سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توسعه عدالت و ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش گفت: این وزارتخانه زیرساخت‌های منابع انسانی را تشکیل می‌دهد و شعار ما در برنامه ششم توسعه؛ توسعه عدالت و ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش ظهر امروز در مراسم اختتامیه دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی در دانشگاه تهران گفت: اگر بخواهیم عدالت آموزشی را تقسیم‌بندی کنیم در یک بعد کمی و در یک بعد کیفی طبقه‌بندی می‌شود، که در بحث کمی عدالت آموزشی به این مسئله که هیچ دانش‌آموزی بدون مدرسه نماند یا این که تحت پوشش صدرصدی قرار بگیرد پرداخته می‌شود.

وی ادامه داد: در بحث عدالت کمی در دوره ابتدایی به این نتیجه رسیدیم که تقریباً قریب به 99 درصد دانش‌آموزان کودکان 6 تا 10 یا 6 تا 11 ساله هستند که در این مقطع به تحصیل مشغولند و این نشان می‌دهد در رابطه با عدالت کمی موفق بوده‌ایم ما در سال‌های گذشته 110 مدرسه‌ی تک دانش‌آموزی و 4800 مدرسه کمتر از 5 دانش‌آموز را داشته‌ایم که این حاکی از تلاش وزارت آموزش و پرورش در توسعه کمی و عدالت کمی آموزش و پرورش است.

فانی بیان کرد: در دوره ابتدایی 99‌ درصد در دوره متوسطه اول حدود 94 درصد و در دوره متوسطه دوم بیش از 82 درصد دانش‌‌آموزان با سن متناسب در کلاس‌های درس هستند.

وی در خصوص برقراری عدالت کمی برای دوره متوسطه اعلام کرد: از آنجایی که در دوره متوسطه درس‌ها تخصصی‌تر می‌شوند و به چندین معلم با تخصص‌های مختلف احتیاج است. تشکیل کلاس با هر تعداد دانش‌آموز در هر نقطه کار مشکلی است. که ما در این خصوص به روش روستا مرکزی (دانش‌آموزان را با سرویس به روستای مرکزی می‌رسانند و مدرسه تشکیل می‌دهند) و شبانه‌روزی به کار برده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: مدارس شبانه‌روزی که بیش از 400 هزار دانش‌آموز را دارا می‌باشند به این دلیل که در مناطقی هستند که کوهستانی و تردد مشکل است به پا می‌شوند این مدارس با مشکلاتی از قبیل بخش اسکان آنها، خوابگاه‌ها، تجهیزات و هزینه‌های اسکان و خوابگاهی و تغذیه که بسیار پرهزینه است مواجه هستند و هرچند که دولت در حد توان کارهای خوبی را در این راستان انجام داده اما باز هم به کمک احتیاج داریم.

 فانی در خصوص بعد کیفی عدالت آموزشی بیان کرد: 13 هزار و 250 دانش‌آموز در 105هزار مدرسه در حال تحصیل هستند که تمامی این مدارس از امکانات و کیفیت‌های یکسان هم در حوزه عدالت کمی و هم در حوزه عدالت کیفی یکسان نیست. این توزیع امکانات و کیفیت‌ها شامل کیفیت غذا و تجهیزات آموزشی توزیع متعادل منابع و امکانات تجربه معلمان و کارکنان اداره مدرسه، پژوهش و پژوهش‌محوری است باید توجه شود که در بحث کیفیت همه مدارس ما از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و تفاوت‌های سطوح آموزشی قابل توجیه نیست.

وی درباره شش زیر نظام توضیح داد: مدیریت، نیروی انسانی، کتاب‌های درسی، محتوی آموزشی، فضا و تجهیزات پژوهش و ارزشیابی و منابع مالی شش زیر نظامی است که در سند تحول آموزش و پرورش ذکر شده است و اگر خواهان تحول و کیفیت هستیم باید به این شش زیر نظام توجه کنیم.

فانی ادامه داد: اگر در راس هر واحد آموزشی یک مدیر توانمند و با اختیارات لازم قرار گیرد به طور یقین با همین منابع و امکانات ارتقای کیفیت آموزشگاهی را خواهیم داشت. چرا که با آموزش و پرورش به دلیل گستردگی فعالیت پر مخاطب‌ترین دستگاه کشور و دارای پراهمیت‌ترین مأموریت است و به تنهایی قادر به ارائه تعلیم و تربیت نیست.

وزیر آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: این وزارت خانه 40 میلیون مخاطب مستقیم دارد و کوچک‌ترین تصمیم آن همه را درگیر می‌کند. تمام امید ما این است که در برنامه ششم توسعه عنایتی ویژه به آموزش و پرورش شود زیرا که زیرساخت‌های منابع انسانی را تشکیل می‌دهید. شعار ما در برنامه ششم توسعه توسعه‌ی عدالت و ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش است.

در آخر از سند توسعه و عدالت آموزشی توسط وزیر آموزش و پرورش و رییس مجمع خیرین مدرسه ساز به عنوان دو بال برای بالا کشیدن فضای آموزش و پرورش کشور رونمایی شد.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.