سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

میکروفن‌های گرافنی پتانسیل کاربرد در بخش مافوق صوت را دارند

دانشمندان میکروفن مبتنی بر گرافن توسعه داده‌اند که تقریباً 32 بار از میکروفن‌های استاندارد ساخته شده از نیکل حساس‌تر است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محققان در دانشگاه بلگراد، صربستان، یک غشای ارتعاشی (بخشی از یک میکروفن کندانسور که در آن صدا به جریان تبدیل می‌شود) از گرافن را تولید کرده‌اند که قادر است بیش از 15 دسی‌بل حساسیت بیشتری نسبت به میکروفن‌های تجاری موجود داشته باشد. نتایج این تحقیقات در مجله‌ی مواد دو بعدی منتشر شده است.

دکتر مارکو اسپانسرویک می‌گوید: ما می‌خواستیم نشان دهیم که گرافن پتانسیل کاربردی در دنیای واقعی را دارد. گرافن به علت داشتن خواص شگفت‌انگیزی همچون انعطاف‌پذیری و استحکام مکانیکی بالا، می‌تواند به عنوان یک غشای صوتی مورد استفاده قرار بگیرد.

غشاهای گرافنی که تقریباً دارای ضخامت 60 لایه‌ای هستند بر روی یک فویل نیکلی و با استفاده از رسوب‌دهی شیمیایی بخار، برای اطمینان از کیفیت سازگار در تمام نمونه‌ها رشد یافتند. در طول رشد غشا، فویل نیکلی با اسید قلم‌زنی شده و غشای گرافنی در همان محل میکروفن‌های تجاری به عنوان مقایسه قرار گرفت.

این کار باعث افزایش 15 دسی‌بل در حساسیت میکروفن شد. محققان همچنین از یک غشای گرافنی با ضخامت 300 لایه نیز استفاده کردند که این موضوع نیز پتانسیل کاربرد در بخش‌های مافوق صوت را به خوبی نشان می‌دهد.

صنعت به شدت بر روی تولید و بهبود محصولات گرافنی در حال کار است و این بدان معنا است که میکروفن‌های گرافنی نیز می‌تواند با قیمت و هزینه‌ی کمتری تولید شود.

به گفته‌ی دکتر مارکو میکروفن‌ها عملکرد بسیار خوب و رضایت بخشی داشتند اما  متأسفانه هنوز تجربیات و آزمایش‌هایی در مورد کاربرد آن در مافوق صوت انجام نشده است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.