سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پروازهای شرکت های هواپیمایی تا اطلاع ثانوی تعطیل می شود!!

موضوع بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بابت دریافت سوخت پس از تغییرات نرخ بنزین، به مشکلاتی تبدیل شد که تا کنون رفع نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،ماجرا از زمانی شروع شد که نرخ بنزین تغییر کرد و موضوع بدهی شرکت های هواپیمایی به شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی به معضل تبدیل شد بدون آنکه رفع شود.

براساس گفته مسولان شرکت پالایش و پخش در حال حاضر میزان مطالبات معوق شرکتهای پخش از ایرلاین ها بابت ارائه سوخت بیش از هزار میلیارد تومان است و شرکت ماهان با 348 میلیارد تومان رکوددار بیشترین بدهی است  و پس از آن شرکت هواپیمایی آسمان با 253 میلیارد تومان، ایران ایر با 220 میلیارد تومان و ایران ایر تور با 54 میلیارد تومان در رده‌های بعدی بدهکاران شرکت پالایش و پخش  قرار گرفته اند.

مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به دنبال وصول مطالبات دست نیاز به وزارت اقتصاد و امور دارایی دراز کردند تا حساب‌های بانکی شرکت‌های هواپیمایی بدهکار را مسدود کنند و در کنار ای امر موضوع  قطع سوخت رسانی به این شرکت‌ها را نیز به عنوان یک گزینه در صورت عدم تسویه بدهی این شرکت‌ها ‌ مطرح کردند که البته این امر موجب شد تا مبلغی از این مطالبات پرداخت شود.

اما ماجرای این بدهی های تا جایی پیش رفت که شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به حرفی که در خصوص عدم تحویل سوخت زده بود عمل کردو به  هواپیمای‌ ماهان در فرودگاه امام خمینی (ره) ساعاتی سوخت نداد و این امر سرگردانی مسافران و تأخیر‌ پرواز‌ را به دنبال داشت و مدیر عامل شرکت هواپیمایی ماهان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان دلیل اصلی تاخیر این پرواز ،نداشتن سوخت هواپیما عنوان کرده بود.

روابط عمومی سازمان هواپیمایی نیز امروز از اختلاف حساب بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت سوخت در فرودگاه امام خمینی(ره) که باعث توقف سوخت‌رسانی به پروازهای این فرودگاه شده است،گفته و اینکه سازمان هواپیمایی در حال رایزنی برای حل این مشکل است.

اما سید ناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌‌های نفتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در این خصوص گفت:در این زمینه جلسات متعددی با وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری انجام شده است و شکایت از برخی شرکت‌های هواپیمایی بدهکار در دستور کار است با وجود این برخی ایرلاین‌ها اعلام می‌کنند که طلب‌هایی از دولت دارند و در صورتی که دولت گواهی لازم را صادر کند امکان تهاتر بخشی از این بدهی‌ها بین دولت و شرکت‌های هواپیمایی وجود دارد.

محمدرضا مظلومی مدیر امور بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه این شرکت مسئولیت تأمین و ذخیره‌سازی و توزیع سوخت را بر عهده دارد اظهار داشت: ما موظف هستیم که سوخت مورد نیاز شرکت‌های هواپیمایی را تأمین نماییم و در حال حاضر شرکت ملی پخش هیچ مشکلی برای تأمین سوخت هواپیماها ندارد.

وی با اشاره به اینکه بین شرکت‌‎های هواپیمایی و پخش مشکلات مالی وجود دارد گفت: شرکت هواپیمایی برای پرداخت بدهی خود به این شرکت مراجعه کرده اند و با ارائه ضمانت نامه در حال حاضر سوخت مورد نیاز خود را به صورت اعتباری دریافت می‌کنند.

وی تأکید کرد: تنها دو شرکت آسمان و ایران ایر تور در حال حاضر به دلیل اینکه به این شرکت مراجعه نکرده و ضمانت نامه‌ای ارائه نکرده است برای تأمین سوخت خود با مشکل مواجه است.

مدیر امور بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر اینکه پروازها در فرودگاه‌ها مشروط به پرداخت بهای سوخت است اظهار داشت: هم اکنون شرکت هواپیمایی آسمان 265 میلیارد تومان و ایران ایرتور 60 میلیارد تومان به شرکت ملی پخش بدهکار است. بدهی باقی شرکت‌های هواپیمایی با توجه به ارائه ضمانت‌نامه از سوی آنها به صورت اعتباری پرداخت خواهد شد.

احمد خلیلی مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایرتور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان از بدهی 60میلیارد تومانی به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران خبر داد و گفت: این میزان بدهی مربوط به سالهای گذشته است و ما از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی درخواست داریم این میزان دهی را درطی قسط بندی 8ساله دریافت نمایند تا مشکلی در ارائه خدمات به وجود نیاید.

وی تصریح کرد: بدهی حاصله بخاطر این بوده که هواپیمای توپولوف این شرکت خدمات ارائه نمی‌داد و درآمدی نداشت که بدهی را پرداخت کند.اما هم اکنون هواپیمایی ایران ایرتور قبل از دریافت سوخت پول را پرداخت می‌کند و مشکلی در پرداخت جاری نداریم. همچنین به همه استانها اعلام کردند که قبل از سوخت‌گیری هزینه را دریافت نمایند.

خلیلی تاکید کرد: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران کمی لطفی کردند و پول را به صورت نقدی دریافت می‌‌کنند در حالیکه ما می‌توانیم پول سوخت را به صورت هفتگی واریز و مابه‌التفاوت را به صورت ماهیانه بپردازیم.

وی خاطرنشان کرد: در خواستی که از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران داریم این است که پول سوخت بجای روزانه هفتگی از ما دریافت نمایند.

هوشنگ صدیق مدیرعامل شرکت هواپیمایی گفت: مشکلی در تامین سوخت نداریم تنها برخی مواقع به دلیل کمبود سوخت تاخیر در دریافت داریم.

وی تاکید کرد: این شرکت به هیچ وجه بدهی به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران ندارد و به صورت روزانه با پرداخت هزینه سوخت خود را دریافت می‌کند.

می‌توان گفت عامل اصلی تاخیر پروازها به گفته برخی از مسولان به دلیل کمبود سوخت و نیز بدهی شرکتهای هواپیمایی به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است اگر این روند ادامه پیدا کند شاهد زمین‌گیر شدن هواپیماها در کشور خواهیم بود حال باید منتظر ماند و دید مسولان دو شرکت برای ارائه خدمت بهتر چه برنامه دارند تا اعتماد مردم نسبت به انها سلب نشود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۲
مرتضی
۱۲:۴۰ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
چی شد!!!
ناشناس
۱۵:۱۵ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
چرا با اينكه قيمت نفت نصف شده ولي تو قيمت بنزين هيچ تاثيري نذاشته اصلاً مگه ميشه چيزي ارزون بشه تو كشور ما!!!!!!!