سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحول در آموزش علوم پزشکی زیربنای ارتقای نظام سلامت کشور

دست اندرکاران راه سختی را در پیش دارند چرا که اجرای اثربخش این برنامه ها در وهله اول نیازمند تغییر نگرش افراد در سیستم آموزش است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از "وبدا"رئیس قطب آموزش الکترونیک و دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از اقدامات و برنامه های این دانشگاه در راستای مجازی سازی آموزش علوم پزشکی خبر داد.

دکتر مجیدرضا فرخی  برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را حرکتی سیستماتیک در جهت تحول آموزش علوم پزشکی کشور دانست و با اشاره به برنامه وزارت بهداشت برای توسعه آموزش مجازی گفت: راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی  اقدامی ارزشمند در کشور است و دانشگاه علوم پزشکی شیراز سعی دارد از طریق تعامل سازنده با مسئولین دانشگاه مجازی در این مسیر حرکت نماید.

وی اضافه کرد: قطب آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از سال 88 بعنوان مرجع آموزش الکترونیک و آموزش مجازی در کشور فعالیت خود را آغاز نموده و پیشرفت هایی نیز حاصل شده که از آن جمله می توان به طراحی و تدوین کوریکولوم اولین رشته کامل مجازی با عنوان مدیریت یادگیری الکترونیک در  5 رشته مجازی با حدود 280 دانشجو و اعضای هیأت علمی مجرب اشاره کرد.

رئیس قطب آموزش الکترونیک کشور با بیان اینکه سیستم های نرم افزاری قوی به منظور پشتیبانی از سامانه های دانشگاه و مدیریت امور آموزشی دانشجویان و اساتید در دانشگاه علوم پزشکی شیراز موجود است گفت: حدود 400 محتوای آموزشی در حوزه های درسی، آموزش بیمار و آموزش مداوم در دانشگاه علوم پزشکی شیراز آماده شده است.

دکتر فرخی از برگزاری اولین کنگره بین المللی یادگیری الکترونیکی در این دانشگاه سخن گفت و اظهار داشت:‌ برای اولین بار در کشور دوره فلوشیپی یادگیری الکترونیکی برای توانمندسازی اعضای هیأت علمی طراحی شده و تاکنون 13 دوره برای 400 عضو هیأت علمی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور برگزار شده است.

پویایی دانشگاههای علوم پزشکی  با تحول و نوآوری در آموزش ارتباط مستقیم دارد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس در این نشست اظهار داشت: مصوبه آمایش سرزمینی و واسپاری ماموریت های تدوین شده در راستای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفتمان مشترکی بین دانشگاههای مستقر در منطقه آمایشی 5 ایجاد نموده است.

وی افزود:‌ پویایی دانشگاههای علوم پزشکی کشور با تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ارتباط مستقیم دارد و حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم و آموزش پاسخگو مستلزم تقویت زیرساخت های لازم در این حوزه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس به منطقه بندی آمایشی کشور اشاره کرد و گفت: پیگیری برنامه های مشترک در منطقه آمایشی 5 طی ماههای اخیر آغاز و گفتمان مشترکی بین دانشگاههای مستقر در این منطقه ایجاد شده است.

 وی حرکت ماموریت محور دانشگاههای علوم پزشکی مستقر در مناطق را یکی از نقاط قوت برنامه های تحول حوزه آموزش علوم پزشکی برشمرد و گفت: پیشبرد این برنامه ها را مثبت ارزیابی می کنم و با تغییراتی که در شروع برنامه در کشور ایجاد شده امیدوارم شاهد تحولاتی در حوزه آموزش علوم پزشکی کشور باشیم.

دکتر شکاری اظهار داشت: بسته به پتانسیل های هر منطقه ماموریت های مختلفی در حوزه آموزش به مناطق سپرده شده و دانشگاهها باید بتوانند با یک متدولوژی مشخص ظرفیت ها و نقش خود را در اجرای ماموریت های منطقه ای شناسایی نمایند.

ماموریت گرایی مناطق آمایشی زمینه ساز پاسخگویی آموزش به نیازهای منطقه ای است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویر احمد نیز با اشاره به طراحی مناسب برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و تاکید  بر لزوم ارزیابی مستمر اجرای این برنامه گفت: واسپاری ماموریت های تدوین شده در راستای این برنامه ها  زمینه ای برای تسهیل اجرای برنامه ها و پاسخگویی مناسب آموزش به نیازهای محلی و منطقه ای می باشد.

دکتر چمن افزود: همکاری مناسبی بین دانشگاهها و دانشکده های مستقر در منطقه آمایشی 5 وجود دارد و لازم است برنامه ها با مشارکت کلیه مدیران پیگیری شود.

اجرای اثربخش این برنامه ها نیازمند تغییر نگرش در سیستم آموزش است
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: ماموریت گرایی در مناطق آمایشی موجب اشتراک و هم افزایی  ظرفیت های دانشگاهها و دانشکده های مستقر در منطقه می شود.

دکتر محمدصادق صنیع  با بیان اینکه برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی چشم انداز روشنی را برای حوزه آموزش علوم پزشکی کشور ایجاد کرده گفت: دست اندرکاران این حوزه راه سختی را در پیش دارند چرا که اجرای اثربخش این برنامه ها در وهله اول نیازمند تغییر نگرش افراد در سیستم آموزش است.

دکتر صنیع اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در قالب مناطق آمایشی را روشی بسیار مناسب ارزیابی کرد و اظهار داشت: این برنامه ضمن پیشگیری از موازی کاری، دانشگاههای علوم پزشکی مناطق را با توانمندی های یکدیگر آشنا می کند و امکان به اشتراک گذاری این ظرفیت ها در منطقه را فراهم می آورد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جهرم اجرای مصوبه آمایش سرزمینی در کشور را موجب ساماندهی امور دانست و گفت: اجرای این مصوبه مسیرهای ارتباطی در نظام سلامت کشور را شفاف نموده و زمینه های پیگیری منظم برنامه ها را فراهم می آورد.

تحول در آموزش علوم پزشکی زیربنای ارتقای نظام سلامت کشور
 سرپرست دانشکده علوم پزشکی گراش نیز در این نشست اجرای برنامه های تحول و نوآوری در قالب مصوبه آمایش سرزمینی را از نقاط قوت در اجرای اثربخش این برنامه ها برشمرد و گفت:تحول در حوزه های مختلف وزارت بهداشت مستلزم تحول در حوزه آموزش است و خوشبختانه برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تدوین گردیده و در دست اجرا می باشد.

دکتر جعفر حسن زاده اجرای مناسب برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را مستلزم همفکری و همکاری کلیه دست اندرکاران آموزش علوم پزشکی کشور دانست و گفت: اجرای این برنامه ها در قالب مصوبه آمایش سرزمینی یکی از نقاط قوت در مدل اجرای برنامه ها است.

وی افزود: منطقه بندی آمایشی کشور و اجرای برنامه های تحول و نوآوری در این قالب موجب کاهش تمرکز گرایی در حوزه آموزش علوم پزشکی شده و باعث می شود تصمیمات اتخاذ شده با نیازها و ظرفیت های محیطی تطابق بیشتری داشته باشد.

مصوبه آمایش سرزمینی در کشور  برنامه ای مبتنی بر عدالت
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی فسا نیز در این نشست طراحی برنامه استراتژیک برای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را از ضروریات هر منطقه آمایشی برشمرد و گفت: مصوبه آمایش سرزمینی در کشور  برنامه ای مبتنی بر عدالت است و اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در بستر مناطق آمایشی زمینه های اجرای اثربخش تر این برنامه ها را فراهم خواهد آورد.

دکتر سید امین کوهپایه زاده  با بیان اینکه برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اکنون در فاز استقرار فکری و برنامه ریزی در مناطق آمایشی کشور قرار دارد،گفت: لازم است تلاش گسترده ای درخصوص طراحی برنامه استراتژیک منطقه ای متناسب با ظرفیت ها و نیازهای هر منطقه صورت گیرد. 


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.