سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آيت‌الله مجتهد شبستري در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

رد صلاحیت شدگان به عملکرشان رجوع کنند

عضو خبرگان رهبري با بيان اين‌که شوراي نگهبان با نظارت استصوابي راه را بر هر گونه خطا در مورد تاييد صلاحيت افراد منتخب مي بندد،‌ تصريح کرد: در بررسی صلاحیت کاندیداها قانون اعمال می شود؛ بنابراین کسی که به رد صلاحت خود اعتراض داشته باشد بايد به عملکرد و فعاليت‌هايش رجوع کند.

آيت‌الله محسن مجتهد شبستري در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران در تشريح نظارت شوراي نگهبان در تعيين صلاحيت نامزدهاي انتخاباتی،گفت:‌نظارت‌هاي شوراي نگهبان به عنوان مهمترين مرجع سياسي کشور در تعيين صلاحيت کانديداهاي مجلس شوراي اسلامي شامل نظارت‌هاي استطلاعي و استصوابي است.
عضو خبرگان رهبري ادامه داد: شوراي نگهبان نظارت استطلاعي هم دارد اما، در روند بررسي صلاحيت کانيداهاي مجلس، نظارت استطلاعي کاربرد چنداني ندارد.
آيت‌الله شبستري با بيان اينکه جنس نظارت شوراي نگهبان در مورد کانديداهاي مجلس، استصوابي است،‌ تصريح کرد: نظارت استصوابي شورای نگهبان یک نظارت دقيق و حساب‌شده است که بر اساس آن تمام ابعاد فعاليتي کانديداها را براساس قانون مورد بررسی قرار می دهد.
وي با بيان اينکه شوراي نگهبان براساس قانون عمل مي‌کند، اظهار داشت: آنچه در قانون اساسي تبيين شده، راهرد اوليه شوراي نگهبان براي تعيين صلاحيت‌ها است و اين شورا به جناح‌ها و گروه‌هاي سياسي توجهي ندارد.
آيت‌الله شبستري افزود: کيفيت تاييد صلاحيت‌ها براساس قانون انجام مي‌گيرد و هر کانديدايي که التزام به قانون اساسي، پايبندي به آرمان‌هاي نظام و توجه به منويات رهبري فعاليت داشته، حتما تاييد صلاحيت مي شود.
وي با بيان اينکه برخي براي جوسازي‌هاي سياسي پس از عدم تاييد صلاحيت اعتراض مي کنند، خاطرنشان کرد: برخي به عرصه رقابت‌هاي سياسي وارد مي‌شوند و علي‌رغم اينکه مي دانند سوابق خوبي در کارنامه فعاليت‌هاي اجتماعي و سياسي آنها ثبت نشده، باز هم کانديدا مي شوند.
آيت‌الله شبستري تاکيد کرد: برخي اصلاح‌طلبان سابقه خوبي از خود به جاي نگذاشته‌اند و در مجلس ششم و انتخابات رياست جمهوري سال 88، اذهان عمومي را نسبت به خود مکدر کرده‌اند،‌در اين شرايط شوراي نگهبان در مورد آنها براساس قانون عمل مي کند و اگر رد صلاحيت شدند، جاي اعتراض باقي نمي‌ماند.
عضو خبرگان رهبري در پاسخ به معترضان احتمالي شوراي نگهبان، گفت: شوراي نگهبان به اين‌که افراد عضو کدام جناح سياسي هستند توجهي ندارد، بلکه التزام به قانون و ولايت فقيه حرف اول را مي‌زند، کساني که مي‌گويند به قانون و رهبري توجه داريم و در عمل، با همکاري با دشمنان خارجي مقابل نظام قرار مي‌گيرند نبايد تاييد صلاحيت شوند. /ن
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.