بخشی از این مزاحمت ها معطوف به رفتار های نامناسب و به دور از عرف، ادب و اخلاق است که اوباش در سطح جامعه بر مردم روا میدارند اما آنچه که منظور نظر این گزارش است بیشترمشمول مزاحمتهایی میشود که درقالب متلک گویی و به صورت کلامی از سوی برخی از افراد جامعه در مقابل زنان یا دختران بروز پیدا میکند.
با مطالعه تارخ تمدن و فرهنگ ایران زمین از ادوار دور تا به امروز در مییابیم که اخلاق مداری و ارزش محوری از ویژگی های بارز جامعه ایرانی بوده است.
در ایران باستان، عفاف از اهمیت قابل توجهی برخوردار بوده و به همین دلیل حجب و حیا یکی از عناصر و مؤلفه های اساسی در خلقیات و روحیات ایرانیان به شمار میرفته و به نوعی در این جامعه مزاحمت یک مرد برای یک زن به هر طریقی، رفتاری غیر قابل هضم محسوب میشد.
اما با گذشت زمان و پوست اندازی رفتاری و اخلاقی جامعه و از همه مهمتر تغییر الگوهای سبک زندگی و حجمه سنگین و وسیع فرهنگی و تبلیغاتی، به تدریج قبح برخی رفتار در میان بعضی از افراد جامعه از بین رفته و متأسفانه گستاخانه و جسورانه به رفتارهایی مبادرت میورزند که درشأن عرف حاکم بر جامعه نیست و هیچ گونه سنخیتی با موازین شرعی و اسلامی ندارد.
گسترش شبکه های ماهوارهای و تزریق ضد ارزش ها از طریق این تجهیزات و ابزارها فاصله زندگی امروزی را با جامعه سنتی گذشته بیش از پیش افزایش داده و متاسفانه منتج به تشدید ناهنجاری های اخلاقی و رفتاری شده است.
** سرخوردگی، بیکاری و تزلزل شخصیتی عوامل اصلی مزاحمت های خیابانی
محمود افراشته روانشناس و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح و واکاوی علل و بروز چنین ناهنجاریهایی در سطح جامعه اظهار کرد: بیکاری، بی برنامگی و عدم اتخاذ تمهیدات مناسب و اصولی برای غنی سازی اوقات فراغت در قشر جوان و نوجوان جامعه از عوامل بروز چنین رفتار هایی است.
وی افزود: به طور طبیعی در شرایطی که فرد اوقات فراغت خود را با برنامه ریزی های منطقی و معقولانه، متناسب با تمایلات و استعدادهای خود بارور کند، بطالت و هدررفت زمان در زندگی او جایی ندارد.
افراشته گفت: ایستادن و تجمع برخی جوانان و نوجوانان در سر چهار راه ها مراکز خرید، و معابر عمومی از نمونه مواردی به شمار میرود که نان دهنده تاثیر بیکاری و بی برنامگی در ظهور و بروز چنین ناهنجاری های رفتاری و اجتماعی است.
این روانشناس و آسیب شناس اجتماعی افزود: آموزش و تربیت یکی دیگر از عوامل بسیار موثر در کنترل رفتارهای فردی، جمعی و اجتماعی محسوب میشود و با تکیه بر این عنصر تعیین کننده ( آموزش) نیازها و امیال جوانان هدایت میشود و بدون این که تمایلات انسانی سرکوب و یا نادیده گرفته شود در مسیر درست و اصولی آنالیزه شده و به نوعی شخصیت انسان با تعادل رفتاری و آرامش عجین میشود.
وی با بیان معضل بی هویتی و سرخوردگی به عنوان یکی دیگر از دلایل وقوع ناهنجاری های رفتاری همچون مزاحمت های خیابانی افزود: پیشینه و محیط زندگی فرد در دوران کودکی و تحصیل نیز از عوامل تاثیر گذار در رفتار های این چنینی است و با مطالعه ای دقیق پی میبریم اغلب قریب به اتفاق کودکان و نوجوانانی که در محیط خانه و خانواده خویش به گونه ای تحقیر آمیز و تنش آفرین زندگی کرده اند به تدریج دچار چنین رفتار های غیر اصولی و غیر اخلاقی میشوند.
افراشته گفت: در واقع برای این افراد قانون اخلاق و چارچوب های موجود در جامعه معنا ندارد و آزار و اذیت دیگران نوعی تفریح برای چنین شخصیتهایی محسوب میشود و در موارد حاد به بیماری های روحی و روانی مبدل میشود که میل به رفتار های خشن دیگر آزاری و یا خود آزاری از نمونه های آن به شمار میرود.
این روانشناس و آسیب شناس اجتماعی رابطه زناشویی مرد و زن و تعاملات رفتاری و جنسی زوجین را از دیگر موارد موثر در پیشگیری یا تشدید چنین رفتار های عنوان کرد و گفت: به طور طبیعی در شرایطی که رابطه زوجین در دو بخش رفتاری و جنسی با چالش مواجه شود زمینه برای گرایش و تمایل به بروز چنین مواردی( مزاحمت خیابانی) تسهیل میشود و برخی با متلک گویی و برخی دیگر با در معرض چنین رفتارهایی قرار گرفتن، خود را به آرامش روحی و روانی میرسانند.
**پوشش و حجاب عاملی بازدارنده درمقابل مزاحمتهای خیابانی
یکی دیگر از مؤلفه های تاثیر گزار در جلوگیری و کاهش این
رفتار ناهنجار اجتماعی معطوف به نحوه پوشش و حجاب میشود و با یک مطالعه میدانی در
مییابیم افرادی که به پوشش مناسب و حجاب مقید هستند کمتر در معرض چنین آسیبهایی
قرار میگیرند و از مصونیت بیشتری در مقابل رفتار های ناهنجار این چنینی برخواردار
هستند و نکته دیگر این که نباید از نظر دور داشت که آموزش حقوق شهروندی و فرهنگ
سازی از دیگر عوامل تأثیرگذار در جلوگیری و کاهش این معضل رفتاری به شمار میرود
و در چنین شرایطی هست که جامعه به صورت خود جوش در جهت رفع و پالایش چنین رفتارهایی
حرکت میکند.
انتهای پیام/