سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

سرانه مطالعه در خراسان رضوی بالاتر از میانگین کشوری است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی سرانه مطالعه در استان را بالاتر از میانگین کشوری دانست و ورود فرهنگسرای بهشت به حوزه کتاب و کتابخوانی را موجب تقویت عرصه کتابخوانی توصیف کرد.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در بازدید از بازارچه کتاب گلستان گفت: متاسفانه به صورت جغرافیایی در رابطه با سرانه مطالعه خراسان رضوی پژوهش و تحقیقی صورت نگرفته است، اما آمارهایی که بعضی از ارگان‌ها مثل کتابخانه استان بصورت تحلیل ارائه می‌دهند نشان دهنده این است که سرانه مطالعه استان بیش از درصد میانگین کشوری است.

سید سعید سرابی تصریح کرد: این تحلیل براساس زیرساخت‌های خوبی که در استان وجود دارد، همچنین برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ کتاب، و بیشترین آمار ناشران در کشور عنوان می‌شود.

وی تعداد شمارگان کتاب‌ها و کتاب فروشی‌های سطح شهر و تعداد کتابهایی که در استان چاپ می‌شود را از میانگین کشور بیشتر و نشان دهنده بالاتر بودن سرانه مطالعه در استان نسبت به میانگین کشوری دانست.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همچنین ورود فرهنگسرای بهشت به صورت تخصصی به عرصه کتاب و کتابخوانی را باعث تقویت عرصه کتابخوانی در مشهد دانست.

سرابی با اشاره به اینکه قبلاً کتاب و کتابخوانی در شهرداری متولی واحدی نداشت، افزود: خوشبختانه فرهنگسرای بهشت امروز متولی کتاب و کتابخوانی شده است و توانسته یک بازارچه را به این موضوع اختصاص دهد.

وی در اختیار قرار دادن این بازارچه به فرهنگسرای بهشت را سبب تغییر نگاه به این مجموعه از نگاه اقتصادی صرف به نگاه فرهنگی دانست و گفت: اجرای طرح 20 درصدی تخفیف کتاب به کتاب فروشی‌ها، طرح بسیار خوبی است اما اینکه سهم خراسان رضوی از این طرح چقدر است؛ باید تا پایان این طرح صبر کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: این طرح چون یک طرح ملی است و سهمیه‌ای برای استان‌ها مشخص نشده بنابراین فروشندگان کتاب محدویتی برای دریافت این تخفیف ندارند لذا نمی‌توان گفت سهم خراسان رضوی از طرح تخفیف 20 درصدی چقدر است.

سرابی دقیق نبودن آمار سرانه مطالعه در کشور را به دلیل اختلاف نظر ارگان‌های رسمی و نحوه آمارگیری برشمرد و گفت: مسئله مهم مورد اختلاف ارگان‌های مسئول این است که آیا فضای مجازی را نیز جزو سرانه مطالعه قرار بدهیم یا نه و این باعث شده ما آمار دقیقی از سرانه مطالعه در کشور نداشته باشیم.

انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.