سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قزوین؛

کاهش 43 درصدی افت عملکرد کمی جذب بیسوادان در استان قزوین

جذب بیسوادان در استان قزوین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 43 درصد کاهش داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ؛باقر زاده معاون وزیر و رییس سازمان سواد اموزی کشور درجلسه هم اندیشی برنامه های حوزه سواد اموزی درقزوین  گفت : پیشرفت کمی کار در استان قزوین رضایت بخش نیست .

باقر زاده اضافه کرد : قزوین به دلیل  صنعتی بودن مهاجر پذیر است ولی استانهایی مانند البرز ، سمنان و تهران هم با داشتن همین شرایط در جذب افراد بیسواد موفق عمل کردند .

وی  مهمترین دلیل  این ناکامی را ، ضعف مدیریت  دانست .

باقرزاده گفت : مدیران هر مدرسه باید ابتدا اولیا بیسواد دانش اموزان را شناسایی و سپس در مورد اموزش پذیر بودن و در دسترس بودن و همچنین در قید حیات بودن انان تحقیق و بررسی  کنند .

وی تعداد اولیا بیسواد  در استان قزوین را 7 هزار و 492 نفر اعلام کرد  که از این تعدا د 4 هزار و 237 نفر از بیسوادان اموزش پذیر ، زنده ودر دسترس اند .
باقر زاده همچنین تعداد اولیا بیسواد آموزش دیده را 986 نفر بیان کرد و گفت : 317 نفر هم برای  اموزش جذب شدند .
وی اضافه کرد : در برخی از  شهرستانها ی استان قزوین  95 درصد بیسوادان آموزش ندیده اند که مقصر مدیر مدرسه است که دستور وزیر را اجرا نکرده و پاسخگو هم نیست .

باقر زاده گفت : سوا د اموزی ، اموزش جبرانی دوره ابتدایی است .

وی  افزود : ارتقا سطح سواد اولیا  برپیشرفت تحصیلی فرزندان و همچنین در انسجام و هماهنگی مسایل  تربیتی خانه و مدرسه موثر است.

وی مهمترین ما نع  در سواد اموزی را  عدم وجود تقاضا  عنوان کرد و گفت : جامعه هدف  نسبت به خدمتی که سازمان نهضت سواد اموزی  عرضه می کند  بی علاقه است که این ریشه در سالهای محرومیت از تحصیل او دارد .

با قرزاده اضافه کرد : در شکل گیری این تقاضا به همکاری جدی دستگاهها و نهادهای مختلف نیاز داریم .

مهدوی معاون سواد اموزی آموزش و پرورش استان قزوین هم در این جلسه گفت : اموزش اگر بعهده معلمان باشد به ازای هر 6 نفر یعنی یک کلاس ،  400 ساعت اضافه کار اموزشی در یافت می کنند .

مهدوی اضافه کرد :  معلمان برای دوره انتقال 600 ساعت اضافه کار اموزشی می گیرند .


وی دستمزد معلمان  بصورت واگذاری ، به ازای قبولی هر بیسواد را 665 هزار تومان اعلام کرد .


مهدوی همچنین گفت :  دستمزد افراد اموزش دهنده ه ایی که  زیر نظر شرکتهایی که فعالیتهای اموزشی انجام می دهند ، در ازای اموزش  و قبولی هر فرد بیسواد ،  665 هزار تومان  است .


وی افزود : دولت هم برای ایجاد انگیزه در افراد  بیسواد  134  هزار تومان بعنوان هدیه به فرد اموزش دیده پرداخت می کند .


دولت همچنین  با هدف  فرهنگسازی  مشارکت اعضای خانواده ها در کار اموزش بیسوادان مبلغ 670 هزار تومان را بعنوان هدیه برای فردی که در خانواده ی خود اموزش دیده ، در نظر گرفته است .


مدیران و روسای  مناطق 14 گانه اموزش و پرورش استان هم عدم پرداخت به موقع حق الزحمه اموزش دهنده ها ، نبود عوامل انگیزشی موثر برای مدیران ، پراکندگی بیسوادان در مناطق روستایی و مشکل رفت و امد  را از مهمترین عوامل عدم موفقیت در جذب بیسوادان عنوان کردند.
انتهای پیام/ف
برچسب ها: کاهش ، افت ، جذب ، بیسوادان ، قزوین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.