سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج ؛

گردشگری حلقه گمشده توسعه و کارآفرینی در گچساران

شهرستان گچساران به دلیل اقلیم متنوع آب و هوایی، داشتن منابع طبیعی بکر ،وجود بقاع متبرکه شاخص و آثار تاریخی قابلیت های فراوانی برای توسعه صنعت گردشگری به عنوان یکی از راهکارهای توسعه پایدار و کارآفرینی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ،قرار داشتن این شهرستان در نزدیکی بنادر جنوبی، محل اتصال جاده های مواصلاتی استان های فارس،بوشهر و خوزستان از سویی و وجود جاذبه های متنوع گردشگری از سوی دیگر فرصت طلایی برای تبدیل این شهرستان به محلی برای استراحت کاروان های راهیان نور، کربلا و مسافرانی است که از استان های جنوبی قصد سفر به استان های مرکزی را دارند.

اما به دلیل نبود زیرساخت های رفاهی در مناطق گردشگری زمان توقف مسافران در گچساران اندک است تا جایی که زایران حرم بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) نیز پس از زیارت منطقه را ترک می کنند.

اگرچه سالانه یک میلیون و 500 هزار نفر از جاذبه های گردشگری این شهرستان دیدن می کنند اما این آمار در مقایسه با ظرفیت های موجود بسیار اندک است.

قلات گناوه، روستای مارین معروف به بهشت گمشده و روستای نیمدور با داشتن آب و هوایی دلپذیر در فصل تابستان، چشمه سارها و باغ های رویایی،حرم بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع)، روستای آبریگون، دشتک دیل، امامزاده اسماعیل (ع)، سرابننیز، آبشار کیوان، تنگ گنجگون و چهار طاقی خیرآباد، پل خیرآباد بناهای به یادگار مانده از دوره ساسانی رنگین کمانی از ظرفیت های گردشگری در بخش های مذهبی، طبیعی و تاریخی گچساران است که به دلیل نداشتن زیرساخت های رفاهی ناشناخته باقی مانده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گچساران گفت: جذب سرمایه گذار بخش خصوصی برای اجرای طرح های رفاهی گردشگری نیازمند وجود زیرساخت هایی مانند راه های دسترسی مناسب و پرداخت وام های با کارمزد پایین و معافیت های مالیاتی ویژه است.

هومن عنایی افزود: شهرستان گچساران شش مرکز اقامتی در قالب هتل، مهمان پذیر و مسافر خانه دارد که با توجه حضور گردشگران پرشمار پاسخگوی نیاز مهمانان نیست.

وی گفت: شناسایی چهار منطقه هدف گردشگری، دو روستای هدف گردشگری، دو دفتر خدمات مسافرتی ویک مرکز آموزش گردشگری از زیرساخت های ایجاد شده در این شهرستان است.

وی اظهار کرد: وجود 137 اثر تاریخی که در فهرست آثار ملی ثبت شده، 10 هزار نفر عشایر با سنت ، آیین و غذاهای متنوع بومی گویای ظرفیت های فراوان گردشگری در این شهرستان است.

عنایی تصریح کرد: توجه به توسعه و تقویت زیرساخت هایی مانند هتل، رستوران،مجتمع های رفاهی بین راهی و نمایشگاه های دایم صنایع دستی،موسیقی های سنتی و معرفی این مکان ها می تواند گره گشای بهره وری از صنعت گردشگری گچساران باشد.

وی کسب درآمد،ایجاد زمینه اشتغال پایدار ، ایجاد ارزش افزوده و فروش کالاها و خدمات مورد نیاز گردشگران از محل تولید بومی را از مزایای مهم توسعه گردشگری دانست.

عنایی ابراز کرد: براساس آمار موجود 10درصد فرصت های شغلی جهان در بخش گردشگری است.

وی گفت:صنعت گردشگری یکی از راهکارهای کاهش اتکای به اقتصاد تک محصولی نفت و تحقق اقتصاد مقاومتی است.

عنایی افزود:براساس آمار موجود به ازای ورود هر گردشگر 9 فرصت شغلی ایجاد می شود که این امر گواهی بر اهمیت گردشگری در ایجاد فرصت های شغلی جدید است.

فرماندار گچساران گفت: اجرای 14 طرح گردشگری در مناطق مستعد، اجرای همایش ملی بی بی حکیمه (س)، برنامه ریزی برای کنگره بین المللی بی بی حکیمه (س) و تلاش برای توسعه جاده های چهاربانده گام های دولت یازدهم برای حمایت از صنعت گردشگری در گچساران است.

عبدالرحیم رحیمی با اشاره به در حال اجرا بودن ساخت جاده چهاربانده بابامیدان، گچساران به بهبهان به طول 140 کیلومتر، اختصاص 120 میلیارد تومان اعتبار برای اتصال جاده گچساران به بنادر جنوبی و تلاش برای توسعه پروازهای فرودگاه ابرازامیدواری کرد: آینده صنعت گردشگری در گچساران روشن باشد.

وی اظهار کرد:پرداخت وام های بانکی و تلاش برای جذب سرمایه گذار از برنامه های دولت برای حمایت از رونق صنعت گردشگری در مناطق مستعد است.

گچساران از شمال به شهرستان کهگیلویه، از جنوب به شهرستان گناوه (استان بوشهر) از شرق و شمال شرقی به شهرستان ممسنی و رستم (استان فارس) و از غرب به شهرستان بهبهان (استان خوزستان) محدود می باشد.

انتهای پیام/گ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.