سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در برنامه نگاه یک مطرح شد؛

از سال 2011 رشد علمی کندی شد/ رشد علمی از سال 84 به بعد آغاز شد/ چرخه تولید علم صرفاً تولید مقاله نیست

معاون وزیر علوم گفت: رشد علمی در سال 1390 به 1.36 رسیده بود که از سال 20011 روند رشد علمی به دلایل مختلف کند شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ضیاء هاشمی معاون وزیر علوم در برنامه نگاه یک درباره رشد علمی کشورمان اظهار داشت: از سال 84 که رشد علمی دو دهم درصد بود این  هر سال یک دهم افزایش یافت تا به 1.36 در سال 1390 رسید.

وی ادامه داد: از سال 2011 به بعد به دلایل مختلف روند رشد علمی  کند شد  که یکی از این دلایل کمبود ظرفیت‌ها و امکانات بود.

معاون وزیر علوم با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری برای افزایش رشد علمی و گام‌هایی که ایشان در این راستا برای ترقی علم برداشتند یادآور شد: دلیل کندی رشد علمی از یک مقطع عدم سرمایه‌گذاری در حوزه علم و فرسودگی تجهیزات علمی است که دولت و مجلس در این زمینه دغدغه دارند.

وی تاکید کرد: تولید علم را مولدان تولید می‌کنند و هر چه امکانات و تسهیلات کمتر شود خروجی محصول آن‌ها هم کمتر خواهد شد و ضمناً علم از اقتصاد نیز متأثر است و وقتی اقتصاد با کندی رشد مواجه باشد علم نیز تأثیر می‌پذیرد و لذا تحریم‌ها هم در کندی رشد علم تأثیرگذار بوده‌اند.

هاشمی با اشاره به دغدغه رشد علمی  در بین آحاد مردم و جامعه علمی یادآور شد: امید است که با تلاش برای رسیدن به سطح علمی بالاتر  زندگی بهتری داشته باشیم..

در ادامه برنامه نگاه یک  محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون موزش و تحقیقات مجلس با اشاره به این که از سال 84 به بعد رشد علمی بسیار خوب بوده گفت: در آن زمان تحریم و محدودیت خرید تجهیزات داشتیم و کشورهای دیگر از فروش تجهیزات به ما امتناع می‌کردند و ما با پیگیری منویات مقام معظم رهبری رشد علمی را افزایش دادیم.

هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم همچنین با بیان این که لزوماً حاشیه‌سازی و حاشیه پردازی ها در وزارت علوم نیست به موضوع بورسیه‌ها اشاره کرد و گفت: در مورد بورسیه‌ها تخلفی انجام شده بود که در این راستا وظیفه وزارت علوم این بود که این موضوع را بررسی کنند که آیا تخلفی صورت گرفته است یا نگرفته است که البته موضوع بورسیه‌ها ربطی به این دو سال ندارد و این موضوع مربوط به پیش از این دو سال بوده است.

وی با بیان این که شروع مطلب دیوان محاسبات بود گفت: مسئولین وقت دیوان محاسبات اعلام کردند که این موضوع پیش از این‌ها شروع شده بود که اگر قانونی نبوده باید جلوی آن گرفته شود.

هاشمی تاکید کرد: وزارت علوم رسماً اعلام کرد که هیچ اسامی را در ارتباط با پرونده بورسیه‌ها منتشر نکرده و کسانی که اسامی را منتشر کرده‌اند تخلف کرده‌اند و نهادهای اطلاعاتی، انتظامی و قضایی می‌بایست با آن‌ها برخورد کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر این که وزارت علوم رسماً اعلام کرد که نه تنها این اسامی را منتشر نکرده بلکه قویاً مخالف چنین اقدامی است گفت: اصل جلوگیری از امتیازات غیرقانونی را همه بزرگان قبول دارند و موضع وزارت علوم نیز همین مهم است.

 تمام تلاش وزارت علوم باید این باشد که حاشیه‌سازی‌ها کمتر ایجاد شود

در ادامه اظهارات هاشمی، زاهدی نیز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز با بیان این که حاشیه‌سازی‌ها  در دو سال گذشته زیاد بوده است  به برگزاری کنسرت در حاشیه جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان در برخی دانشگاه‌ها و برگزاری اردوهای مختلف اشاره کرد و گفت: این‌گونه موضوعات حاشیه‌سازی ایجاد کرده که اگر همان موقع با مسئولین ذی‌ربط در دانشگاه‌ها برخورد می‌شد قطعاً این حواشی ایجاد نمی‌شد لذا تمام تلاش وزارت علوم باشد این باشد که حاشیه‌سازی‌ها کم باشد.

 مصوبه شورای انقلاب فرهنگی مبنای برگزاری اردوهای دانشجویی است

هاشمی در بخش دیگری از این گفتگو در خصوص برگزاری اردوهای مختلف و این که تعداد این دست اردوها چه مقدار بوده است گفت: مبنای ما همواره قانون است و یکی از مبانی که در مورد برگزاری اردوها همواره بر آن تاکید شده است مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 82 است که ما نیز همین را مبنای کار قرار دادیم ضمن این که طبق بند 11 همین مصوبه اردوهای مختلف در سفرهای دانشجویی نیز ممنوع اعلام شده است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان این که برگزاری اردوهای ضوابطی دارد گفت: یک دانشگاه بزرگ متوسط در طول سال حدود هزار برنامه فرهنگی دارد و اردوهایی را در راستای این برنامه‌های فرهنگی ایجاد می‌کند که موارد معدودی به صورت اردوهای مختلط برگزار شده که در این رابطه تذکر داده شده و برخورد نیز انجام شده است.

 برگزاری کنسرت‌ها و اردوهای مختلف دانشجویی در سیاست ما نیست و با آن برخورد می‌شود

وی همچنین اضافه کرد: تعداد این اردوها زیاد نیست ولی همین تعداد کم نیز باید برخورد شود بنابراین برگزاری کنسرت‌ها و اردوهای مختلف دانشجویی در سیاست ما نیست و با آن برخورد شده  و می‌شود.
هاشمی در ادامه برنامه با اشاره به این که شاهد افت جایگاه علم در طی دو سال گذشته نبوده‌ایم گفت: سال 2011 رشد علم دچار افت شده بود.

وی با بیان این که در سال 2011 در پایگاه اسکوپوس رتبه کشورمان به 17 رسیده بود ادامه داد: توقف رشد علم مربوط به این دولت نمی‌شود.

معاون وزیر علوم با اشاره به این که قبل از تحویل دولت جدید شاهد افت رشد علمی بودیم خاطر نشان کرد: در دولت جدید افت علمی طبق شاخص مورد نظر نداشتیم.

هاشمی با اشاره به این که شاخص سنجش علم متفاوت است بیان کرد پایگاه استناد متفاوتی همچون اسکوپوس و آی اس آی وجود دارد.

وی با بیان این که سهم ایران در تولید علم از سال 80 روند مثبتی داشته است اظهار داشت: علمدار رشد علم در کشور مقام معظم رهبری به عنوان بالاترین مقام کشور بوده‌اند.

معاون وزیر علوم با بیان این که در 6 ماهه اول سال جاری 23 هزار و 600 مقاله داشتیم عنوان کرد: در مقطعی شاهد افت رشد علمی بودیم ولی در دو سال اخیر شاهد روند رشد بوده‌ایم.

 حاشیه‌سازی بر وزارت علوم اثر می‌گذارد

 هاشمی با اشاره به این که توقف رشد علمی از سال 90 بوده است اما از سال 93 شاهد روند رشد بوده‌ایم بیان کرد: حاشیه‌سازی بر وزارت علوم اثر می‌گذارد

وی با بیان این که در سال‌های 90 و 91 حمایت از اساتید کم شده است عنوان کرد: وزارت علوم عضوی از یک تیمی است که با بخش‌های مختلفی تعامل دارد و در تعاملات حاشیه می‌تواند ایجاد شود.
معاون وزیر علوم با اشاره به این که بخشی از کند شدن سرعت عادی به نظر می‌رسد زیرا رقابت‌ها زیاد می‌شود گفت باید از ظرفیت‌های خالی استفاده کرد تا رشد ایجاد شود پس حرکت از رتبه 40 به 30 خیلی راحت تر از حرکت از رتبه 30 به 20 است زیرا رقابت‌ها سنگین می‌شود.

 حاشیه‌سازی و سیاست زدگی برای دانشگاه سم است

هاشمی با بیان این که بخشی از کاهش شیب رشد درست است ادامه داد: حاشیه‌سازی و سیاست زدگی برای دانشگاه سم است پس نباید به این امور دست زد

زاهدی در ادامه برنامه با اشاره این که رقبای ما نتوانستند خوب رشد پیدا کنند بیان کرد: ترکیه که یکی از رقبای ما است آن‌ها هم نتوانستند به خوبی عمل کنند.

وی با اشاره به این که فضای دانشگاه‌ها ملتهب شده است ادامه داد: چند سرپرست برای وزارت علوم منسوب شده‌اند و یا وزیر علوم 9 ماه در سر کار بوده است اما با حاشیه‌های زیادی مواجه بوده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به این که برخی از سرپرستان دانشگاه‌های بزرگ کشور بیش از 16 ماه سرپرست داشته اند ادامه داد: دانشگاه پیام نور در تمام مدت با سرپرست اداره شده است.

وی با اشاره به این که تعداد مقالات ثابت مانده است گفت: تولید علم با حالت ثابت و خطی مواجه بوده است لذا شاهد کاهش شیب بوده‌ایم.

وی با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با روسای دانشگاه‌ها گفت: باید شاخص‌های پیشرفت کیفیت علم را مورد بررسی قرار دهیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: شاخص‌هایی وجود دارد که عرف بین‌المللی بدون در نظر گرفتن مسائل و مشکلات حاشیه‌ای آن‌ها را می‌پذیرد.

چرخه تولید علم صرفاً در تولید مقاله محدود نمی‌شود

زاهدی با اشاره به ایده تولید علم از نظر تا عمل ادامه داد: از مرحله ایده چرخه تولید علم صرفاً در تولید مقاله محدود نمی‌شود پس باید بپذیریم وضعیت تولید علم از چرخه نظر تا تولید ثروت مناسب نیست و این روند کاهش یافته است.

وی با اشاره به این که در دو سال گذشته تعداد مقالات این دیکس شده که مربوط به وزارت علوم بوده نسبت به دوران قبلش افت پیدا کرده است اما این روند را علوم پزشکی پوشش داده است گفت: نباید اصرار داشته باشیم که کاهش شیب رشد نداشته‌ایم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به این که کاهش شیب با میزان تولید متفاوت است اظهار داشت: تولیداتمان در خط ثابت قرار دارد.

زاهدی با اشاره به بحث بورسیه‌ها که مورد توجه رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است اظهار داشت: در مقطعی یک فردی اعلام کرد که 3 هزار و 700 بورسیه غیرقانونی در کشور داریم اما باید بگویم امکان ندارد وزارت علوم چنین تخلف بزرگی کرده باشد.

وی با اشاره به اسامی بورسیه‌های غیرقانونی در سایت‌ها اظهار داشت: چه طور می‌شود فرزند شهیدی که نخبه بوده است در سایت قرار بگیرد و یا این که فرزند یکی از فرزندان افراد مورد قبول نظام در لیست قرار گرفته باشد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به این که در حوزه تولیدات علمی از همه ظرفیت‌های علمی کشور استفاده نکرده‌ایم گفت: باید بتوانیم از ظرفیت‌های موجود بهترین استفاده را کنیم.

انتهای پیام/


برچسب ها: نگاه یک ، هاشمی ، رشد علمی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.