سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردبیل؛

رشد اقتصادی استان با توسعه تجارت و صادرات

ازجمله عواملی که تأثیر به سزایی در رشد اقتصادی اکثر کشورها و استان‌های در حال توسعه داشته، اتکا به تجارت خارجی بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ به علت وابستگی شدید کشورها به درآمدهای صادراتی و واردات مورد نیاز جهت پی‌ریزی صنعتی، تجارت خارجی نقشی اساسی و انکارناپذیر در رشد اقتصادی این کشورها دارد و امروزه این موضوع باید در استان‌های ایران نیز در نظر گرفته شود تا بتوانیم کشورمان را در راستای توسعه در عرصه‌های مختلف پیش ببریم.

مطالعات در مورد تجارت خارجی و رشد اقتصادی نشان می‌دهد که صادرات و واردات می‌توانند نقش قابل توجهی در رشد اقتصادی داشته باشند از سویی دیگر می‌توان گفت در تحول اقتصادی کشورها به سوی رشد، بین الگوی تولید و واردات و صادرات پیوندی ناگسستنی وجود دارد و می‌توان آن‌ها را به عنوان عاملی مهم و تأثیرگذار در کشورهای و استان‌های در حال توسعه، وارد مدل رشد کرد.

استان اردبیل نیز یکی از این استان‌هایی است که ظرفیت توسعه در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف را داراست و در بخش‌های مهم کشاورزی و گردشگری دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی است که اگر تفاهم نامه‌ای با کشورهای دنیا تنظیم شود و مسئولان استانی اهتمام ویژه‌ای داشته باشند در این زمینه شاهد توسعه اقتصادی استان‌مان خواهیم بود.

استاندار اردبیل با اشاره به ظرفیت‌های استان اردبیل در زمینه‌های مختلف، این استان را بستری مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی دانستو تصریح کرد: حضور سرمایهگذاران در استان اردبیل می‌تواند زمینه ساز توسعه این استان در بخش‌های مختلف باشد که البته نباید از این موضوع چشم پوشی کرد که رشد اقتصادی منطقه صددرصد به دنبال رشد تجارت این استان رقم خواهد خورد.

مجید خدابخش در خصوص سفر اخیر رایزنان اقتصادی سفارت‌های جمهوری اسلامی ایران به این استان و دیدار با این رایزنان، گفت: با استقرار دولت یازدهم وظیفه ارائه تسهیلات و فضاسازی برای سرمایه‌گذاری و صادرات را برعهده خواهیم گرفت و امیدواریم با رفع مشکل مبادلات بین بانکی تا 20 آذرماه وارد مرحله جدیدی در تجارت خارجی بشویم که این امر می‌تواند توسعه و پیشرفت استان را در عرصه‌های مختلف به دنبال داشته باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت‌های خوبی در حوزه گردشگری این استان وجود دارد که می‌تواند زمینه جذب گردشگران خارجی را فراهم سازد و انتخاب سرعین و مشگین‌شهر به‌ عنوان مناطق نمونه گردشگری در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسیده است که قرار است این پیشنهاد در صحن علنی نیز مطرح شود و در ادامه سرمایه‌گذاران علاقه‌مند می‌توانند در بخش‌هایی نظیر مراکز اقامتی و تفریحی در این دو شهرستان سرمایه‌گذاری کنند که امیدواریم با سرمایه‌گذاری در این بخش بتوانیم استان اردبیل را از رکود در حال حاضر نجات دهیم.

استاندار اردبیل همچنین با بیان اینکه ایجاد منطقه گردشگری سبلان فرصت مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاران لبنان و ترکیه در زمینه احداث هتل ها و مراکز تفریحی است، اظهار کرد: در کنار این امر باید از ظرفیت حضور گردشگران ترکیه با محوریت جذب شیعیان علوی به بازدید از بقعه شیخ صفی و دیگر مراکز و مکان‌های معنوی و دینی استان و همچنین کشورهای آفریقایی استفاده کنیم.

خدابخش با اشاره به اینکه در عصر امروزی خام فروشی محصولات کشاورزی و دامی به یک مشکل بسیار بزرگی در کشور ما و به خصوص در استان اردبیل تبدیل شده است، افزود: ما باید با ارائه راهکارهای مناسب و همچنین جذب سرمایه گذاران از مرحله خام فروشی عبور کرده و با گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی در جهت رونق اقتصادی و ایجاد ارزش افزوده گام برداریم که در این راستا آماده همکاری با بازرگانان خارجی و جذب سرمایه آنها به خصوص از کشورهای روسیه و جمهوری آذربایجان هستیم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون یک شرکت از ترکیه با همکاری شرکتی ایرانی در زمینه زمین گرمایی (ژئوترمال) مطالعاتی در دامنه کوه سبلان انجام داده است، گفت: هدف این شرکت از انجام چنین کاری تولید برق در دامنه کوه سبلان به مقدار وسیع بود اما با بررسی های بیشتر استفاده از این منطقه برای احداث دهکده های سلامت، ورزش و علم نیز مطرح شد که در بررسی های اخیر معلوم شد که این مکان مناسب برای تولید برق نیست.

استاندار اردبیل افزود: منطقه ویژه اقتصادی نمین در حال بهره برداری است که به دلیل همجواری با فرودگاه اردبیل فرصت مناسبی برای حضور سرمایه گذاران خارجی از جمله در زمینه تولید آلومینیوم مورد نیاز بازار ترکیه است که این خود میتواند امتیازی مناسب در راستای توسعه بازار استان و شهرستان نمین تلقی شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان اردبیل نیز در خصوص سفر رایزنان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به اردبیل یادآور شد: این استان هم در بخش کشاورزی و هم در بخش گردشگری ظرفیت های بسیار عطظمی را داراست که میتوان با ارائه راهکارها و پیشنهادات راهبرید از جمله جذب گردشگران داخلی و خارجی از این ظرفیت های ارزنده نهایت استفاده را کرد که این امر نیازمند اهتمام ویپه مسئولان و رذایزنان کشورهای خارجی می باشد.

حسین پیرموذن با اشاره به اینکه استان اردبیل در مجموع چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور را تولید میکند و در کشت سیب زمینی عدس گندم و عسل و سرشیر سرامد است، افزود: با توجه به این ظرفیت های ویپه استان رایزنان باید در برقراری ارتباط مناسب استان اردبیل با کشورهای همجوار جهت صادرات محصولات خود نقش بسیار مهمی را ایفا کنند که این امر نیز نیازمند همت والای این عزیزان میباشد.

وی با اشاره به اینکه خروج از رکود اقتصادی در کشور نیازمند همکاری رایزنان اقتصادی ایران در کشورهای مختلف دنیا است، افزود: رایزنان اقتصادی می‌توانند کالاهای ایرانی را در کشورهای مختلف دنیا معرفی و به صادرات کالا و رشد اقتصادی کشور کمک شایانی داشته و از طرفی دیگر با بالا بردن کیفیت محصولات خود میتوانند زمینه ساز حضور سرمایه گذاران در این استان باشند.

رئیس اتاق بازرگانی اردبیل با اشاره به اینکه توسعه اقتصادی نیازمند برگزاری نشست‌ها و تشکیل اتاق‌های مشترک است ، خواستار تلاش رایزنان اقتصادی برای تشکیل اتاق های بازرگانی مشترک با کشورهای دیگر شد و در خصوص خارج شدن استان و حتی کشور از رکود اقتصادی در نتیجه تشکیل این جلسات ابراز امیدواری کرد.

پیرموذن تصریح کرد: ایجاد منطقه آزاد تجاری و سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری دولت تدبیر و امید برای مهار آب های مرزی و تبدیل بیش از 62 هزار هکتار از زمین های دیم شمال استان به آبی با وجود گمرک بیله سوار از دیگر ظرفیت هایی است که می تواند زمینه ساز حضور سرمایه گذاران خارجی در این استان باشد.


پیرموذن خاطر نشان کرد: در صورت صادرات و واردارت محصولات از استان اردبیل به کشورهای همجوار میتوان زمینه اشتغال بیش از 20 درصد بیکاران استان را فراهم کرد که این امر تنها در صورت افزایش سرمایه گذاری کشورهای همسایه در این استان محققق میشود که مسئولان نیز باید در این راستا از هیچ کمکی دریغ نکنند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا  کلیک کنید.

انتهای پیام/ت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.