سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زیر سوال بردن برچسب اصالت به خاطر منافع شخصی

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو در خصوص انتقادات وارد کنندگان مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی در بحث برچسب اصالت و نبود زیر ساختهای اجرایی گفت: به زیر ساخت نیازی نیست و اگر تا حد نیاز ما پاسخگو باشد کافی است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اکبر عبداللهی اصل معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو در خصوص انتقادات وارد کنندگان موادغذایی و آرایشی بهداشتی، در بحث برچسب اصالت و نبود زیرساختهای اجرایی گفت: به زیر ساخت نیازی نیست و اگر تا حد نیاز ما پاسخگو باشد کافی است. هر چند که در صنعت داروسازی مشکلاتی وجود دارد که ما کارشناسانی را برای بررسی می‌فرستیم. ما صنعت مواد غذایی را در 5 ماه پیش استثنا کردیم و به آنها فرصت دادیم که 2 ماه از زمان فرصت‌شان گذشته است که آنها متعهد شدند طرحی ارائه کنند که تا به الان طرحی مطرح نشده است.

وی افزود: 5 سال پیش تولیدکنندگان محصولات هزینه طرح شبنم را پرداخت کردند که روی هر کالا چسبانده می‌شد ولی کسی اعتراضی را وارد نکرد. به طور تقریبی هزینه طرح 5 درصد هزینه‌های گمرکی است. 

وی در ادامه در خصوص طرح‌ ره‌یابی کنترل اصالت نکته‌ای را مطرح کردند که این طرح در سال 85 برای بار اول کلیک خورد و در سال 88 نامش تغییر یافت.

وی افزود: این طرح جدا از طرح شبنم است ولی همچنان برخی از افراد ایرادات وارد شده به طرح شبنم را به این طرح ربط می‌دهند در صورتی که این طور نیست. 

وی بیان کرد: سازمان جهانی بهداشت در حوزه داروهای قاچاق بررسی‌ها و پیگیری‌های لازم را داشته چرا که باید سلامت کالاها را به افراد تضمین کنند. پس از مطرح شدن این طرح 58 کشور دیگر از این طرح استقبال کردند ولی در حال حاضر خودمان در خصوص این طرح مشکلاتی را دچار شدیم.

وی تصریح کرد: هر بسته از فرآورده‌ها شناسه‌های اختصاصی را شامل می‌شود که با ورود به هر گذرگاه پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد که این شناسه‌ها به منظور پاسپورتی برای هر کالا می‌باشد که این زیر ساختها در حوزه الکترونیک‌،‌ آی‌تی  و مخابرات به طور کامل قابل پاسخگویی است. 

وی در ادامه تصریح کرد: این طرح در حوزه آرایشی و بهداشتی فقط در بسته‌بندی‌های ثانویه اجباری است و در بسیاری از حوزه‌ها افراد خود اصرار به انجام این طرح دارند. چرا که می‌توانند از ورود کالاهای تولیدی تقلبی جلوگیری کنند. 

وی افزود: من معتقدم عدم اجرا شدن این طرح در برخی حوزه‌ها می‌تواند دو علت عمده داشته باشد که اولین دلیل عدم وجود اطلاعات لازم افراد می‌باشد و دلیل دیگر به موضوع عدم اهمیت تخصیص کالاهای تولیدی اصل و غیره است بر می گردد. 

وی اذعان کرد: در حال حاضر ما مکمل‌ها را در خصوص این طرح اجبار کردیم چرا که لازم است تمام داروها و مکمل‌های وارداتی در سامانه ثبت شود. تا بتوانیم کالاهای قاچاق را از غیر قاچاق تشخیص دهیم تا در نهایت توانایی اطمینان دادن اصل بودن کالا را به افراد داشته باشیم. 

تمام داروهای تولید داخل تا پایان سال آینده با برچسب اصالت وارد بازار می‌شود 

وی در خصوص حوزه‌های اجباری اجرای این طرح گفت: در حال حاضر اجبار روی داروها،‌ مکمل‌ها و مواد غذایی است که در حوزه مواد غذایی 5 ماه فرصت داده شد و تا به الان اختیاری بوده است.
  
وی در خصوص تقلبی بودن برچسب اصالت ادامه داد: این برچسب ماهیت هولوگرامی ندارد و تنها حکم بارکد را دارد. که کدهای درج شده روی کالا به عنوان پاسپورتی برای آن است که افراد می‌توانند از طریق سامانه 20008822 مشخصات کالای‌شان را پیگیری کنند. 

وی روش دیگری را برای پیگیری معرفی نمود.که افراد می‌توانند از طریق برنامه TTAC برای پیگیری محصولشان استفاده کنند. 

وی در خصوص اعتراضات وارده به نوشیدنی‌های ردپول گفت : بر روی محصول کدهایی درج شده که از طریق سامانه می‌توان رسمی بودن کانال را پیگیری کرد.

وی در مورد حلال وحرام بودن برخی محصولات ادامه داد: ممکن است در دوره ای این مسئله استعلام نگرفته شده باشد. ولی پس از ایرادات وارده در خصوص توقف تولید محصولات داده می‌شود. 
 
وی در خصوص اعتراضات وارده به این طرح تصریح کرد: از زمان شروع این طرح از کارشناسان دعوت به عمل آمد و اشکالات طرح‌های قبلی برطرف شد و بیشتر اعتراضات وارده از طرف افراد سودجو است.

وی در ادامه افزود: بیشتر اعتراضات در حوزه آرایشی و بهداشتی صورت گرفته است و در پی بررسی های انجام شده متوجه شدیم که راه درستی را در پیش گرفتیم و بنده امیدوارم دولتمردان در سایر وزارتخانه‌ها دچار تزلزل نشوند. 

وی بیان کرد: من معتقدم کسانی که از این طرح استقبال نکردند بازار را به طور کامل نشناخته‌اند چرا که با جلوگیری از ورود کالاهای تقلبی وارد کنندگان از ضررهای اقتصادی پیشگیری کنند و ما هم در حوزه سلامت پیگیری‌های لازم را داریم .

وی در ادامه بیان کرد: ما در پیگیری های سلامت می‌توانیم در خصوص تقلبی بودن یا نبودن، افراد را مطلع کنیم و محاکمه سودجویان از طریق مراجع قانونی و قضایی صورت می‌گیرد. 

وی در خصوص همکاری های حوزه‌های مختلف گفت: بیشتر تولید کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی همکاری‌ لازم را در اجرای این طرح دارند و از اینکه طرح اصالت با برچسب فارسی به دو منظور معرفی محصول و اطمینان مشتری از سلامت محصول اجرا گردد بسیار استقبال می‌کنند چرا که می‌توانند از بسیاری از ضررهای اقتصادی جلوگیری کنند. 

وی با ابراز تاسف در خصوص بزرگ نمایی هزینه این طرح گفت: هزینه برچسب واقعی برای هر بسته 13 تا تک تومانی است و با این میزان کم می‌توانند از ورود کالاهای قاچاق جلوگیری کنند که مطرح کردن بحث هزینه ابزاری به عنوان عدم اجرای این طرح است. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.