشابه سال زراعی گذشته نیز 98.7 میلیمتر بوده است.

یاری جو تصریح کرد: میانگین بارش سال زراعی گذشته در دوگنبدان نیز 149 میلیمتر و در سال آبی امسال تاکنون حدود 75 میلیمتر است.
وی میزان بارندگی در سال زراعی امسال را تاکنون در شهر سی سخت حدود 94 میلیمتر اعلام کرد و گفت: میزان بارندگی در این شهر در مدت مشابه سال آبی گذشته نیز 238.2 بود.

یاری جو اظهار کرد: میانگین بارش در شهر لیکک در سال زراعی جاری تاکنون 116.6 میلیمتر بوده که در مدت مشابه سال زراعی 93-94 نیز 140.7 میلیمتر بوده است.

استان حدود 700 هزار نفری کهگیلیوه وبویراحمد دارای هشت شهرستان و بیش از 17شهر است که شهرهای یاسوج و سی سخت جزو مناطق سردسیری این استان هستند.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحت یک درصدی از خاک ایران دارای هشت درصد منابع آبی کشور به میزان حدود 11.5 میلیارد مترمکعب آبهای جاری ،میانگین بارش سالانه 595 میلیمتری و وجود رودخانه های خروشان و پرآب، اما به سرزمین تشنه در کنار این همه منابع عظیم آبی مشهور است.

خشکسالی و کم بارشی در سال زراعی گذشته نیز موجب بروز مشکلات و چالش های فراوانی در این استان شد.

خشک شدن بیش از70درصد چشمه ها و قنات ها در مناطق عشایری، کمبود و قطعی های مکرر آب در شهرهای مختلف استان، تاثیرات نامطلوب ناشی از بروز پدیده خشکسالی بویژه در مناطق گرمسیری که منجر به آسیب رساندن به حدود 80درصد محصولات زراعی شد و همچنین کاهش افت شدید سفره های زیرزمینی گوشه ای از مشکلات و چالش های بوجود آمده ناشی از خشکسالی و کاهش نزولات جوی در سال زراعی گذشته در این استان بود.

این در حالی است که بیش از 70درصد از مجموع 210 هزار هکتار اراضی کشاورزی در این استان به صورت دیم و همچنان تشنه نزولات جوی هستند.

انتهای پیام/ی
برچسب ها: بارش ، باران ، بحران ، کم ابی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.