سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شمخانی در برنامه نگاه یک:

مقدمات جمع‌آوری سانتریفیوژها آغاز شده/ هنوز هیأت نظارت بر برجام تشکیل نشده

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به این که آمریکا در سوریه نمی‌جنگد و هواپیماهایشان علیه داعش به کار گرفته نمی‌شود، گفت: آمریکا به دنبال سهم در سوریه است. وی ادامه داد : ما ایستگاه های مختلفی را در ژنو لوزان و وین طی کردیم. دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: تویا توافق به هر قیمتی باشد و ج اسلامی از سر عدم نیاز به دنبال یک توافق متعادل بود.

به گزارش  خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ "علی شمخانی" دبیر شورای عالی امنیت ملی در برنامه نگاه یک در مورد برجام اظهار داشت: میتوانستیم سه راهبرد مذاکره برای مذاکره یا فریب یا نتیجه را برای برجام انتخاب کنیم از همین رو  ایستگاه های مختلفی را در ژنو لوزان و وین طی کردیم تا به این نقطه رسیدیم زیرا افق می توانست حقوق را تامین کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در رابطه با شورای نظارت بر برجام، تصریح کرد: شورای نظارت بر برجام هنوز تشکیل نشده و ابعاد موضوع باید بررسی شود و در زمینه نیاز زمانی لازم است


وی ادامه داد: باید رهبری هم درباره شورای نظارت بر برجام اظهارنظر کنند و اینگونه است که مصوبات شورای امنیت ملی باید به تایید مقام معظم رهبری برسد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سؤال که اگر طرف مقابل در برجام نقض عهد کند پاسخ جمهوری اسلامی ایران چیست، عنوان داشت: اگر طرف مقابل در برجام نقض عهدی سطحی و یا اساسی کند جمهوری اسلامی بسته به سطح نقشی که صورت گرفته است تصمیم اعتراضی و یا جدی خواهد گرفت.

 شمخانی با اشاره به توان بومی هسته‌ای ایران گفت: چون توان هسته‌ای کشورمان بومی است به سرعت می‌توانیم به نقطه مورد نظر برگردیم و البته درباره نقش برجام تردیدها و ظن‌ها به سمت آمریکایی‌ها خواهد رفت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره این سؤال که آیا برجام اجرایی شده عنوان داشت: اجرای برنامه جامع اقدام مشترک از یک زمان‌بندی تبعیت می‌کند و تا کنون تنها مقدمات اجرا فراهم شده است که سانتریفیوژها با حداقل ضایعات جمع‌آوری شوند و تا کنون فقط مقدمات اجرای برنامه جامع اقدام مشترک در فوردو و نطنز فراهم شده است و زمان شروع اجرای برجام پس از بسته شدن پرونده ایران و موضوع PMD در شورای حکام آژانس خواهد بود که به نظر تا 26 این ماه و یا ماه آینده آژانس درباره پرونده ایران نظر خواهد داد.

دریابان شمخانی با بیان این که بیان یک سانتریفیوژ در یک حجم مشخص باید با یک پیش‌زمینه فنی صورت بگیرد یادآور شد: اگر شتاب‌زده این اقدام انجام شود سانتریفیوژها آسیب خواهد دید و لذا تمهیداتی (مقدمات اولیه) برای برداشتن آن چه که داریم نیاز دارد که این مقدمات اولیه کاهنده زیان ناشی از شتاب‌زدگی در جمع‌آوری سانتریفیوژها خواهد بود.

وی درباره مصوبات شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: مصوبات شورای عالی امنیت ملی زمانی مصوبه است که به تأیید رهبری برسد و درباره این موضوع دغدغه‌هایی مطرح و بحث‌هایی صورت گرفته و بعد مصوبات به محضر رهبری تقدیم شده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به بررسی برجام در شورای عالی امنیت ملی و مجلس برای اجرای هوشمندانه برجام جامع اقدام مشترک با تاکید بر توصیه‌های رهبری تصریح کرد: مصوبات شورا زمانی که به محضر رهبری می‌رسند ایشان یا مصوبات را می‌پذیرند یا برای آن توشیه می‌نویسند و درباره برجام به ایشان توشیه نوشتند و سیکل برجام امروز شرایط کاملی پیدا کرده است.

دریابان شمخانی تاکید کرد: برخی مواردی که به عنوان شرط برای برجام مطرح شده است و به عنوان موارد ده‌گانه شورا تاکید می‌گردد عمده‌ترین آن‌ها درباره اقتصاد مقاومتی پس از برجام و توان تسلیحاتی و موشکی و سازوکار کانال خرید ابزار و عدم پذیرش هیچ محدودیت تسلیحاتی است.

 سانتریفیوژهای در حال چرخش جمع نشده‌اند

شمخانی درباره این که آیا قصد جمع آوری سانتریفیوژها اتفاق افتاده است اظهار داشت: سانتریفیوزهایی که در حال چرخش هستند جمع نشده‌اند.

 مقابله با نفوذ موضوع جدیدی نیست و یک دستور کار همیشگی بوده است

وی در پاسخ به این که آیا در فضای پسابرجام فضای جدیدی برای نفوذ دشمن فراهم خواهد شد اظهار داشت: شاید قرائت دشمن این باشد اما باید گفت که موضوع نفوذ، موضوع جدیدی نیست و مقابله با نفوذ یک موضوع تاریخی است و یک دستور کار همیشگی بوده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی  با بیان این که موضوع نفوذ یک موضوع ترکیبی در حوزه‌های اقتصادی، امنیتی، سیاسی و فرهنگی است گفت: اما آیا هر تعاملی به معنای نفوذ است که باید در این جا تاکید کنم ما نیازمند یک هوشیاری در بحث مقابله با نفوذ هستیم و بدترین راه مقابله با نفوذ تنزل موضوع نفوذ است چیزی که در این ایام برای حذف رقیب گاهاً اتفاق افتاده است.

شمخانی با تاکید بر این که بخش نفوذ در داخل کشور مورد اجماع همه مسئولین و دستگاه‌های امنیتی است و هیچ تردیدی در آن وجود ندارد در پاسخ به این که آیا چهره ایران در فضای پسابرجام عوض خواهد شد یا خیر گفت: بله چهره ایران عوض می‌شود اما آن چهره کاذبی که از ایران ساخته‌اند نه آن چهره واقعی که 35 سال و 12 سال به شکل لاینقطع علیه جمهوری اسلامی ایران کار تبلیغاتی کردند و ایران هراسی را به عنوان یک پروژه دنبال کردند.

وی تاکید کرد: در کنار این موضوع باید گفت که چهره ایران در دفاع از مردم فلسطین، دفاع از مستضعفین، تقویت مقاومت و دفاع از مردم‌سالاری دینی هرگز تغییری نخواهد کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین با بیان این که غربی‌ها و تکفیری‌ها هدف واحدی را در این موضوع دنبال می‌کنند گفت: هر دوی این‌ها سعی دارند که عنوان کنند ایران تسلیم شده و دست از ارزش‌های انقلابی خود کشیده و دوم این که اقداماتی را به نام انقلابی گری انجام می‌دهند که وحشیگری است.

هرگز با سیاست‌های آمریکا در هیچ موردی همراهی نخواهیم کرد

شمخانی تاکید کرد: تصویر ایران در فضای پسابرجام عوض خواهد شد به این دلیل که دیگر ایران هراسی معنی ندارد اما واقعیت ایران به مفهوم اتکا به مردم است و دفاع از ملت‌های  مظلوم در عراق و سوریه، دفاع از مردم فلسطین و مقابله هوشمند با سیاست‌های آمریکا، محکم تر از سابق ادامه پیدا  خواهد کرد و ما هرگز با سیاست‌های آمریکا در هیچ موردی همراهی نخواهیم کرد.

وی همچنین در پاسخ به این که آیا این احتمال وجود دارد که رابطه ایران و آمریکا تغییر ماهوی پیدا کند اظهار داشت: اگر آمریکا دست از گرگ بودنش بردارد بله ولی اگر برندارد خیر.

دبیر شورای عالی امنیت ملی  در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که آیا سیاست خارجی ما نیازمند نوسازی اصول اساسی است اظهار داشت: آن چه که از ابتدای  انقلاب تا به امروز عامل خط کشی بین ما و جهان خارج ما بوده و در داخل نیز خودی را از غیرخودی مشخص کرده و در 8 دفاع مقدس ما را وادار به مقاومت کرده است، استقلال، آزادی جمهوری اسلامی بوده و این اصول، علت بنیان‌گذاری و محور جمهوری اسلامی ایران بوده است بنابراین جمهوری اسلامی ایران، عین انقلاب اسلامی است لذا ما اصولاً نمی‌توانیم از این اصول دست بکشیم مگر این که دیگر ما نباشیم.

شمخانی با بیان این که این رسالت، رسالتی نیست که کسی بتواند آن را کنار بزند اظهار داشت: در سه دهه‌ای که از انقلاب اسلامی می‌گذرد نشان داده شده که ما روی اصول خود راسخ هستیم و هرگز دست از اصول خود نمی‌کشیم و اگر امروز در منطقه‌ای که به سر می‌بریم ایران یک قدرت منطقه‌ای است این ناشی از این کارکرد است و اگر این کارکرد را از دست بدهیم جمهوری اسلامی ایران کجا می‌شود و کدام کشوری است که نام جمهوری اسلامی دارد و این‌گونه عزتمندانه زندگی می‌کند لذا بعید می‌دانم کسی در ته ذهنش این باشد که می‌توان جمهوری اسلامی ایران را از اصولش جدا کرد.

وی همچنین درباره این که چرا ایران باید در تحولات سوریه حاضر باشد اظهار داشت: حضور ایران در سوریه در نقش مشاوره است و باید بپرسیم که چرا باید حکومت مبتنی بر انتخاب مردم در استاندارد خاورمیانه با دلار و ریال مورد هجوم واقع شوند اما یک حکومت خاندانی، موروثی و قبیله‌ای که رانندگی زن در آن جا ممنوع است باید امر باشد و آن حکومت دیگر باید سکوت کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: تحولات سوریه به این دلیل است که سوریه سکویی برای مقابله با رژیم صهیونیستی است و اگر این حکومت به شکل پشتیبانی از بیرون سقوط کند تکلیف  مردم عراق، لبنان و در نهایت تکلیف مرزهای ما چیست.

شمخانی خاطر نشان ساخت: پروژه ایرانی هراسی برای این بود که ایران به عنوان سنگر ثبات در منطقه دست‌خوش تحول شود و در چارچوب تعریف شده نیروهای فرا منطقه‌ای قرار گیرد اما ایران دست روی دست نمی‌گذارد تا دیگران برای او تصمیم‌گیری کنند و این ناشی از وجود یک دیده‌بان هوشیار و مسلط است.

وی با اشاره به این که نفوذ و اختلاف دو دیدگاهی است که مقام معظم رهبری بعد از  برجام به اشکال مختلفی مطرح فرموده‌اند گفت: به لحاظ شرایط تاریخی دشمن به دنبال ایجاد اختلاف است ادامه داد: نفوذ در رسانه یک اصل به حساب می‌آید اما نباید کسی را فراتر از  کسی مه مته است محکوم کرد.

 باید در مقابله نفوذ اجماع و وحدت نظر داشت

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر این  باید در مقابله نفوذ اجماع و وحدت نظر داشته باشیم عنوان کرد: دشمن به روش‌های مختلفی سعی می‌کند در حوزه‌های گوناگونی اقدام به نفوذ کند.

شمخانی با بیان این که نباید از توجه به دشمن اصلی بازبمانیم ادامه داد:برخی مواقع به جای این که بعضی از پروژه‌ها علیه دشمن به کار گرفته شود متأسفانه علیه خودمان به کار می گیرند.

وی با اشاره به این که انتقاد و منتقد محترم است بیان کرد: به شرط این که از کسی که انتقاد می‌کنیم نیکویی‌هایش  را هم نیز بگوییم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به این که ما در درون خود نقطه‌ضعف‌هایی داریم افزود: در ساختار اقتصاد مشکلات وجود دارد

شمخانی با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم خاطر نشان کرد: باید مشکلات را به کمک یکدیگر حل کنیم لذا نباید از یک نقطه‌ضعف برای زدن طرف مقابل استفاده کنیم

وی با اشاره به این که آمریکایی‌ها بعد از 13 آبان باروت داخل توپ صدام  کردند بیان کرد: آن‌ها بهترین جوانانمان را از ما گرفتند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان این که آمریکایی‌ها بعد از جنگ تحریم را بر ملت ایران وارد ساختند افزود: آمریکایی‌ها تلاش کردند فرهنگ اسلام ایرانی را به شکل‌های مختلفی دچار استحاله کنند.

شمخانی در ادامه با اشاره به صحبت اوباما پیرامون شعار مرگ بر آمریکا گفت: آن‌ها راه خوب زیستن  ایران تعامل با آمریکا می‌دانند.

وی با اشاره به این که متحدین آمریکا زیست خوبی ندارند عنوان کرد: راه خوب زیستن ملت ایران تأسی به آمریکا نیست.

 زیستمان در گفتن مرگ بر آمریکا است

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به این که ملت ایران در همه زمینه‌ها الگو هستند گفت: در  نانو وضعیت قابل قبولی داریم و یا این که حتی در زمینه رشد علمی در جایگاه خوبی به سر می‌بریم.
شمخانی با اشاره به این که زیست ما در گفتن مرگ بر آمریکا است اظهار داشت: علت رشد ما در این است که از آمریکا بریده‌ایم.

وی با اشاره به  تاریخچه سال 57 در حوزه‌های مختلف گفت: اکنون شرایط با آن دوران بسیار تفاوت پیدا کرده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به این که زیرساخت توریسم درمانی دانش است گفت: ما در این حوزه نیز توانسته‌ایم به قدرت برسیم لذا در وضعیت مناسبی قرار داریم

شمخانی با اشاره به این که آمریکایی‌ها منابع مالی داعش را تأمین می‌کنند بیان کرد: آن‌ها به جای این که تانکر سوخت داعش را مورد انهدام قرار بدهند از این گروه پشتیبانی می‌کنند

وی  ادامه داد: توانستیم اربیل، بغداد و دمشق را از دسترسی داعش دور کنیم و این امر با کمک مردم این مناطق صورت گرفت.

 داعش ابزاری برای غرب در جهت پیشبرد سیاست‌های منطقه‌ای آن‌ها است

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر این که داعش ابزاری برای غرب و پیشبرد سیاست‌های منطقه‌ای آن‌ها به حساب می‌آید تصریح کرد: غرب پتانسیل انهدام داعش را دارد.

شمخانی با اشاره به این که مگر می‌شود با این همه امکانات پهبادی کشورهای غربی و آمریکا داعش را نتوانند بزنند گفت داعش موضوع بازی غرب برای استمرار حضور فروش تسلیحات، تشکیل ائتلاف و وابسته سازی دولت‌ها به غرب است.

وی با اشاره به این که از زمانی که وضعیت میدانی تغییر یافته شمال ابله و حلب نیز آزاد شده است گفت:سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران با سیاست‌های آمریکا در مبارزه با تروریسم یکسان نیست.

 آمریکا به دنبال سهم در سوریه است

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به این که آمریکا در سوریه نمی‌جنگد و هواپیماهایشان علیه داعش به کار گرفته نمی‌شود تصریح کرد: آمریکا به دنبال سهم در سوریه است.

شمخانی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون سیاست‌های یک بام و دو هوای آمریکا گفت: سیاست یک بام و دو هوای آمریکا برای نسل حاذق این  کشور قابل توجیه نیست لذا این سیاست‌ها فقط در مبارزه با تروریسم گرفته نمی‌شود بلکه در مباحثی همچون حقوق بشر هم نیز وجود دارد.

وی با اشاره به این که آمریکا در بحث حقوق بشر هیچ استانداردی  را رعایت نمی‌کند عنوان کرد: در چنین کشور مستبدی آمال و آرزوهای یک نسل سرکوب می‌شود زیرا مشارکت سیاسی و اجتماعی وجود ندارد و این نسل نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد لذا به کارخانه داعش سازی می‌پیوندند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون این که معنای معارضه معتدل چیست گفت: معارض معتدل مسلح و غیرمسلح ندارد.

شمخانی با اشاره به این که معارضه معتدل یعنی پرورش و آموزش افرادی که آماده  اتحاد به گروه‌های تکفیری هستند لذا این اقدام همزمان با مذاکرات سیاسی صورت می‌گیرد.

 عربستان سعودی رکورد تاریخی تلخی را برای خود ثبت کرده است

وی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون رفتار عربستان در رابطه با فاجعه منا گفت: عربستان سعودی رکورد تاریخی تلخی را برای خود ثبت کرده است

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به آماتور بودن و جوان بودن دستگاه حاکم فعلی سعودی‌ها گفت: آن‌ها در درازمدت با انهدام زیرساخت‌های مردم فقیر اما مقاوم جامعه رکورد مفتضح تری از خود به جای گذاشتند.

شمخانی با اشاره به این که شورای عالی امنیت ملی  اقداماتی را در رابطه با فاجعه منا انجام داده است و پیگیر ماجرا است گفت: از روز اول وقوع حادثه رئیس‌جمهور تشکیل جلسه فوری دادند تا ابعاد مختلف، چرایی وقوع، روش مدیریت پس از وقوع حادثه و چگونگی بازگشت مجروحین و جان‌باختگان بررسی می‌شود

وی با بیان این که آمار مفقودین اکنون روشن است خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران پیگیر تکلیف وضعیت مفقودین است البته در برخی موارد ابهاماتی وجود دارد.

ضرورت تشکیل کمیته حقیقت‌یاب پیرامون فاجعه منا

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر  ضرورت تشکیل کمیته حقیقت‌یاب ادامه داد: باید مقامات عربستان سعودی تضمینی بدهند که دیگر چنین فجایعی رخ ندهد.

شمخانی با اشاره به این که دوستان ما  در وزارت خارجه پیگیر ماجرا هستند تصریح کرد: باید تکلیف مفقودین باقی‌مانده مشخص شود لذا باید علت بروز حادثه مشخص شود و دولت سعودی پاسخگوی این حادثه باشد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون وضعیت غضنفر رکن‌آبادی گفت: وزارت خارجه ایران پیگیری وضعیت ایشان هستند لذا وضعیت رکن‌آبادی موضوع مبهمی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که شرایط همسایگان ایران بعد از برجام چگونه خواهد بود افزود: اولویت ترسیم‌شده توسط مقامات عالی کشور در سیاست خارجی توسعه روابط با همسایگان در ابعاد مختلف است.

شمخانی با اشاره به این که ظرفیت فراوانی داریم تا با پاکستان  به همکاری‌های خوبی دست یابیم افزود: اولویت کاریمان مبتنی بر این است که روابطمان را با همسایگان توسعه دهیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان گفت: شورای عالی امنیت ملی به عنوان کلیتی از نظام مسئله انتخابات را برگ برنده ایران در منطقه در مقایسه با همسایگان می‌داند.

انتخابات آتی نقش بسزایی در مأیوس سازی غرب دارد

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به این که هرگز رأی و نظر مردم در تعیین نهادهای حاکمیتی مورد غفلت قرار نگرفته است اظهار داشت: انتخابات آتی نقش بسزایی در مأیوس سازی غرب دارد. لذا اقتدار جمهوری اسلامی ایران در حضور مردم انعکاس داده می‌شود.

 انتخاب مجلس و خبرگان دو پایگاه ضد نفوذ غرب هستند

شمخانی افزود: سلامت، مشارکت و امنیت در انتخابات مسئله مهمی به حساب می‌آید لذا انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان پایگاه ضد نفوذ غرب به حساب می‌آید.

وی با اشاره به این که دشمنی، دشمنان هرگز کم نخواهد شد عنوان کرد: راه مقابله با دشمن وحدت و انسجام است بنابراین داشتن صحه صدر و تحمل همدیگر، رعایت مبانی دینی در نوع نگاه به یکدیگر حائز اهمیت است.


انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.