سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

کتابدار صف مقدم ترویج کتابخوانی است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر لزوم افزایش سرانه مطالعه کتاب در کشور، کتابدار را خط مقدم ترویج کتابخوانی در جامعه توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با اشاره به کاهش سرانه مطالعه در کشور گفت: کتابدار صف مقدم ترویج کتابخوانی است و وجود تهدیدات و هجمه های فرهنگی، توجه ویژه به افزایش سرانه مطالعه می طلبد.

حجت الاسلام و المسلمین نصر الله پژمانفر به رابطه عاطفی میان کتابدار و مراجعه کننده اشاره کرد و افزود: ارتباط عاطفی کتابدار و مراجعه کننده در ترویج کتابخوانی بسیار موثر است و این ارتباط مهربانانه زمینه ساز کتابخوانی می شود.

وی با تاکید بر اینکه کار در کتابخوانه همانند کار اداری نیست، گفت: کتابدار باید ارتباط عاشقانه و عاطفی در حوزه کار خود داشته باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بر شناسایی زمینه های ذهنی مراجعه کننده در اولین مواجهه توسط کتابدار تاکید کرد و گفت: کتابدار باید همچون یک طبیب مهربان متناسب با نیازهای مراجعه کننده، کتاب در اختیار او بگذارد.

حجت الاسلام والمسلمین پژمانفر با بیان اینکه انتخاب کتاب نامناسب خستگی و فاصله ناخودآگاه میان فرد و کتاب ایجاد می کند، تصریح کرد: کتاب یک موجود زنده است و تاثیرات عمیقی بر خواننده خود می گذارد.

وی انتقاد از بودجه نیم درصدی فرهنگ، گفت: روز گذشته با ارائه ماده 236 به مجلس از سازمان برنامه و بودجه خواستیم ظرف 10 روز علت کوتاهی در حوزه فرهنگ را بررسی کند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس از تلاش کمیسیون فرهنگی مجلس برای تخصیص ردیف بودجه ویژه بجهت بالابردن اعتبارات نهاد کتابخانه های عمومی کشور خبر داد و نسبت به کوتاهی در عمل به انجام وظیفه هشدار داد.

حجت الاسلام والمسلمین پژمانفر از مسئولین خواست نسبت به رفع دغدغه های معیشتی کتابداران اهتمام ورزند تا وجود چنین مشکلاتی مانع از انجام رسالت کتابداری نشود.

در این مراسم همچنین مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در آئین تکریم مقام کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی در سالن اجتماعات نور با اشاره به کلام مقام معظم رهبری در احیاء و اعتلای معروف گفت: بی شک خدمت به کتابخوانان در راستای اعتلای فرهنگ است.

حسین اکبری با بیان اینکه خواندن فضیلت است و کتابداران مشوقان خواندن هستند، ابراز امیدواری کرد: مسئولان به نیروی انسانی خدوم کتابخانه ها توجه ویژه داشته باشند و با شاداب سازی فضای کتابخانه ها به تقویت کتابخانه های عمومی بعنوان پایگاه های مبارزه با تهاجم فرهنگی بپردازند.

مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه های خراسان رضوی نیز با بیان اینکه 3200 کتابخانه عمومی در سراسر کشور مراکز فرهنگی و تاثیرگذاری در ترویج فرهنگ کتابخوانی هستند، گفت: جامعه مواجه با آسیبهای اجتماعی را به سختی می توان اداره کرد.

اسماعیل جانعلی پور افزود: محصولات ارزشمند نشر ما کمتر از محصولات نفت نیست و باید بیدار شویم.

وی تاکید کرد: زمانی می توانیم از عملکردمان دفاع کنیم که کتابخوانی به عادت هر روزه مردم ما تبدیل شده باشد و کتابخوانی در کشور گسترش بیابد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ف

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.