سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان؛

کرمان از استانهای پیشرو در ذخیره خون بند ناف

رییس جهاد دانشگاهی استان کرمان با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 2هزارنفر عضو بانک ذخیره خون بند ناف شده اند، گفت: هم اکنون این استان از استانهای پیشرو کشور در بحث ذخیره خون بند ناف محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ دکتر رضا کامیاب مقدس با بیان اینکه خون بند ناف مملو از سلول‌های بنیادی است، افزود: در گذشته خون بندناف بعد از زایمان به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شد، این درحالیست که امروزه از این منبع، برای فراهم کردن سلول‌های بنیادی استفاده می شود.

وی خاطرنشان کرد: سلول های بنیادی قابلیت تبدیل شدن به سلول ها و اندامهای مختلف بدن مانند: سلول های قلب، پانکراس و ... را دارند.

به گفته ی کامیاب مقدس، هم اکنون ایران یکی از 10کشوریست که به دانش سلول های بنیادی دست پیدا کرده است.

رییس جهاد دانشگاهی استان کرمان با اعلام اینکه از خون بند ناف بعد از آزمایشات خاص، سلول های بنیادی استخراج می شود، تصریح کرد: این سلول ها طی شرایط خاصی، در تانکرهای نیتروژن دار و دمای بسیار پایین نگهداری می شوند و تا دهها سال می توانند زنده بمانند.

وی با بیان اینکه می توان از سلول های بنیادین در آینده برای درمان بیماری های صعب العلاج استفاده کرد، یادآور شد: ذخیره خون بند ناف در درمان بیمار های خونی مانند: سرطان خون، تالاسمی، فلج مغزی، اخیراً نواقص سیستم ایمنی و ... مؤثر بوده است.

کامیاب مقدس با اعلام اینکه شهر کرمان بیشترین ذخیره خون بند ناف را در استان داراست، گفت: از شهرستان های جیرفت، رفسنجان، سیرجان، بم و استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان مراجعات زیادی برای ذخیره خون بند ناف صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه برای ذخیره خون بند ناف، خانم باردار 2ماه قبل از زایمان، بعد از یک سری آزمایشات خاص و تایید بانک خون رویان، برای جدا کردن بند ناف آماده می شود، افزود: روز زایمان اینکار توسط خون گیر بند ناف انجام و در بانک رویان ذخیره می شود.

یادآور می شود: بانک خون بند ناف، سال 1387در کرمان راه اندازی شده و هم اکنون در خیابان شهید باهنر مستقر است.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: خون بند ناف ، کرمان ، پیشرو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.