سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان؛

شهر شیشه در استان همدان ایجاد می شود

استاندار همدان از ایجاد شهر شیشه در استان با توجه به وجود بیشترین معادن سیسلیس کشور دراین استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ محمد ناصر نیکبخت با انتقاد از اینکه ما در استان همدان از ظریت های معدنی به خوبی استفاده نمی کنیم افزود: هم اکنون 75 درصد سیلیس موردنیاز سرامیک و شیشه کشور و صادرات ان به کشورهای دیگر از معادن سیلیس استان به خصوص شهرستان ملایر تامین می شود ولی در کشور نامی از استان ما در این صنایع نیست.

وی خواستار سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنایع تبدیلی و استفاده صنعتی از مواد معدنی استخراج شده معدنی استان شد و افزود:ما نباید تنها به دنبال استخراج  وخروج مواد خام از استان باشیم و اگر به دنبال بهرمندی و تبدیل این کانی های خام به صنایع مرتبط باشیم بخش زیادی از مشکلات اشتغال و سرمایه درگردش استان برطرف می شود.

 رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان همدان هم از وجود یک میلیارد و 700 میلیون تن ذخایر معدنی در استان همدان خبر داد و گفت: هم اکنون در کشور 5 درصد ظرفین معادن استخراج می شود که در استان همدان این استخراج تنها 3 درصد است.

حمیدرضا متین با اشاره به وجود 277 معدن در استان اظهار داشت:هم اکنون 166 معدن استان فعال است و ما در رتبه های اول کشور در زمینه استخراج سیلیس و دولومیت قرار داریم.


وی ایجاد اشتغال در بخش معدن را بیشتر از بخش کشاورزی دانست و اظهارداشت: ما در استان همدان بیش از 65 درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی و نزدیک به20 درصد اشتغال استان در بخش صنعت  است واین درحالی است که به ازای هر 6 هکتار یک نفر دربخش کشاورزی و 30 تا 40 نفر در بخش صنعت مشغول به کار می شوند.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان هم از وجود 41 درصد تنوع مواد معدنی استخراج شده از معادن کشور دراستان همدان گفت: هم اکنون کشور ما رتبه دوم دنیا را در صادرات سرامیک و کانی سیلیس دارد و 34 درصد از مواد تشکیل دهنده این سرامیک ها در استان همدان استخراج می شود.

 علی اصغر زبردست با اشاره به رفع مشکلات زیست محیطی و دفع فاضلابی واحد های سیلیس کوبی شهرستان ملایر طی یک سال گذشته اظهار داشت: بیش از 60 واحد سیلیس کوب و معدن استخراج سیلیس در شهرستان ملایر داریم که با توجه به ذخایر خوب معدنی در منطقه ازندریان خوشبختانه بیشتر این واحد ها هنوز هم فعال هستند.

وی با اشاره به ایجاد اشتغال 45 درصد مردم استان همدان در بخش معادن اداره کل صنعت معدن و تجارت استان همدان می گوید: در برنامه ریزی ها و چشم انداز توسعه استان بر رفع موانع سر راه فعالیت استخراج معادن و ایجاد صنایع مرتبط با کمک بخش خصوصی توجه بیشتری باید شود.

مدیر کل محیط منابع طبیعی استان همدان هم با تاکید بر اینکه فعالیت 277 معدن استان بر اساس مجوز هایی که از پیش صادر شده است قانونی است گفت: نقشه مناطق ممنوعه منابع طبیعی بر اساس دستورالعمل سال 91 جنگل داری و مراتع کشور صادر شده و هیچ استانی نیست که خارج از این چارچوب عمل کند.

همتی با بیان اینکه  مناطق ممنوعه استان 145 هزار هکتار است افزود: از این محدوده 73 هزار هکتار جنگل واز سوی دیگر  113 هزار هکتار عرصه حفاظت شده محیط زیست و  حدود 40 هزار هکتار مناطق حریم سدها را داریم که بر اساس قانون فعالیت استخراج ومعدنی در این محدوده ها ممنوع است.

وی با تاکید بر اینکه  اگر قرار بود سختگیرانه نقشه مناطق ممنوعه و محدود طراحی شود باید  500 هزار هکتار از زمین های  استان را دربر می گرفت اظهار داشت: ما برای معدن کارانی که مجوز دارند و حتی معدن های آنها در محدوده های ممنوعه است تا سالی که مجوز انها ادامه دارد هیچ محدودیت فعالتی ایجاد نکرده ایم.

 وی خواستار اخذ مجوز جدید از سوی معدن کاران برای حفاری های جدید در محدوهی مجوز خود شد و ادامه داد: ما طی ین سالها همکاری های زیادی با معدن کاران داشته ایم و با وجود اینکه بر اساس قانون این افراد باید خاک برداشتی از حفاریهای معدنی  را تسطیع کنندو این کار را به علت هزینه بالا انجام نداده اند و ما هم برای هیچ کدام از معدن کاران جریمه ای صادر نکرده ایم.


مدیر کل محیط زیست استان همدان هم از صدور مجوز برای استخراج های جدید از معادن سیلیس ملایر خبر داد و افزود: سرمایه گذاران عراقی به زودی کانی های سیلیس استخراج شده ملایر را  به عراق می برند.

 محمدی از صدور مجور زیست محیطی برای اضافه برداشت سیلیس از معادن ملایر خبر داد و افزود: سرمایه گذاران عراقی بیش از 30 درصد کار برای صادرات سیلیس از ملایر را انجام داده اند.

حال همه این تکاپو ها خبر از یک سرمایه گذاری 200 میلیارد تومانی عراقی ها برای استخراج سیلیس ملایر خبر می دهد و اظهارات استاندار همدان هم حاکی از یک سرمایه گذاری بزرگ دیگر شرکت شستا در استخراج دولومیت نهاوند است ولی همه این امید ها تنها نشانی از استخراج بیشتر مواد خام از ذخایر معدنی استان بوده و امید است طرح شهر شیشه استان هم مانند طرح شهرک شیشه ملایر که سالها با استقبال کم سرمایه گذاران روبه رو شده در جا نماند.

انتهای پیام/س


 

برچسب ها: همدان ، شیشه ، ایجاد ، شهر ، سیلیس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.