سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استقبال مصر از افزایش تولید نفت ایران

وزیر نفت مصر از بازگشت ایران به بازار جهانی و افزایش حجم انتقال نفت از طریق خط لوله "سومید" استقبال کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، «طارق المولی،» وزیر نفت مصر، دیروز (جمعه) در گفتگو با این خبرگزاری، با استقبال از افزایش تولید نفت ایران، پیش‌بینی کرد بازگشت ایران به بازار جهانی نفت، باعث رونق انتقال طلای سیاه از طریق خط‌ ‌لوله سوئز-مدیترانه (سومید) می‌شود.

نیمی از سهام شرکت «سومید،» مالک و متصدی بندر مدیترانه‌ای «سیدی کریر،» متعلق به «شرکت نفت عمومی مصر» (شرکت دولتی مصر) است. «عربستان سعودی،» رقیب اصلی ایران در منطقه، «کویت،» «امارات عربی متحده» و «قطر» -چهار کشور حوزه خلیج‌فارس- نیز 50 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارند.

تهران، پس از حصول توافق هسته‌ای با شش قدرت جهانی در تیرماه سال جاری، بارها اعلام کرده است قصد دارد به محض لغو تحریم‌ها، با افزایش تولید و صادرات نفت، جایگاه پیشین خود را به‌عنوان دومین صادرکننده طلای سیاه در «اوپک،» سازمان کشورهای صادرکننده نفت، بازپس گیرد.

وزیر نفت مصر که در حاشیه «همایش سرمایه‌گذاری مصر» در لندن با رویترز گفتگو می‌کرد، افزود: «ایرانی‌ها درگذشته از طریق خط لوله «سومید» با ما همکاری و نفت‌خام خود را در پایانه "العین السخنه" و بندر "سیدری کریر" ذخیره می‌کردند.» المولی در ادامه با پیش‌بینی سیر صعودی انتقال نفت از طریق سومید پس از افزایش تولید نفت ایران، اذعان کرد: «واضح است ما با این مسئله مشکلی نداریم، اما در حال حاضر با ایران گفتگو نمی‌کنیم.»

خط لوله «سومید» با طول 320 کیلومتر از دریای سرخ تا بندری در غرب «اسکندریه» امتداد می‌یابد. تحریم‌های نفتی کشورهای غربی علیه ایران، در عمل باعث توقف بیشتر فعالیت‌های این خط لوله و انتقال محموله‌های نفتی از طریق پایانه «العین السخنه» و بندر «سیدری کریر» شده است.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۲:۴۵ ۱۶ آبان ۱۳۹۴
عربستان فقط توی زمینه نفت رقیب ایرانه...وگرنه به فرموده رهبر انقلاب : یه کشور عقب مانده است... و به نظر بنده اصلا لایق این نیست که اون رو به عنوان رقیب خودمون اسم ببریم.
شان و جایگاه خودمون رو اینقدر حقیر نکنیم لطفا