سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردبیل؛

قابلیت استان اردبیل در تبدیل شدن به قطب ورزشهای زمستانی

مناطقی كه دارای موقعيت های مناسب كوهستانی و دامنه های برفگير هستند دارای شرايط ايده آل برای ورزش های زمستانی هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ زمستان پربرف در اولین لحظه همراه خود تصویری از ورزش های زمستانی و جنب و جوش جوانان و نوجوانان در میان برف را در اذهان خلق می کند، اما این در حالی است که استان اردبیل با وجود شرایط بسیار مناسب اقلیمی شاید در این زمینه یکی از فقیرترین استان های کشور است.

استان اردبيل در ارتفاع هزار و 350 متری از سطح دريا قرار گرفته و به عنوان يك منطقه سردسير و كوهستانی از شرايط اقليمی و جغرافيايی بسیار مناسبی برای ورزش های زمستانی برخوردار است و از نظر ساختار، منطقه ای است که ظرفيت ها و قابليت های لازم برای توسعه اين ورزش های زمستانی را داراست.

این منطقه به دلیل دارا بودن شرایط مناسب امکان فعالیت حدود 8 ماه از سال در منطقه ویژه آلوارس به جهت بارش های متعدد برف و سردسیر بودن منطقه را فراهم می آورد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل در این باره بیان کرد: استان اردبیل به دلیل شرایط جغرافیایی ویژه به خصوص منطقه ویژه سرعین با ارتفاع یک هزار و 700 متری از سطح دریا و داشتن کلیه شرایط لازم یک قطب در توسعه ورزش های زمستانی محسوب می شود اما عدم تدوین برنامه های راهبردی و برنامه ریزی لازم در این راستا امکان توسعه این منطقه در قالب ورزشهای زمستانی را با مشکل مواجه کرده است.

ایوب بهتاج با اشاره به اینکه عدم همراهی مسئولان و عدم مدیریت مناسب از مشکلات اساسی در این زمینه است، افزود: عدم ساماندهی مناسب امکانات بسیار ناچیز موجود در منطقه آلوارس یکی دیگر از مشکلات اساسی در این زمینه است که توجه ویژه مسئولان را می طلبد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه برنامهریزیها و استراتژی ورزش استان به سمت استفاده از قابلیتها و توانمندیهای تخصصی و تقویت ورزشهای بومی محلی است، انتظار میرود در گسترش فضاهای سالم تفریحی و ورزشی در فصل زمستان اقدامات لازم صورت بگیرد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل گفت: هر چند در برخی از فصول سال به دلیل شرایط آب و هوایی استان استفاده از پیست آلوارس به دشواری انجام میشود اما با اصلاح محور دسترسی و راههای مواصلاتی میتوان در فصول مختلف از این پیست استفاده کرد.

مشکلات و معضلات ورزش های زمستانی اردبیل

رئیس امور ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل به ضرورت توجه ویژه به ورزش های زمستانی و فراهم کردن زمینه مناسب برای توسعه این ورزش ها در استان اشاره و مشکلات عمده در زمینه توسعه و ترویج ورزش های زمستانی را عدم مطالعات کارشناسی و مکان یابی مناسب جهت توسعه ورزشهای زمستانی، عدم تدوین برنامه های راهبردی، عدم حمایت از بخش خصوصی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی مطرح کرد.

نادر پیران با بیان اینکه ما می توانیم با لحاظ نمودن توسعه ورزشهای زمستانی با رویکرد جذب توریسم در قالب طرح آمایشی سرزمین استان توسعه استان را رقم بزنیم، افزود: علاوه بر انجام این امر می توان با لحاظ نمودن توسعه ورزشهای زمستانی با رویکرد توسعه ورزش قهرمانی در رشته های ورزشی الویت دار استان توسعه استان را در قالب این ورزشها رقم زد.

وی بیان کرد: مناطق مناسب استان که ظرفیت بالایی در توسعه ورزشهای زمستانی دارند عملا در اختیار ارگانهای مختلفی همچون استانداری، سازمان همیاری، منابع طبیعی، شهرداری و میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفته است و امکان مدیریت مناطق در راستای توسعه این ورزشها و توریسم گردشگری توسط دستگاه های ورزشی را با مشکل مواجه کرده است.

رئیس امور ورزش استان اردبیل یکی دیگر از مشکلات اساسی در زمینه ورزشهای زمستانی استان را عدم تخصیص و تامین اعتبارات لازم در جهت تکمیل و راه اندازی کامل مناطق با قابلیت بالا برشمرد و افزود: در این راستا باید تمامی دستگاه های ورزشی استان و شهرستان ها اهتمام و همکاری جدی داشته باشند تا بتوانیم در آینده ای نزدیک شاهد تبدیل شدن استان اردبیل به قطب اصلی ورزشهای زمستانی در منطقه باشم.

مناطق مناسب استان جهت استفاده توریسم زمستانی

رئیس امور ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل بیان کرد: با توجه به اینکه استان اردبیل از مستعدترین مناطق کشور برای توسعه ورزشهای زمستانی بوده و از پتانسیل لازم از نظر شرایط اقلیمی و نیروی انسانی برخوردار می باشد اما متاسفانه نوع نگرش به این ورزش و موضوع توریسم و گردشگری از سوی مسئولان عملا امکان بهره وری و بهره مندی از ظرفیتهای موجود و تحقق پتانسیلهای استان را با مشکل مواجه کرده ساخته است.

پیران تصریح کرد: بیشتر مناطق استان اردبیل برای جذب توریستم زمستانی مناسب هستند اما مناطق کمربندی سبلان که شامل اردبیل، نیر، مشگین شهر و سرعین است یکی از مناطق بکر برای توسعه این نوع ورزشها محسوب می شوند.

وی همچنین مناطق ویژه شهرستان خلخال را نیز از مناطق مهم توسعه استان در این زمینه معرفی کرد و گفت: تفرجگاه اندبیل و گردنه الماس محور خلخال-اسالم نیز از مستعدترین مناطق استان اردبیل به شمار می آیند.

رئیس شورای شهر سرعین نیز اظهار کرد: شهرستان سرعین به عنوان یک قطب با داشتن شرایط لازم در توسعه توریسم به ویژه در فصل زمستان به لحاظ تراکم پایین میهمانان، دارا بودن هتلها و میهمانسراهای مجهز، همچنین آبهای گرم و نزدیکی به منطقه ویژه آلوارس و کوه سبلان به عنوان یک منطقه ملی و فراملی از نظر جذب توریسم ظرفیت و قابلیت بسیار بالایی برخوردار است.

علت بلا استفاده بودن پیست های افتتاح شده در استان اردبیل

رئیس شورای شهر شهرستان سرعین هزینه ها و بودجه های اختصاص یافته در زمینه ورزشهای زمستانی از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان به منطقه ویژه آلوارس را رضایت بخش عنوان کرد و افزود: تاکنون در منطقه آلوارس و پیست اسکی آلوارس زیرساختهای اولیه توسط اداره کل ورزش و جوانان استان و شورای شهر شهرستان سرعین انجام شده که از جمله این زیرساختها نصب تله سیژ، تله کابین، تله اسکی و احداث اطاق مدیریت توسط استانداری بود.

محمد صبوری گفت: در این زمینه مشارکت سازمان همیاری شهرداری ها و میراث فرهنگی و گردشگری نیز قابل تقدیر است اما با وجود این اقدامات به جهت عدم مدیریت واحد متاسفانه امکان بهره مندی مناسب از این مناطق در استان وجود ندارد.

وی بیان کرد: عدم انجام کار کارشناسی مناسب در مکان یابی، وجود طوفان در مسیر پیست، شیب پایین، جانمایی نامناسب از جمله مشکلاتی است که بهره مندی از پیست آلوارس را با چالش بزرگی رو به رو کرده است که نیاز است در این راستا دستگاه ها و سازمانهای ورزشی استان همکاری مضاعفی با اداره کل ورزش و جوانان استان داشته باشند.

رئیس امور ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل تصریح کرد: درمنطقه تفرجگاه اندبیل نیز زیرساختهای اولیه با مشارکت فرمانداری شهردارها و میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفته است که به دلیل عدم توجه و مدیریت مسئولان و تجهیز و تکمیل و راه اندازی کامل این طرح نیز با مشکل روبه رو می باشد.

پیران با اشاره به اینکه تخصیص اعتبارات برای سالهای آینده در حال بررسی و انجام کارشناسی است، افزود: اعتبارات اختصاص یافته در سالهای اخیر از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان در زمینه برگزاری جشنواره ها و مسابقات و همچنین خرید وسایل اسکی صورت گرفته است که این می تواند اقدامی مناسب در زمینه توسعه ورزشهای زمستانی در استان ما باشد.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ گونه افتتاح کلی در زمینه ورزشهای زمستانی در استان صورت نگرفته است، اظهار کرد: افتتاح انجام شده صرفا در راستای انجام عملیات و زیرساختهای اولیه و استقرار برخی وسایل ورزشی از جمله تله کابین و ماشین برف صاف کن(پیست کوب) در جهت شروع ورزشهای زمستانی به ویژه اسکی در منطقه است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.