سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد/

شعار "گاز طبیعی، سوخت منتخب برای توسعه پایدار" به مرحله عمل خواهد رسید؟

ایران به عنوان یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر گازطبیعی جهان از ظرفیت بسیار بالایی برای تولید ، صادرات گاز طبیعی و مشارکت بیشتر در تأمین امنیت عرضه انرژی جهانی برخوردار است که این موضوع نقش کشورمان را در عرصه دیپلماسی جهانی بیش از پیش پررنگ خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، خیابان پاستور تهران در ادامه روند رو به گسترش روابط ایران در عرصه بین‌الملل، در هفته‌ای که گذشت شاهد حضور دیپلمات‌ها و سران کشورهای گازخیز جهان بود.
 
روسای جمهور کشورهای روسیه، عراق، بولیوی، ونزوئلا، گینه استوایی، نیجریه، ترکمنستان، نخست وزیر الجزایر، دبیرکل اوپک، دبیرکل مجمع جهانی انرژی و وزیر نفت عمان در محل اجلاس سران حضور یافته و با شعار «گاز طبیعی، سوخت منتخب برای توسعه پایدار»  به تبادل نظر پرداختند، این اجلاس با حضور 17 کشور عضو  مجمع گازی در حالی برگزار شد که این مجمع شامل 12 کشور عضو اصلی و 5 کشور عضو ناظر  در سه سطح کارشناسان ارشد، وزرای خارجه و سران کشورها بود.



حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان که ریاست این دور از اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز را بر عهده داشت این اجلاس را  یکی از مهم‌ترین رویدادهای مربوط به انرژی، بویژه صنعت گاز دانست و گفت: هدف از این اجلاس، همکاری برای یافتن راهکارهایی جهت حمایت از منافع جمعی کشورهای عضو مجمع، توسعه همکاری میان کشورها در زمینه‌های مختلف از جمله اکتشاف، تولید و تجارت گاز طبیعی، هماهنگی سیاست‌ها در راستای افزایش سهم گاز طبیعی در ترکیب انرژی مصرفی جهان و ارتقای جایگاه مجمع در عرصه بین‌المللی انرژی است.

 تا 2 سال دیگر هزار میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کنیم

وی همچنین ادامه داد: امروزه در پاسخ به دو چالش تغییرات نامطلوب اقلیمی و امنیت دسترسی به منابع اولیه انرژی، بسیاری از جوامع پیشرفته مصرف‌کننده انرژی، در صدد توسعه و استفاده از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر برآمده‌اند، گرچه براساس چشم‌اندازهای معتبر انرژی، سهم انرژی‌های تجدیدپذیر، در تأمین انرژی مورد نیاز جهان، تا آینده قابل پیش‌بینی، محدود خواهد بود و برای گذار از دوران سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر، راهی طولانی در پیش است، بنابراین این سؤال مطرح است که برای تأمین انرژی با آلایندگی کمتر و هزینه قابل قبول، در این دورانِ گذار، چه باید کرد.



روحانی ایران را به عنوان یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر گازطبیعی جهان که از ظرفیت بسیار بالایی برای تولید و صادرات گاز طبیعی و مشارکت بیشتر در تأمین امنیت عرضه انرژی جهانی برخوردار است، معرفی کرد و اظهار داشت: کشور من طی سال‌های گذشته سیاست جایگزینی گاز بجای سایر سوخت‌های فسیلی را به کار بسته و در حال حاضر حدود 70 درصد ترکیب انرژی ایران را گاز تشکیل می‌دهد و حدود 90 درصد خانوارهای شهری و روستایی ایران به شبکه سرتاسری توزیع گاز دسترسی دارند و ظرفیت تولید گاز ایران تا 2 سال آینده به بیش از هزار میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.


توجه کشورهای عضو به برجسته شدن نقش سازمان

در همین راستا محمدحسین عادلی دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز هم در افتتاحیه این نشست، با بیان اینکه حضور مهمانان حاکی از تعهدی است که کشورهای عضو به مجمع دارند، گفت: این حضور و توجه باعث دو چندان شدن نقش سازمان در بازارهای جهانی درباره گاز طبیعی شده است.

وی با بیان اینکه وضعیت امروز بازارهای گازی ما را مجاب می‌کند که مجمعی در این زمینه داشته باشیم تا به تبادل نظرات بپردازیم، تصریح کرد: ما به دنبال تامین اهداف سازمان‌یافته مجمع هستیم.

 آمادگی روسیه برای سرمایه‌گذاری‌های گازی

"ولادیمیر پوتین" رییس‌جمهور روسیه نیز در این اجلاس با اشاره به همکاری تنگاتنگ میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گاز، گفت: این همکاری یک اصل در توسعه پایدار است.

رییس‌جمهور روسیه با اشاره به آمادگی کشورش برای سرمایه‌گذاری دراز مدت در اکتشاف، تولید، انتقال و صادرات گاز، افزود: سال گذشته بورس گاز در سن‌پترزبورگ به منظور فروش 8درصد از کل گاز روسیه افتتاح شد.



پوتین با تاکید بر توسعه گسترده در گاز طبیعی اظهار داشت: باید هرچه سریعتر این توسعه صورت بگیرد و حوزه‌های گاز خیز به بهره‌برداری برسند و زیرساختهای انتقال گاز طبیعی و همچنین مسیرهای امنی برای انتقال و صادرات LNG احداث شوند که این کار نیاز به سرمایه‌گذاری‌های گسترده است.

همچنین «محمد بوهاری» رییس‌جمهور نیجریه در اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز، با تأکید بر نقش انکارناپذیر گاز طبیعی در توسعه پایدار، گفت: ثبات بازارهای انرژی و مالی به سرمایه‌گذاری و پروژه‌هایی در این خصوص مربوط است و در این زمینه GECF در برقراری امنیت انرژی نقش اساسی دارد.

"فواد معصوم" رییس‌جمهور عراق نیز در این اجلاس با بیان اینکه این کشور منابع گازی عظیمی در اختیار دارد، بیان داشت: عراق می‌تواند به عنوان معبر ترانزیتی گاز در منطقه عمل کند، عراق همواره آمادگی این را دارد تا زمینه و معبر بسیاری از کشورها باشد و می‌تواند همکاری منطقه‌ای را که امروزه به عنوان یک ضرورت مطرح می‌شود تقویت کند.

رئیس جمهور عراق تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنیم قیمت گاز براساس پارامترهای مشخص تعیین شود  امیدواریم عراق بتواند یک منطقه محوری برای یک شبکه گاز قرار گیرد و این دیدار ما فرصت بسیار خوبی برای هماهنگی جهت همکاری مشترک باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران با توجه به قدرت دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در منطقه، نقش کشورمان به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای در حال افزایش است و در این راستا روند گسترش روابط سیاسی در عرصه بین‌الملل بیش از گذشته ادامه دارد، که در این راستا باید در کنار تلاش‌های بین‌المللی به موضوعات منطقه‌ای توجه ویژه‌ای شود، براین اساس برگزاری این اجلاس در ایران فرصتی بود تا تعاملمان با کشورهای منطقه و همسایگان در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی گسترش یابد.

با توجه به اینکه طی دوران تحریم انواع تجارب به طور غیر مستقیم بوی اقتصاد مقاومتی را می‌دادند در کشور طرح و تا حدودی دنبال شد که البته برخی در عمل موفق و برخی ناموفق بودند از جمله وارد شدن بخش خصوصی به فروش نفت برای دولت، زمزمه‌های تجارت دو جانبه پولی، انعقاد تفاهم نامه تجارت ترجیحی با ترکیه، جدی گرفته شدن بخش کشاورزی و توزیع الگوی کشت به تناسب استعداد سرزمینی برای امنیت غذایی کشور، ایجاد هوشیاری در بخش انحصاری خودرو کشور برای تعامل با رقبای خارجی و … این موارد چه خوب و چه بد، چه موفق در عرصه عمل و چه ناموفق، به ما نشان داد که چاره اصلی کار در داخل کشور است و هم اینک همان گونه که خارجی‌ها زودتر از بقیه مشغول برنامه ریزی برای پرکردن خلاءهای اقتصادی کشور هستند خود ما نیز باید برای مدیریت حضور آن‌ها و از سوی دیگر تحریک بخش‌های داخلی به سوی بهره‌وری برنامه داشته باشیم. 

امروز که کشورمان در فضای پساتحریم به سر می‌برد شرایط برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی در کشور فراهم شده بر این اساس نباید مانع و یا عاملی برای تساهل در برخی تصمیم‌های اساسی هم چون استقرار سامانه‌های نظارت بر بازار ارز ایجاد شود و باید ضعف‌های اقتصادی در داخل حل شده  تا اقتصاد مقاومتی به درستی تحقق پیدا کند.


گزارش از سمانه حسن خانی

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.