سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در سومین اجلاس GECF؛

فواد معصوم: پیشنهاد می‌کنیم قیمت گاز براساس پارامترهای مشخص تعیین شود

رئیس جمهور عراق گفت: پیشنهاد می‌کنیم قیمت گاز براساس پارامترهای مشخص تعیین شود

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "فواد معصوم" رئیس جمهور کشور عراق در سومین نشست مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز که در محل سالن اجلاس سران تهران برگزار شد، اظهار داشت: به نام جمهوری عراق سپاس و تشکر خود را از همسایه عزیزمان ایران اعلام می‌دارم.

وی ادامه داد: این جلسه نتیجه همکاری بین کشورها است. منابع انرژی در انواع مختلف که کشورهای ما غنی از آن است یکی از عواملی است که استعمار سعی می‌کند بر آن مسلط شود.

رئیس جمهور عراق تصریح کرد: برخی از ناپیوستگی‌ها و جنگها بخاطر این منابع بوده است امیدواریم امروز این انرژی عامل قدرت و وحدت ملت‌های ما باشد. ما امروز بعنوان تولید و صادرکننده گاز گرد هم آمدیم که مهمترین انرژی سنتی و فسیلی را به بحث بنشانیم.

معصوم اضافه کرد: گاز دوست محیط زیست است و می‌تواند در زمینه‌های مختلف از جمله پتروشیمی و کشاورزی و... مورد استفاده قرار گیرد،‌ در عراق 131 تریلیون متر مکعب گاز طبیعی در عراق وجود دارد که بطور کلی 25 درصد از ذخایر کشور گاز است و عراق مرتبه یازدهم در این عرصه را داراست اما در این چند دهه اخیر به دلیل جنگ، اکتشافات متوقف شده بود که امروزه می‌تواند این امر ادامه پیدا کند.

رئیس جمهور عراق گفت: دولت عراق خروجی‌های مشترکی از بهترین شرکت‌های بین‌المللی را شروع کرده از جمله شرکت‌های منطقه‌ای و شرکت‌های ملی برای ایجاد پروژه‌های جدید و ما به شکل مستمر برای ایجاد لوله‌های گاز و همچنین پمپاژهای مهم برای انجام این پروژه‌ها با جمهوری اسلامی ایران همکاری خوبی داریم بطور مثال در استان نینوای عراق تقریبا یک پروژه انجام شده است و دومین پروژه در بصره قرار دارد که اخیرا مورد توافق قرار گرفته است.

وی افزود: مذاکرات با دو همسایه کویت و اردن ادامه دارد و همکاری در زمینه گاز با دیگر کشورها نیز در دستور پیگیری است و عراق همواره تلاش دارد تا از جایگاه ممتاز اقتصادی خود برای صدور گاز استفاده کند.

فواد معصوم تأکید کرد: عراق آمادگی این را دارد تا زمینه و معبر بسیاری از کشورها باشد و می‌تواند همکاری منطقه‌ای را که امروزه به عنوان یک ضرورت مطرح می‌شود تقویت کند.

رئیس جمهور عراق خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنیم قیمت گاز براساس پارامترهای مشخص تعیین شود همچنین ما می‌بایست یکسری لوله‌هایی بین کشورهای مختلف تعبیه شود و امیدواریم عراق بتواند یک منطقه محوری برای یک شبکه گاز قرار گیرد و این دیدار ما فرصت بسیار خوبی برای هماهنگی جهت همکاری مشترک باشد.


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید

برچسب ها: اجلاس ، عراق ، صادرکننده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.