سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نقش مؤثر مذهب در جلوگیری از انحرافات اخلاقی

دین و مذهب بزرگترین عامل بازدارنده برای هرگونه کج‌روی و انحرافات محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کودکان و نوجوانان سرمایه‌های ملی هر کشوری محسوب می‌شوند و نقش مهم وتعیین کننده‌ای را در آینده آن کشور خواهند داشت.

آن‌ها به طور فطری ستایش‌گر ارزش‌ها و پاکی‌ها هستند و با تربیت صحیح توسط والدین و آموزش‌های مناسب در مدارس برای پذیرش مسئولیت‌های آینده آماده می‌شوند. در این میان خانواده به عنوان رکن اساسی هر جامعه‌ای نقش مؤثری در شکل‌گیری شخصیت و منش فردی و اجتماعی کودک از بدو تولد بر عهده دارد.

** الگوبرداری از والدین و محیط مهدها و مدارس

والدین به عنوان الگویی بر رفتار کودکان و نوجوانان به شمار می روند تا حدی که کودک با دیدن عکس‌العمل‌ها و رفتارهای آن‌هابه تقلید می‌پردازد و در جامعه عمل می‌کند.

البته در این میان نباید نقش فضاهای آموزشی مثل مهدهای کودک و مدارس را نادیده گرفت چرا که کودکان با حضور خود در این قبیل فضاها و وارد شدن به گروه‌های دوستی و هم سن و سال خود اغلب رفتارها را از آن‌ها یاد می‌گیرند.

کودک علاوه بر اینکه در محیط خانه و خانواده زبان و نحوه برقراری ارتباط با دیگران را یاد می‌گیرد، آداب و رسوم و برخی ویژگی‌های اخلاقی و اعتقادی را نیز در آن و همچنین در محیط مدرسه و مهدهای کودک کسب و آن ها را جزء شخصیت و منش خود نهادینه می‌کند.

سلامت روحی و اخلاقی کودکان هر جامعه‌ای ضامن سلامت جامعه بوده و نیازمند دقت و توجه از سوی تمامی اعضای جامعه است.

** تغییر سبک زندگی و انجام اعمال تبهکارانه

بشر امروز با انبوهی از مسائل و مشکلات ناشی از پیشرفت صنایع و تکنولوژی و تغییر در سبک زندگی از ساده به پیچیده مواجه است تا حدی که این تغییرات موجب شده است فرد در راه تأمین نیازهای اساسی قرار گیرد و دست به انجام اعمالی نابهنجار و تبهکارانه بزند.

بزهکاری و رفتارهای نابهنجار نوجوانان پیامد و نتیجه تعامل و تأثیر متقابل عواملی است که در زندگی فرد حضور دارند.

انسان در دنیای امروزی با گسترش دایره فعالیت‌ها و مسئولیت‌های خود آرامش و آسایش را که در گذشتگان بوده از دست داده و به نوعی با اضطراب ‌های روحی و تشویش باطنی دست و پنجه نرم می‌کند.

** کمرنگ شدن نقش دین در زندگی جوامع 

به تدریج و با کم‌رنگ شدن دین در بین جوامع امروز تا حدی بر میزان ارتکاب جرایم افزوده شده است. این روزها با فروریختن اعتقادات مذهبی و ضعف در اخلاق هر شخص، وجدان فرد به عنوان سدی در برابر انجام کارهای ناشایست دچار ضعف شده است.به عقیده برخی صاحب نظران افزایش جرم در جوامع کنونی ناشی از نابودی ارزش‌ها و اعتقادات مذهبی افراد به شمار می رود.

دین و باورهای مذهبی به عنوان عوامل مهم بازدارندگی فرد از کج رفتاری و جرم نقش مهمی را ایفا می‌کند. بروز کج رفتاری‌ها و جرایم در جوامع اغلب ناشی از ستیز هنجارها و گاهی ناشی از فقدان و یا ضعف هنجاری است. با این وجود انسجام و یکپارچگی بین اعضا و خانواده در جلوگیری از جرم و انحراف اجتماعی و احتمال قانون‌شکنی افزایش می‌یابد.

**نقش عوامل فردی و محیطی در شکل‌گیری شخصیت فرد

 اعتقاد و وجدان اخلاقی نیروی درونی است که بر امیال نفسانی فرد غلبه می‌کند و موجب کنترل آن‌ها می‌شود. البته از جمله عواملی که در تشکیل شخصیت فرد و انجام اعمال بزهکارانه آن نقش مهمی را ایفا می‌کند باید به اعمال فردی و محیطی نیز اشاره کرد.

دین مبین اسلام به عنوان یک دین کامل و مترقی به نقش با اهمیت وراثت در شکل گیری شخصیت افراد به دور از اعتقاد به اصالت و عدم تاثیر آن توجه داشته است و آن‌ را زمینه ساز بسیاری از سعادت‌ها معرفی کرده است. اما با وجود همه این‌ عوامل مذهب ریشه در فطرت انسان‌ها دارد و رهنمودهایی را ارائه داده است که برای جلوگیری از وقوع جرایم جنبه پیشگیرانه دارد.

** نقش موثر آموزش معارف به احکام دین در جلوگیری از جرم

در دین اسلام قوانینی مطرح شده است که افراد با رعایت آن‌ها می‌توانند زمینه بروز جرم را به راحتی از بین ببرند.

داریوش بیاتی نژاد مدیرکل استان البرز گفت: بررسی‌ها نشان داده افرادی که به هر نحوی دچار انحراف و کج روی در جامعه شده‌اند، از اعتقادات مذهبی پایین‌تری در مقایسه با سایر افراد جامعه برخوردارند.

در نتیجه برای آنکه از کودکی شخصیت کودک به خوبی شکل گیرد باید با آموزش‌های ویژه در مدارس و همچنین مهدهای کودک توسط روحانیون و کارشناسان مذهبی گامی مهم در ترویج و آموزش احکام دین و معارف اسلامی مثل نماز و روزه برداشته شود.

به این طریق کودکان در سنین قبل از دبستان با یک سری اعتقادات آشنا می‌شوند و از انجام بسیاری از رفتارهای نا بهنجار در آینده خودداری می‌کنند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام / 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.