سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا ایرانی‌ها از مطالعه کتاب گریزانند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد مطالعه و کتاب‌خوانی وضعیت مطلوبی در ایران ندارد و عمدتاً مردم ایران از خرید و یا مطالعه کتاب گریزانند و اقدامات لازم و جدی جهت ترویج و اشاعه فرهنگ مطالعه صورت نگرفته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، به گفته اکثر جامعه شناسان، اقوام و مللی که با مطالعه مانوس بوده و کتاب و کتابخوانی در میانشان رواج بیشتری داشته، توانسته‌اند فرهنگی ماندگارتر و پویاتر از خود به جای بگذارند و میراث فرهنگی و گنجینه‌های معارف و دستاوردهای عالمان و فرهیختگان خود را به نسل‌های دیگر منتقل کنند.

احادیث متعددی وجود دارد که مبین اهمیت کتاب و کتابخوانی در سیره معصومین است، تا آن جا که معصومین کتابخوانی و مطالعه و تفکر را در حد فریضه برای امت می‌دانند. کتاب و کتاب‌خوانی و میزان گرایش به مطالعه، امروزه یکی از شاخص‌های توسعه به شمار می‌رود.

کتابداران کتابخانه‌ها، از عوامل موثر در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به شمار می‌روند. کتابداران با روش‌های خلاقانه خود می‌توانند فعالیت‌های کتابخوانی را رشد داده و حتی به حوزه‌های بیرون از کتابخانه بکشانند. اگر کتابداران کتابخانه‌ها از حیث علم کتابداری و اخلاق انسانی، رشد داشته باشند، بدون تردید، همچون معلمان و استادان جامعه، معماران نسل‌های آینده بشر خواهند بود.

کتابخانه‌های عمومی در صورت برخورداری از کتاب‌های مناسب و کتابداران متخصص و توجه به نیازهای مراجعه کنندگان، می‌توانند عامل موثری در تشویق اقشار مختلف مردم به مطالعه باشد.

کتابخانه‌های عمومی اگر جایگاه واقعی خود را بیابند و امکانات لازم و گستردگی متناسب با رشد جمعیت را به دست آورند، جامعه مخاطب آنها از حیث تاریخی و اجتماعی در درجه‌ای از بلوغ و قدرت گزینش قرار می‌گیرد که نه تنها برآورنده نیاز اطلاعاتی هر متقاضی و زمینه ساز رویکرد مردم به سوی مطالعه و کتابخوانی است، بلکه می‌تواند به عنوان پشتیبان تحقیقات در کشور و ضمانتی مطمئن برای سلامت جامعه باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد اصفهانی، امام جمعه قاین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به اهمیت توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، ضرورت جامعه است. در حال حاضر آن طور که باید فرهنگ مطالعه و کتابخوانی بین مردم وجود ندارد و مردم باید بیش از این به مطالعه بپردازند.

امام جمعه قاین با بیان اینکه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه مغفول مانده است، گفت: یکی از دلایل مغفول ماندن مطالعه بین افراد، عدم معرفی منابع به مردم است، چراکه گاهی مردم نمی‌دانند چه کتابهایی را باید بخوانند.

نرگس عظیمی‌فر، کتابخوان نمونه جوان از بشرویه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: گران بودن کتاب هر چند یکی از علت‌های کاهش رغبت مردم به مطالعه است اما برای برخی از افراد تنها یک بهانه است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر با وجود کتاب‌های دیجیتال نمی‌توان بهانه آورد که چون هزینه خرید کتاب در حال افزایش است مطالعه نمی‌کنم و از طرف دیگر با عضویت در کتابخانه‌ها با مبلغ بسیار کمی به منابع بزرگ مطالعاتی دست می‌یابیم.

کتابخوان نمونه جوان از بشرویه که کارشناسی ارشد ریاضی و مدرس دانشگاه پیام نور و علمی کاربردی است، ادامه داد: من بیشتر به خواندن کتب اعتقادی و مذهبی علاقه دارم و معتقدم انس با کتاب زمینه رشد فکری انسان را بوجود می‌آورد.

سمانه دادرس مقدم، مسئول کتابخانه عمومی عبدالکریم اشراق بیرجندی نیز در گفت و گو با ایسنا گفت: می‌توان با ابداع گروه‌های مطالعاتی، تشکیل انجمن ادبی و برخورد شایسته با اعضاء، کتابخانه‌ها را به رشد و شکوفایی رساند. منبع اطلاعات، کتابخانه‌ها هستند و تا جامعه‌ای تحصیلات و فرهنگ بالایی نداشته باشد پیشرفتی نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه کودکان را از همان کودکی به خواندن کتاب تشویق کنیم، تاکید کرد: کودکان از خانواده و پدر و مادر مطالعه کردن را می‌آموزند و بودن کتاب در خانه، کودک را ترغیب به مطالعه کتاب می‌کند. به کودکان خود کتاب هدیه دهید. بودن مجلات، کتاب‌های کودک و کتابهایی که مورد علاقه کودکان است، کودکان را آماده برای مطالعه کردن می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین بابایی نژاد، امام جمعه فردوس با اشاره به اینکه مطالعه راهی برای افزایش بینش، دانش و پیشرفت انسان است، تصریح کرد: با وجود اینکه دین اسلام با کتاب و قرآن عجین شده است و خداوند در آیه‌ای از قرآن به کتاب و قرآن قسم خورده است، آن طور که باید فرهنگ کتاب و کتابخوانی بین مردم جامعه وجود ندارد.

وی ادامه داد: به رغم تأکیدی که بر کتابخوانی و مطالعه شده، میزان مطالعه بین مردم بسیار کم بوده و مسئولان باید به این امر مهم توجه ویژه داشته باشند. مطالعه راهی برای افزایش دانش و بینش و پیشرفت انسان است و افزایش اطلاعات انسان جز با کتاب خواندن و مطالعه محقق نمی‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین بابایی نژاد، نبود چاپخانه‌های متعدد، گرانی کاغذ و نبود کتاب‌های مفید و خوب را از عوامل مغفول ماندن مطالعه در جامعه دانست و گفت: هر سال نمایشگاه بزرگ کتاب در تهران برگزار می‌شود در صورتی که باید این نمایشگاه در تمام شهرستان‌ها و استان‌ها نیز برای استفاده هر چه بیشتر مردم برگزار شود.

حجت الاسلام و المسلمین مهاجریان‌مقدم، امام جمعه طبس با اشاره به اینکه راه‌های زیادی برای افزایش علم و آگاهی وجود دارد، افزود: خواندن کتاب یکی از راه‌های رسیدن به علم و آگاهی است و فرهنگ اسلام نیز برای خواندن کتاب اهمیت زیادی قائل شده است، به اندازه‌ای که امام علی(ع) می‌فرمایند" کتاب‌ها بوستان باغ‌های علما و دانشمندان هستند".

وی ادامه داد: باید دقت کنیم که کتاب‌های مفید را برای مطالعه انتخاب کنیم، چرا که بعضی از کتاب‌ها نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه موجب انحراف جامعه می‌شود. آنچه در زندگی انسان بروز و ظهور می‌کند براساس ذهنیات و معلوماتی است که انسان‌ها دارند و به همین دلیل، مطالعه تأثیر مهمی در رفتار، گفتار و آداب و رسوم زندگی انسان‌ها دارد.

وی با اشاره به مغفول ماندن فرهنگ مطالعه بین مردم، وجود سرگرمی‌های متعدد و فضای مجازی را از جمله عوامل این غفلت در جامعه عنوان کرد.

امام جمعه طبس خاطرنشان کرد: معلمان و مدارس باید دانش آموزان را با اهمیت کتاب و کتابخوانی آشنا کنند و ذوق و شوق لازم را بین دانش آموزان برای گرایش به مطالعه ایجاد کنند.

منبع: ایسنا
 برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
انتهای پیام

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.