سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاربرد باطری های لیتیوم ایر پس از 20 سال

چیزی به تحقق آرمان داشتن باطری هایی پر قدرت و پاک نمانده است.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با وجود درخواست فراوان کاربران برای تولید باطری هایی قدرتمندتر، با طول عمر بیشتر و سایزهای کوچکتر، دانشمندان روش های بسیاری را در صنعت باطری امتحان کرده اند که اخیرا منجر به تولید باطری هایی متفاوت شد، همان باطری هایی را که تاکنون منتظرش بودیم.

از  زمانی که آبراهام در سال 1995آزمایشگاه خود موفق به کشف باطری های لیتیوم- ایری شد که  از قدرت بسیار بالایی برخوردار هستند ولی این گونه از باطری ها سال ها نتوانستند کار امد شده و در محصولات از نظر فنی قابل استفاده شود.


ولی اخیرا دانشمندان دانشگاه کمریج با ایجاد آزمایش هایی شگفت انگیز تغییر در این رویه ایجاد کردند. باتری های لیتیوم ایر از لحاظ تئوری می توانند 10 برابر باتری های لیتیوم یونی انرژی تولید کنند. البته این حدس و گمان ها هنوز به واقعیت تبدیل نشده است و شما همچنان شاهد یک ایده جانشین شده هستید. مدل های آزمایشی این باتری ها تا کنون نتوانسته اند با مصارف روزانه سازگار شوند. باتری های لیتیوم ایر هنوز هم از ضعف هایی مانند شارژ دهی ضعیف و یا عدم شارژ رسانی رنج می برند و تولید کنندگان در تلاش هستند تا این مشکلات را برطرف کنند. همچنین این باتری ها تنها در محیط هایی که حاوی اکسیژن خالص هستند آزمایش شده اند که در عمل و با فضای استفاده روزانه کاربران سازگار نیست.

امروزه باتری های لیتیوم یونی بسیار رایج هستند و معمولا در دستگاه ها و گجت های مختلف از باتری های لیتیوم یونی استفاده می شود اما مشکلی که در این میان وجود دارد، اتمام سریع شارژ اسمارت فون ها یا گجت ها به دلیل امکانات و قابلیت هایی است که هر روزه توسط کمپانی های مختلف به آنها افزوده می شود.

پرفسور «کلر گری»، در رابطه با این پروژه می گوید: « یافته جدید ما می تواند پیشرفت مهمی در دنیای تکنولوژی امروزی باشد زیرا این پروژه می تواند گامی برای آغاز تحقیقات گسترده تر و همینطور پیشرفت های بیشتر در این مسیر باشد. برای مثال، استفاده از این نوع باتری در اتومبیل های الکتریکی می تواند بسیار سودمند و موثر باشد.


در سال های اخیر، کمپانی های خودروسازی به ساخت و تولید خودروهای الکتریکی روی آورده اند اما کاربران به دلایلی مانند اتمام سریع شارژ باتری ها یا عدم وجود ایستگاه های متعدد شارژ از خرید چنین خودروهایی امتناع ورزیده و در نتیجه ساخت و عرضه چنین خودروهایی با استقبال قابل توجهی مواجه نشده است. در صورتی که با استفاده از چنین باتری هایی می توان این مشکل را نیز برطرف کرد.»

وی ضمن اشاره به موفقیت باتری‌های لیتیوم- هوا در مراحل آزمایشی گفت: تنها راه‌حل مقابله با سوخت‌های فسیلی استفاده از باتری‌های لیتیوم- هوا است، چرا که در محاسبات انجام شده قابلیت ذخیره انرژی در این باتری‌ها حدود 10 برابر نمونه لیتیوم یون است. این رقم به این معنا است که می‌توان انرژی مورد نیاز برابر با یک باک پر از سوخت‌های فسیلی را در این نسل از باتری‌ها ذخیره کرد.


مزیت بعدی بسیار مهم باتری‌های لیتیوم- هوا، کاهش پنج برابری هزینه تولید و کاهش پنج برابری وزن در مقایسه با باتری‌های لیتیوم یون فعلی است.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.