سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک

ابتلای هشت و چهار دهم درصد از جمعیت استان مرکزی به دیابت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت : هشت و چهار دهم درصد جمعیت استان مرکزی به دیابت مبتلا هستند .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک طاهر احمدی با اشاره به اینکه 8.4 درصد جمعیت استان مرکزی به این بیماری مبتلا هستند گفت: در تمامی شهرستان های استان کلینیک دیابت با حضور پزشک دوره دیده دیابت ، پرستار ، کارشناس تغذیه و روانشناس فعال  است  که به بیماران دیابتی خدمات درمانی لازم را ارائه می  کند .

وی افزود : 400 میلیون نفر در دنیا مبتلا به بیماری دیابت  هستندکه تا 15 سال آینده این رقم به 600 میلیون نفر افزایش می‌یابد و در این میان سالانه پنج میلیون نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی افزود : در ایران  بیش از چهار و نیم  میلیون نفر دیابت دارند که تا دو سال آینده به شش میلیون نفر افزایش می‌یابد و این در حالی است که 50 درصد از دیابت خود خبر ندارند.

احمدی  با بیان اینکه در سال 93، وزارت بهداشت یک میلیون بیمار دیابتی را شناسایی کرده است گفت: دیابت، شایع‌ترین بیماری غیرعفونی در ایران و بیماری خاموش و خزنده‌ای است،به ویژه دیابت نوع 2 که در غفلت کامل میزبان پیشروی می‌کند و حتی در موارد بسیاری وقتی به‌طور کامل فرد را مبتلا می‌سازد، هیچ صدایی و علامتی از خود بروز نمی‌دهد. 

وی افزود : همه افراد بخصوص افراد بالای 40 سال باید با مشورت پزشک خود آزمایش دیابت بدهند و در صورت عدم ابتلا در دوره‌های معینی که متخصص تعیین می‌کند، این آزمایش را تجدید کنند. 

احمدی گفت : افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی با میزان شاخص توده بدنی مساوی یا بیشتر از25 کیلوگرم و افراد دارای زندگی بی تحرک و سابقه مثبت دیابت درخانواده درجه یک بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با اشاره به اینکه، تحقیقات نشان می دهد شمار بیماران دیابتی به طور چشمگیری به علت گسترش پدیده چاقی همراه با شیوه های ناسالم زندگی رو به افزایش است، توصیه می‌کند هم‌استانی‌ها با رعایت الگوی تغذیه مناسب، کاهش مصرف قند، نمک و چربی و استفاده از پنج وعده سبزی و میوه در روز، و ورزش از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ت
برچسب ها: اراک ، دیابت ، مبتلا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.