سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جای دانش و مدیریت در صنعت نفت خالی است/ مدیریت خوردگی هنوز در این صنعت جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است

مدیرکل راهبردی نظام نگهداری، تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت با اشاره به اینکه جای مدیریت و دانش نفت در صنعت خوردگی خالی است، گفت: صنعت نفت با وجود قدمت 108 ساله هنوز دانش کافی در زمینه خوردگی ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا اصل عربی مدیرکل راهبردی نظام نگهداری، تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت در نشست خبری سومین کنگره خوردگی صنعت نفت و شانزدهمین کنگره خوردگی ایران با محوریت مدیریت خوردگی اظهار داشت: با توجه به سرمایه‌گذاری کلان در صنعت نفت کشور که از حدود یکصد سال پیش تاکنون صورت گرفت و گسترش روز افزون تأسیسات و واحدهای عمرانی اعم از صنایع پایین دستی و بالادستی آن، اهمیت کنترل و کاهش خسارات و هزینه‌های جانی و مالی، زیست محیطی ناشی از خوردگی و در نهایت لزوم استقرار نظام مدیریت خوردگی را کاملا آشکار می‌کند.

وی تصریح کرد: در همین راستا معاونت امور مهندسی وزارت نفت با هدف کاهش هزینه‌‌های خوردگی نسبت به تهیه سند راهبردی مدیریت خوردگی و استقرار نظام مدیریت خوردگی در این صنعت اقدام نموده است.

اصل عربی ادامه داد: نتایج به دست آمده در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای پیشرفته صنعتی نشانگر آن است که خسارت و هزینه‌های ناشی از خوردگی در حدود 4.5 درصد تولید ناخالص ملی برآورد می‌شود این آمارها به مسئولان هشدار می‌دهد که جهت ایجاد انگیزه‌های لازم برای شناخت دقیق علل و مکانیزم‌های پدیده خوردگی و بکارگیری روش‌های پایش، کنترل و پیشگیری از این صدمات برنامه‌هایی مشخص تدوین نماید.

مدیرکل راهبردی نظام نگهداری، تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت ادامه داد: بی‌اعتنایی به مسائل خوردگی و نداشتن برنامه حفاظتی میزان خسارت خوردگی را افزایش می‌دهد و ریسک سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد. بررسی روابط میان ریسک و هزینه یکی از روش‌هایی است که از سوی مدیریت خوردگی برای تضمین سرمایه‌گذاری و جلب اعتماد سرمایه‌گذاری به کار گرفته می‌شود و الگوی شاخصی را برای تصمیم‌گیری و تلفیق هزینه‌ها به جهت کاهش هزینه به صورت منطقی ارائه می‌دهد.

وی افزود: توجه جدی به پدیده خوردگی و بکارگیری راه حل‌های عملی و منطقی جهت کاهش خسارات مالی، جانی و زیست محیطی ناشی از آن نیازمند رویکردی برنامه محور و نگاهی راهبردی به این موضوع است (ایجاد سیستمی که به وسیله آن عوامل تأثیرگذار هماهنگ شده و تحت کنترل در می‌آید و در نتیجه خسارات و هزینه‌های ناشی از خوردگی به حداقل ممکن کاهش می‌یابد) دستیابی به این اهداف مستلزم بکارگیری مدیریت خوردگی در سطوح مدیریتی و مالی است.

اصل عربی تأکید کرد: بررسی و حل مسائل و مشکلات کلان خوردگی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و ارائه راهکارهای اساسی، منطقی، علمی در این خصوص نیازمند رویکردی برنامه محور است که مدیریت خوردگی بخشی از سیستم مدیریت یکپارچه است که مربوط به توسعه اجرا بازنگری و حفظ خط مشی خوردگی است. خط مشی خوردگی چهارچوبی را جهت تشخیص ریسک‌های مرتبط با خوردگی و توسعه اجرای روش‌های مناسب کنترل این ریسک‌ها ارائه می‌کند.

مدیرکل راهبردی نظام نگهداری، تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت با اشاره به اینک هصنعت خوردگی در کجای کانون توجه مدیران قرار دارد گفت: باید با روش‌های به روز بتوانیم از هزینه‎های زیادی که بابت خوردگی در صنعت نفت پرداخت می‌شود صرفه‌جویی کرده تا چرخه اقتصاد کشور به چرخش درآید.

وی افزود: روش‌های پیشگیرانه در حال حاضر تبدیل به روش‌های پیش اقدام شده است و در این زمینه سیستم‌هایی را طراحی می‌کنند که خرابی را به صفر برساند.

اصل عربی با تأکید بر اینکه دانش و فرآیند مدیریت خوردگی در کشور کهنه شده است اظهار داشت: دنیا در حال حاضر در این موضوع با استفاده از تکنولوژی‌های جدید سریع‌تر پیشرفت کرده به طوری که تمام حوزه‌های فلزی تبدیل به کامپوزیت شده است به طوری که این یکی از روش‌هایی برای حذف خوردگی است. برای اینکه در صنعت نفت اقدامات اساسی رخ دهد پژوهشگاه نفت باید برنامه‌ریزی اصولی در این زمینه داشته باشد.

وی از تدوین سند راهبردی مدیریت خوردگی در صنعت نفت خبر داد و گفت: این سند به مرحله تدوین رسده و سه سال است که با امضای وزیر نفت ابلاغیه آن صادر شده است و برای اینکه بتوانیم این سند را در صنعت نفت راه‌اندازی کنیم نیاز به برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان مدت و بلند مدت دارد و در این زمینه سیستم نرم‌افزاری در اصول مهندسی طراحی شده است.

مدیرکل راهبردی نظام نگهداری، تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت ادامه داد: برای اینکه به نتیجه درست و اصولی در صنعت خوردگی دست پیدا کنیم باید شناخت، برنامه و اقدامات اساسی را در دستور کار خود قرار دهیم اگر این سه موضوع نباشد انتظار ما واهی خواهد بود. ذهنیت ما این است که برای خوردگی صنعت نفت از ظرفیت علمی استفاده شود.

مدیرکل راهبردی نظام نگهداری، تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت با بیان به اینکه فناوری‌های زیادی در کشور انجام شده اما هنوز دانش و فناوری‌ها در عرصه‌های مختلف به خدمت گرفته نشده است چراکه این موضوع از این امر نشأت می‌گیرد که شناختت ما از پدیده خوردگی و هزینه‌ها برای ما ملموس نبوده است.

اصل عربی تدوین نقشه راه برای تحقق مدیریت خوردگی در صنعت نفت، پژوهش و فناوری در زمینه مدیریت خوردگی، ساماندهی و استفاده از مشاوران و پیمانکاران محورهایی است که می‌تواند به صنعت خوردگی کشور در عرصه نفت کمک کند.

وی با تأکید بر اینکه جای مدیریت و دانش در نفت خالی است، گفت:علی‌رغم اینکه صنعت نفت 108 سال قدمت دارد اما هنوز اطلاعات و تجربیات دقیقی در عرصه مدیریت خوردگی ندارد این موضوع نیازی به برنامه آموزشی ندارد بلکه رویکرد ارتقای آموزش را در این صنعت باید افزایش داد.

اصل عربی ادامه داد: نزدیک 200 استاندارد برای مهندسی خوردگی در کشور تدوین شده است و یکی از اهداف سند توسعه استانداردها به روزرسانی و بومی‌سازی آنها با توجه به شرایط آب و هوایی است که شرکت‌های شل و بی پی در این زمینه اطلاعات اساسی را جمع آوری کردند در حالی که ایران هنوز سیستم حسابداری صنعتی در نفت ندارد.

وی افزود: 70 درصد تجهیزات صنعت نفت تحت تأثیر مدیریت خوردگی هستند که باید به آن توجه شود.

فرشته رضایی دبیر کنگره خوردگی از برگزاری سومین کنگره خوردگی در روز سوم و چهارم آذر ماه خبر داد و گفت: این همایش با محور مدیریت خوردگی، روش‌های نوین و پایش، روش‌های جلوگیری با استفاده از پوشش و فناوری‌های نانو خوردگی در سیستم‌های نیروگاهی و آب و فاضلاب برگزار می‌شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.