سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نقش سازمان دامپزشکی در دفاع از عوامل مهاجم در حوزه دامپروری

نقش سازمان دامپزشکی در دفاع از عوامل مهاجم در حوزه دامپروری و خسارت‌هایی که در این حوزه می‌تواند تلفات انسانی و دامی را به دنبال داشته باشد،بسيار مهم است.

خالد خداویردی، معاون توسعه مدیریت و منابع اداری، مالی و پشتیبانی سازمان دامپزشکی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت:پدافند غیرعامل به زبان ساده یعنی دفاع در مقابل تهاجم دشمن بدون استفاده از سلاح یا درگیری مستقیم، اما با اجرای آن می‌توان از خسارات مالی و تلفات انسانی و همچنین تلفات دامی جلوگیری و آن را به حداقل برسانیم.

خداويردی ادامه داد: تولیدات حوزه کشاورزی، بسیار گسترده است و معمولاً در شرایط عادی ممکن است دچار بحران‌های طبیعی ازجمله سرمازدگی، خشکسالی یا در حوزه دام بروز و شیوع بیماری‌ها به‌ویژه بیماری‌های اگزوتیک، غیربومی و نوپدید شویم که ما را دچار بحران از قبیل بروز تلفات و کاهش تولیدات می کند.

وی در ادامه گفت: گاهی مواقع عوامل زیستی ارگانیسم‌های بیماری‌زایی ازقبیل میکروب‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها یا سموم توسط انسان از منابع زیستی تولید می‌شود و این عوامل هم بیشتر به‌منظور ایجاد صدمه و ایجاد تلفات و خسارت در حوزه دامی و تلفات انسانی و همچنین نابودی گیاهان است که به صورت آگاهانه و عامدانه برای ایجاد بحران استفاده می‌شود. البته هر تغییر زیستی را نمی‌توان گفت برای تلفات جمعیت انسانی هدف‌گذاری شده باشد، اما ممکن است امنیت روانی و امنیت اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهد.

وی در خصوص مهمترين تهديد زيستی در کشور افزود: تهدیدات زیستی بیوتروریسم و آگروتروریسم از مهم‌ترین مصادیقآن است، اما در بخش کشاورزی و دامی بیشتر موضوع آگروتروریسم مطرح است و معنای آن استفاده عامدانه از آفت‌ها علیه دام و گیاه است که باعث خسارات هنگفتی می‌شود. باید اضافه کرد که موضوع تحقیقات بیولوژیک بیشتر در حوزه دام مصداق دارد.
 
خداويردی در مورد موقعیت کشور از نظر منطقه جغرافیایی و خطرات آن عنوان کرد: موقعيت کشور به‌گونه‌ای است که در یک منطقه پرخطر از لحاظ شیوع و بروز بیماری‌ها قرار داریم و نمونه بارز آن شیوع بیماری لمپی‌اسکین در خردادماه سال 93 بود که از مناطق غربی کشور وارد شد و این بیماری با واگیری 90 درصد و تلفات 40 درصد همراه است و این بیماری به‌دلیل اینکه به‌وسیله پشه‌ها منتقل می‌شود، می‌تواند به‌راحتی گسترش پیدا کند که در این راستا، سازمان دامپزشکی کشور با اقدامات پیشگیرانه و واکنش سریع توانست بیماری را کنترل کند که در این میان سه میلیون و 360 هزار رأس دام واکسینه و حدود 40 میلیون مترمکعب اماکن نگهداری دام، سم‌پاشی شد.
 
معاون توسعه مدیریت و منابع اداری، مالی و پشتیبانی سازمان دامپزشکی در پايان درباره جایگاه دامپزشکی در پدافند غیرعامل بيان داشت:با توجه به وظایف و مأموریت‌های سازمان دامپزشکی کشور، در تأمین بهداشت دام و مبارزه علیه بیماری‌های واگیر و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و همچنین تضمین امنیت و سلامت مواد غذایی و انجام وظیفه برای مقابله با بیماری‌های واگیر دامی و بیماری‌های مشترک و همچنین سهل بودن انتقال بیماری‌ها در حوزه پرورش و تولیدات دامی لازم است به موضع پدافند غیرعامل و بحث تهدیدات زیستی و مدیریت بحران و همچنین مباحثی ازقبیل آگروتروریسم و بیوتروریسم بیشتر اهمیت داد. علاوه بر آن می‌توان گفت نوع وظایف و مأموریت‌های سازمان دامپزشکی به‌دلیل اینکه باید واکنش سریع در مقابل بیماری‌ها داشته باشد، ارتباط تنگاتنگی با مباحث پدافند غیرعامل یا مدیریت بحران دارد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.