سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاد فاجعه هیسل زنده شد / بازگشت بعد از ۳۰ سال

بازیکنان تیم ملی ایتالیا بر سر یادواره کشته شدگان فاجعه هیسل رفتند.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان  تیم ایتالیا که برای یک دیدار دوستان به در بلژیک حضور دارد بر سر یادواره کشته شدگان فینال جام باشگاه های سال 1985 مقابل لیورپول حاضر شد.
ورزشگاه کینگ بائودوئین که در محل ورزشگاه هیسل سابق بنا شده است، میزبان آتزوری خواهد بود و لاجوردی پوشان با مغتنم شمردن فرصت به دست آمده یاد و خاطره 39 کشته شده ورزشگاه هیسل را زنده کردند. 
در این مراسم یادبود ، کارلو تاوکیو ریاست فدراسیون فوتبال ایتالیا و ماریلا شیره آ، همسر گائتانو شیره آ کاپیتان یوونتوس درآن بازی غم انگیز، هم حضور داشتند.
ابتدا جیانلوئیجی بوفون و کیه لینی کاپیتانهای اول و دوم باشگاه یوونتوس با تقدیم گل، به کشته شدگان هیسل ادای احترام کردند و سپس همسر شیره آ که در آن بازی تراژیک کاپیتان تیم یوونتوس بود به صحبت پرداخت.
وی گفت :به یاد دارم همسرم روی سکویی ایستاده بود و به هواداران می گفت آرام باشید که ما برای شما بازی می کنیم. به یاد دارم وقتی قهرمان شد، خوشحالی نکرد و تنها وقتی از هواپیما خارج شد، جام را به عکاسان نشان داد. قلب او به خاطر هواداران یوونتوس پر از غم بود. به نظرم آن بازی باید برگزار می شد، جدای از حقیقت اینکه این تراژدی رخ داده بود برای آرامش خاطر آن هواداران یوونتوس باید قهرمان می شد. به یاد دارم گائتانو چند شب بعد از این اتفاق نمی توانست بخوابد و می گفت ای کاش می توانست برای جلوگیری از این اتفاق کاری می کرد. حتی بازیکنان هم در آن بازی نمی دانستند چند نفر کشته شده اند و وقتی به فرودگاه رسیدند فهمیدند عمق فاجعه تا چه اندازه است.
فاجعه هیسل:
دیدار یوونتوس و لیورپول در فینال جام باشگاه های اروپا سال 1985 در ورزشگاه هیسل واقع در بلژيک برگزار شد اما یک ساعت قبل از شروع مسابقه ، تماشاگران لیورپول با شکستن فنس هایی که میان آنان و طرفداران یوونتوسی ها برای جدایی و جلوگیری از کشمکش و درگیری قرار داده شده بود به طرفداران یووونتوس حمله ور شده و آن ها را مورد ضرب و شتم قرار دادند ، یوونتوسی ها که انتظار اين حرکت را از لیورپولی ها نداشتند ناچار با آنها در گیر شده و به ناگاه عقب نشينی کردند با فشار يوونتوسی ها به دیوارهای پیرامون ورزشگاه، منجر به ویرانی آن گشت و باعث شد که روی سر آن ها ویران گردد و در پی این حادثه 39 نفر که اکثراً از طرفداران یوونتوس بودند ، به کام مرگ رفتند و بیش از ۳۰۰ نفر هم صدمه دیدند.
با این وجود بازی فینال برگزار شد و یوونتوسی ها با تک گل میشل پلاتینی قهرمان شدند . بعد از این مسابقه لیورپولی ها به همراه تمام باشگاه های انگليسی از بازی با تیم های اروپایی در مسابقات مختلف به مدت 5 سال محروم شدند و آن سال ، سال سياه جام باشگاههای اروپا نام گذاری شد .
دیدار امشب آتزوری مقابل بلژیک به مناسبت ادای احترام به کشته شدگان هیسل برگزار می شود و قرار است که بازیکنان دو تیم با پوشیدن پیراهنی که روی آن نوشته شده : "29-5-1985 هیچ وقت فراموش نمی شود." به زمین مسابقه بیایند.

*برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.