سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رضا فیاضی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

باید به شأن پیشکسوتان احترام بگذاریم

زیر بار همکاری با فیلمی که شأن من را زیر سوال می‌برد، نخواهم رفت.

رضا فیاضی بازیگر تلویزیون و سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص ورود فیلم‌های به ظاهر طنز در سینمای ایران طی چند سال اخیر گفت: ساخت کار طنز بسیار سخت است؛ یعنی بیان کردن مشکلات، مصائب و تلخی‌های جامعه با زبان طنز، نیاز به قواعد و قوانین خاصی دارد که اجرای آن در ساخت فیلم‌های کمدی بسیار مهم است. اگر فیلمسازی نتواند آن‌ها را ارائه دهد مانند اکثر فیلم‌های حال حاضر ما، مورد سلیقه دیگر سینماگران و مخاطبان نیست.

وی در مورد دور کردن سلیقه مردم از دیدن کارهای طنز بی‌محتوا و دیدن آثار اجتماعی قوی بیان کرد: در این خصوص مثالی می‌زنم؛ همین کار جدید حسن فتحی یعنی «شهرزاد»، از استانداردهای لازم فراتر از بسیاری از آثار تولیدی سینما، برخوردار است. در این گونه کارها جلب مخاطب،‌ فرهنگ‌سازی، کسب درآمد و ... را می‌بینیم و مهمتر از همه ذائقه مردم را می‌توان با این آثار بالا برد و مخاطب را فقط به سمت دیدن آثار با کیفیت و جذاب سوق داد.

وی ادامه داد: فیلم جدید کاظم راست گفتار یعنی «آشوب» نمونه مثال‌زدنی از کارهای کمدی موقعیت و قوی است که زبان طنز به خوبی در آن رعایت شده و زمان اکران متوجه گفته‌های من خواهید شد. پس واقعیت اینجاست که با فیلمنامه‌ای قوی، کارگردانی که جنس سینما و جامعه خود را می‌شناسد و آگاه به این مقوله و هزینه در خور تولید یک فیلم کمدی یا اجتماعی خوب است، می‌توان به پیشبرد سینمای ایران کمک شایانی کرد.

فیاضی علت کم‌کاری خود را اینگونه بیان کرد: ما بازیگران می‌گوییم که باید به حق واقعی خود برسیم، نه اینکه به من زنگ بزنند و بگویند فلان بازیگران پول ما را خوردند، فقط مقدار کمی مانده. پس شما بیا و با این مقدار باقیمانده بازی کن. قطعا من زیر بار نخواهم رفت، چون بوی احترام و حفظ شأن پیشکسوتی جدا از بحث مالی در این آثار نمی‌آید. اما اتفاق افتاده در یک کار کوتاه که جوانی قصد ساخت آن را داشت، مجانی بازی کردم؛ چون احترام در آن کار بود. به نظر من نبود شرایط اقتصادی مناسب باعث می‌شود آثار سینمایی ما از هر جهت به سمت بی‌محتوایی کشیده شود.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.