سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استان مرکزی 5 ماه است که معاون برنامه‌ریزی و اشتغال ندارد

یک استاد دانشگاه با انتقاد از محروم بودن پنج ماهه استان صنعتی مرکزی از معاون برنامه‌ریزی به استاندار مرکزی گفت: تغییر معاون عمرانی بومی استاندار واجب‌تر بود یا انتخاب معاون برنامه‌ریزی و اشتغال!.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد رجاییان با اشاره به جایگاه و موقعیت استراتژیک استان مرکزی اظهار کرد: استان مرکزی، استانی با تنوع صنعتی بی‌شمار، نمادهای برتر صنعتی و تولیدات منحصر به فرد است که آلومینیوم، واگن باری، سنگ‌های تزئینی، قطعات خودرو، دکل‌های انتقال نیرو، گونی pp، خودرو سازی، اتوبوس سازی، تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی، فرش ماشینی، عایق‌های رطوبتی، شیشه و جام، لوله و پروفیل فولادی، ماشین‌آلات راه‌سازی، ماشین‌آلات کشاورزی و مواد پتروشیمی تنها بخشی از محصولات ریز و درشت صنعتی تولید شده در این استان هستند.

وی تصریح کرد:‌ از مجموع 2 هزار و 600 واحد صنعتی فعال در استان مرکزی، یک هزار و 980 واحد صنعتی معادل 76.4 درصد فعال، 203 واحد صنعتی معادل هفت درصد نیمه فعال و 15.8 درصد معادل 409 واحد تعطیل هستند و تعطیلی واحدهای صنعتی موجب بیکار شدن بیش از 4 هزار و 204 نفر در استان  شده است.

وی با بیان اینکه از 2 هزار و 600  واحد صنعتی فعال در استان مرکزی، 893 واحد در شهرستان اراک است که از این تعداد 648 واحد فعال، 69 واحد نیمه فعال و 176 واحد صنعتی تعطیل شده‌اند، بیان داشت: استان مرکزی رتبه چهار سرمایه‌گذاری کشور را با در اختیار داشتن هشت درصد سرمایه صنعتی کشور در اختیار دارد و با وجود برخورداری از دو درصد جمعیت کشور، سهم خوبی در سرمایه‌گذاری صنعتی کشور دارد و این بیانگر توان صنعتی استان است که چهار برابر توان خود نسبت به کشور در بخش صنعت فعال است.

رجاییان افزود: بررسی علت موثر در شکل‌گیری سیر نزولی اشتغال واحدهای صنعتی استان و نیمه فعال یا تعطیل شدن برخی صنایع از مسائل مهم و اساسی است که باید در دستور کار مسئولین قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه استان مستعد مرکزی بیش از پنج ماه است که معاون برنامه‌ریزی و اشتغال ندارد، افزود: این در حالی است که رضا نجفی مدیرعامل شهر صنعتی کاوه چند صباحی در این مسند نشست و بدون سر و صدا و به دلایل نامعلوم استان را ترک کرد تا صنعتی‌ترین استان مرکزی کشور از وجود یک معاونت مهم در حوزه برنامه‌ریزی و اشتغال محروم باشد.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: اتفاقات حاکم بر کشور محصول فعالیت همه روسای جمهور و مدیران ارشد این سیستم است و باید بپذیریم که دولت‌ها هر کدام سهمی در بی‌سامانی کشور دارند و باید پاسخگو باشند.

این روزنامه‌نگار ادامه داد: دستمان به قبلی‌ها نمی‌رسد و مجبوریم کار را از این جا پیگیری کنیم، سوال بنده از متولیان هدایت استان که این روزها بر خلاف قول و وعده اولیه خود، سخت در حال برنامه‌ریزی برای جابجایی و تعییر مدیران به خصوص برداشتن مدیران بومی هستند این است که انتخاب یک معاون برای حوزه برنامه‌ریزی و اشتغال، مهم‌تر است یا تغییر معاون عمرانی که در بازی سیاسی برخی قرار گرفته است؟

رجاییان تصریح کرد: ضعف در حوزه معاونت عمرانی تا چه حد ارزیابی شده که تغییر مرد اول عمرانی، اولویت استاندار شده و برای اجرایی کردن حق خود بارها و بارها، پله‌های وزارت کشور را بالا و پایین کرده است.

وی خطاب به استاندار مرکزی افزود: آقای زمانی قمی! می‌دانم این حق شماست که مدیران خود را خود انتخاب کنید، اما بدانید و آگاه باشید که مردم این استان هم حق دارند از شما نیروی بومی متخصص و یا حداقل غیربومی توانمند و کاردان طلب کنند.

این روزنامه نگار ادامه داد: آقای استاندار! شما نماینده دولت تدبیر و امید در استان هستید و تصمیم با شماست و حق طبیعی دارید که معاونین خود را خودتان انتخاب کنید، اما وقتی اولویت‌ها را بررسی می‌کنیم نتیجه نشان می‌دهد که تغییرات تنها بر پایه بازی‌های مرسوم در محافل سیاسی است.

رجاییان اظهار کرد: شواهد و قرائن نشان می‌دهند که استان وارد مرحله تازه‌ای از اتفاقات و روزهای سخت خواهد شد و مطمئنا نقش مرد اول استان برای گذر از این اتفاقات بسیار مهم و اساسی است، استاندار اگر بخواهد با همین روند به سیاست بازان پاسخ مثبت دهد، آینده استان دچار تزلزل و اشکالات اساسی خواهد شد که بدون شک مردم اصلی‌ترین بازنده‌ها خواهند بود.

منبع: فارس

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اینجا را کلیک کنید.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.