سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ذوالفقاری در نشست خبری مطرح کرد

ممانعت مقامات عراقی از ورود افراد بدون ویزا در ایام اربعین حسینی/ مسئولیت برقراری امنیت کاملا برعهده دولت عراق است

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: مقامات عراقی با ورود افراد بدون ویزا به عراق در ایام اربعین حسینی ممانعت خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز چهارشنبه (27 آبان ماه) در محل وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به آخرین تمهیدات صورت گرفته از سوی ستاد مرکزی اربعین گفت: مقامات عراقی با ورود افراد بدون ویزا به عراق در ایام اربعین حسینی مخالف بوده و از قبل هم اعلام کرده‌اند که زائران باید با ویزا وارد عراق شوند و به هیچ عنوان ویزای دقیقه 90 نداریم.

وی همچنین درباره امکان مفقود شدن زائران حسینی در جریان مراسم عزاداری افزود: با مقامات قضایی عراقی هماهنگ شده که درصورت مفقود شدن زائران ایرانی آنها را به مرزبانان ایرانی تحویل دهند، همچنین از مسئولین عراقی خواسته‌ایم تا تدابیر امنیتی جدی‌تری را برای امنیت زائران در نظر بگیرند که آنها هم اطمینان خاطر دادند که این همکاری صورت خواهد گرفت.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی تصریح کرد: در رابطه با خدمات امداد و نجات هوایی هم به مقامات عراقی اعلام آمادگی کرده‌ایم تا در صورت بروز حوادثی از جمله تصادفات و ... همکاری داشته باشیم، آنها نیز اعلام کردند که امادگی کامل برای خدمت رسانی به زائران یا حادثه‌دیدگان را داریم اما در صورت نیز قطعا تقاضای همکاری خواهیم کرد.

ذوالفقاری ادامه داد: همچنین با توجه به هماهنگی‌های انجام شده مقرر شد کالاهای خوراکی از خاک ایران به خاک عراق ارسال می‌شود ویزای راننده و خودرو به از قیمت 10 دلار به 5 دلار کاهش یابد.

وی افزود: شهرهای کربلا و نجف ظرفیت استقرار زائرین حتی در فضای باز به مدت محدود را ندارند، مطمئنا زائرین حسینی باید مدت سفر خود را محدود کرده و از لحاظ زمانی مدیریت کنند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: بر اساس پیش بینی هواشناسی، احتمال بارندگی در ایام اربعین در عراق وجود دارد، لذا ضروری است که زائران حسینی  وسایلی مورد نیازی همچون لباس گرم و کیسه خواب و دارو به همراه خود داشته باشند.همچنین شعبه بانک پاسارگاد در کربلا و نجف دایر است تا پول نقد و دینار لازم را در اختیار زوار قرار دهد.

ذوالفقاری با اشاره به ثبت نام 900 هزار زائر در سامانه سماح به منظور شرکت در مراسم اربعین حسینی اظهار داشت: پیش بینی می‌شود حضور زائران به 2 میلیون نفر برسد.

معاون امنیت انتظامی وزارت کشور تاکید کرد: حضور ما در عراق به صورت مستشاری و هماهنگی تبادل اطلاعات است و مسئولیت برقراری امنیت کاملا برعهده دولت عراق است.

وی همچنین تصریح کرد: ضروری است که زوار بیمه شوند چراکه مراکز درمانی عراق رایگان نیستند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه یکی از موضوعات مهمی که بحث عمده جلسات ما بود موضوع صدور ویزا برای زائران ایرانی بود، گفت: سال گذشته در ایران فقط 4 نقطه برای صدور ویزا در نظر گرفته شده بود اما با هماهنگی‌های انجام شده 11 نقطه دیگر برای سرعت بخشیدن به صدور ویزا تعیین شد و متاسفانه از این 15 نقطه تنها 5 دفتر کار خود را آغاز کردند و روزانه حدود 300 ویزا صادر می‌کنند که این موضوع با نیاز ما همخوانی ندارد، لذا ما مقرر کردیم که هماهنگی‌های لازم برای سرعت بخشیدن به صدور ویزا انجام شود.

ذوالفقاری افزود: 11 کمیته از قبیل کمیته امنیتی انتظامی، زیرساخت، اعزام، اسکان، تغذیه، کنسولی، اطلاع‌رسانی، فرهنگی_ آموزشی، بهداشت و درمان، تشکیل شده و هر کمیته موظف است مسئولیت محوله را انجام دهد. همچنین دو ستاد ویژه استانی در استان‌های ایلام و خوزستان و یک ستاد ویژه در عراق به مسئولیت سفیر ایران در این کشور تشکیل شده است، سایر استانها هم به عنوان ستادهای استانی تعیین شده‌اند و در زمینه‌های مختلف مانند حمل و نقل، اسکان، فعالیت لازم را انجام دهند تااقدامات مناسبی انجام شود.

وی با اشاره به ظرفیت اسکان زائران در کربلا و نجف افزود: با توجه به بررسی‌های انجام شده برای استقرار زائران تنها آنان می‌توانند یک یا دو روز در این شهرها مستقر شوند و زوار باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که مشکلی از نظر اسکان برای آنها پیش نیاید.

ذوالفقاری گفت: جمعیت هلال‌احمر روز گذشته 100 تن دارو وارد عراق کرده که به کربلا و نجف منتقل خواهد شد تا در ارائه خدمات سرپایی به زائرین استفاده شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی ادامه داد: مسائل امنیتی به عهده مسئولان عراقی و در خاک صورت است، مقرر شده که آنها در برخی مناطق به صورت هوایی امنیت را پوشش دهند، لذا ما در آنجا فقط نقش مستشاری داریم.

ذوالفقاری با بیان اینکه زوار باید بیمه حوادث و درمانی را قبل از عزیمت تهیه کنند، گفت: مراکز درمانی عراق رایگان نیست و در صورت مراجعه زوار از آنها مبلغی دریافت می‌شود، پس لازم است هموطنان عزیزمان این بیمه‌ها را به همراه داشته باشند تا ماموران بیمه در محل حاضر شوند تا خدمات لازم ارائه شود.

وی همچنین از فعالیت شعبه بانک پاسارگاد در شهرهای کربلا و نجف خبر داد تا افرادی که به پول نقد احتیاج داشتند، از امکانات این بانک استفاده کنند. ذوالفقاری با توجه به ترافیک زمان بازگشت نیز گفت: از زائرین عزیز می‌خواهیم تا یک روز قبل یا بعد از مراسم به سمت مرزهای کشورمان حرکت کنند تا با مدیریت سفر مسئله ترافیک را حل و فصل کنیم.

ذوالفقاری در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه آیا زائرین ایرانی می‌توانند غیر از شهرهای نجف و کربلا برای زیارت به شهرهای سامرا و کاظمین بروند، گفت: امنیت کامل در این دو شهر برقرار است ولی ما توصیه می‌کنیم که فقط به کاظمین سفر کنند.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور خاطر نشان کرد: 40 ایستگاه بین نجف و کربلا مشخص شده است و در صورتی که یکی از زائران مفقود شد یکی از خانواده‌های آنان می‌توانند به این ایستگاه‌ها مراجعه کنند همچنین ضروری است که زائران برای رفاه و اطلاع از آخرین اخبار حتما از رادیو اربعین استفاده کنند.

انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.