سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان؛

آرامگاه شاهزاده حسین جوپار نگینی در دل کویر

آرامگاه امامزاده شاهزاده حسین (ع) جوپار، یکی از زیارتگاه های مهم استان کرمان به شمار می رود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه آرامگاه شاهزاده حسین (ع) که به روایتی برادر امام رضا (ع( است، از اماکن متبرکه این شهر به شمار می آید و قدمت آن به دوره صفویه باز می گردد، گفت: علما، شخصیت مدفون در این مکان را «حسین بن حسین بن زید» شهید بن امام علی بن الحسین السجاد (ع) می‌ دانند.

جهانشاهی افزود: تاریخ شهادت آن بزرگوار مربوط به سال‌ های ۲۰۰ هجری قمری است همچنین وی به دستور «هرثمه بن اعین» حاکم خراسان و کرمان به شهادت رسید.

وی با اعلام اینکه بنای این امامزاده معمارى قابل توجهى دارد، خاطرنشان کرد: گنبد آبى رنگ آن با خط هاى سفید که شکل هاى هندسى منظمى را به وجود آورده است، نظر هر بیننده ای را به سوی خود جلب می کند.

جهانشاهی با اعلام اینکه بنای شاهزاده حسین متشکل از حسینیه، سقاخانه، بازارچه، دو زائرسرا، حیاط، حرم، گنبد و رواق است، یادآور شد: از جمله الحاقات این بنا کاروانسرایی است که در مجاورت و متصل به بقعه ساخته شده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری استان کرمان گفت: زائر سرا قدیمى و در دو طبقه بنا شده، وجود حوض و درختانی در وسط آن و اتاق هاى دور تا دور آن جلوه خاصى را به این مکان بخشیده است.

جهانشاهی با اشاره به اینکه داخل ضریح قبر سه امامزاده که از فرزندان امام موسى بن جعفر (ع) به نام هایامامزاده حسین ،امامزاده قاسم و امام زاده عبدالله (علیهم السلام) وجود دارد، افزود: از سال تولد و شهادت امامزاده ها اطلاعى در دست نیست ،ولى مى توان گفت در حدود سال هاى بعد از شهادت امام رضا (ع) در این محل به شهادت رسیده اند.

یادآو رمی شود: بنای شاهزاده حسين جوپار (ع) که به شماره 529 آثار تاريخی ايران به ثبت رسيده، مربوط به دوران صفويه و قسمتی از كاشيكاری آن مربوط به زمان ناصرالدين شاه است.

انتهای پیام/س

برچسب ها: شاهزاده ، حسین ، جوپار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.