سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توسعه مشارکت مردمی یکی از سیاست‌های جدی وزارت آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش گفت: در 20 ماه اخیر آموزش و پرورش با رویکرد کیفیت بخشی، سیاست‌هایی را برای مدیریت این دستگاه اتخاذ کرده که توسعه مشارکت مردمی جدی‌ترین این سیاست‌ها است.

دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: آموزش و پرورش مهمترین و تأثیرگذارترین نهادی است که فرهنگ را باید به نسل‌های آینده منتقل کند و همچنین زمینه‌های جامعه‌پذیری دانش‌آموزان، اخلاق مداری و آمادگی آن ها برای عهده‌داری مسئولیت‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را برعهده دارد. در واقع آموزش و پرورش زیر ساخت منابع داخلی کشور را تشکیل می‌دهد و همین دستگاه وظیفه دارد دانش‌آموزان، مدیران و ایفاگران سایر نقش‌های مورد نیاز جامعه را در آینده تعلیم و تربیت کند.

وی افزود: یک نهاد به نام دولت به تنهایی قادر به اداره تعلیم و تربیت نیست بلکه همه نهادها اعم از دولتی و غیردولتی باید به آموزش و پرورش کمک کنند چرا که این دستگاه متعلق به همه است اگر 40 میلیون مخاطب مستقیم (اولیا و دانش‌آموزان و...) این وزارتخانه با تمام نهادهای مرتبط درگیر کمک شوند آموزش و پرورش به تدریج به کیفیت لازم می‌رسد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سیاست‌های اتخاذ شده به آموزش و پرورش تصریح کرد: در این 20 ماه اخیر آموزش و پرورش با رویکرد کیفیت بخشی به این دستگاه، سیاست‌هایی را برای مدیریت اتخاذ کرد. ساماندهی و بهسازی نیروی آموزش و پرورش یکی از این سیاست‌ها است که با در اختیار داشتن یک میلیون همکار فرهنگی نیاز به ساماندهی این نیروی عظیم و بهسازی این نیروی بزرگ داریم و تلاش‌های 20 ماهه در راستای ساماندهی نیروی انسانی آثار مؤثری داشته است. دومین سیاست تعالی مدیریت آموزشی و آموزشگاهی است و معتقدیم که مدارس باید از مدیران توانمند برخوردار باشد که در این راستا اقداماتی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: سومین سیاست عملیات سازی بودجه آموزش و پرورش با هدف بهره‌وری بیشتر از اعتبارات آموزش و پرورش است و چهارمین سیاست تحت عنوان توسعه مشارکت‌های مردمی یعنی همکاری مردم با آموزش و پرورش که این سیاست از سیاست‌های جدی این دستگاه است. پنجمین سیاست هم سیاست مدرسه محوری و تمرکززدایی می‌باشد.

فانی در پایان خاطرنشان کرد: سند تحول نظام آموزش و پرورش از سال 82 کلید خورده و در سال 91 مورد تصویب شورای عالی فرهنگی قرار گرفت که این سند مهمی است و مبنای حرکت آینده این دستگاه قرار گرفته است. در سال 93 موفق شدیم سند راه مشخص کنیم در واقع این سند راه تلاش‌ها و پیش نیازهای ما را برای سال‌های 94 تا 99 پیش‌بینی کرده است. امیدواریم در برنامه ششم توسعه که از سال 95 اجرا می‌شود سند تحول و نقشه آن به عنوان سند راه آموزش و پرورش باشد اما در عین حال ما به 40 راهکار از 101 راهکار ورود کرده‌ایم که این راهکارها در قالب 99 برنامه در سال 94-93 در حال اجرا است، برخی راهکارهای اجرا شده زمان طولانی را برای موفقیت نیاز دارد اما در موازات آن برای کوتاه مدت نیز برای مبارزه با آسیب‌های موجود سیستم آموزش و پرورش راه‌های دیگری نیز در نظر گرفته است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.